120L Saltvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spectra
    • February 2012
    • 2

    120L Saltvatten

    Hej Folket.

    Ny medlem här på Zoopet men har lurkat i forumet i säkert snart ett år från o till.

    Har haft flera olika akvarier i några år men aldrig gett mig inpå Saltvattten förens nu.

    Utrustning:
    Akvarium 120L Evolution by Aquariland
    2x 30W armaturer följde med akvariet
    1x Biologiskt Filter HAQUOSS QUICK FILTER EXTRALARGE
    1x Haquoss P-500 Pump till filtret
    2x Haquoss 4000 TurbExtreme pump
    1x LED ramp 780 med blått och vitt ljus.
    13kg Levande sten
    3x påsar levande sand

    Köpte allting på samma gång utom akvariet som jag har haft i några veckor innan, och även då färdigt Saltvatten ifrån Bromma Zoo Marknad.
    köpte ingen skummare eller ozmos maskin eftersom jag kan bara åka dit och köpa färdig ozmos, men funderar endå på att köpa en egen när ekonomin tillåter och kanske även då en skummare när jag lärt mig lite mer.

    Några frågor som jag har är nu då. vad för värde det är man skall hålla koll på och vilka är dem bra och dåliga värdena.
    Jag vet att Nitrit skall man hålla koll på och har sådant test sedan tidigare. Men vilkett PH och sedan skall man väll testa saltvärdet också med ngting?

    SEdan en annan sak jag undrar lite, vattnet som jag köpte och släpade hem i 4st 25liters dunkar är ljusblått till färgen, är detta något som försvinner efter ett tag eller skall det vara ljusblått? Ser nästan ut som spolarvätska till färgen.. Jag menar om man kollar i akvariet i butiken så ser ju inte vattnet ut att vara så blått, men det kanske har med deras belysningen att göra?

    Och en till fråga om vattnet jag behövde ju inte använda allt vatten eftersom stenarna tog upp lite av volymen så jag har ungefär en halv dunk kvar av saltvattnet jag köpte. Kan jag spara det i dunken tills det e dags o fylla på mer vatten eller skall jag bara använda ozmos vatten till det?

    Tacksam för svar.

    Okej, vad vill jag då?

    Ja min plan är väll faktiskt först o främst att få ett fungerande och fint vatten så jag kommer ABSOLUT inte att stoppa ner ngting levande i form av fiskar eller koraller förens jag har ett riktigt stabilt system. Men när jag är säker på att jag fått allting att funka och tillräkligt med kunskap så vill jag framförallt doppa i koraller, anemoner och liknande djur, Men sedan ett par clownfiskar och räkor/kräftor.

    Kom ju på ännu mera frågor nu så jag skjuter iväg dem också här medans jag endå postar.

    Har läst en hel del guider och tuturials på nätet men nästan alla beskriver hur man startar ett saltvatten akvarium från scratch, jag känner att jag e lite förbi början eftersom jag redan har saltvattnet i och nitrit värdena är superba. SKall jag endå börja med turbo sniglarna och den biten. Kanske ngn som kan ge tips på hur och vilka steg från nu då, tills jag kan stoppa ner den första fisken.

    har som sagt haft sötvatten akvarium välldigt länge men tyckte att det var dags att uppgradera.

    Som sagt tacksam för svar.

    Mvh
    /Spectra
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Tråkigt att du inte fått några svar, men jag kan väl bidra med lite åsikter o tipps...

    Det du behöver testa är salinitet, en refraktometer är att föredra vipparmsmätare kan lätt visa helt fel(från början eller pga saltlager/skräp).
    Det finns 3 bas tester som är i princip grundläggande för att ha koraller, Kalcium, dKh, Magnesium.
    Dom 3 spårämnen förbrukas av koraller vid tillväxt och av kalkalger och även bakterier, dom är även balanserade jämtemot varandra så om man över/underdoserar ett av dom så kan resten fälla ut i karet med mindre lyckade följder.
    Kh är det man bör vakta extra noga, resten följer med om man använder en bra balanserad tillsats som "Balling"(det är en metod inte ett märke).
    Balling är bra att läsa på om, det är några hundra procents påslag på flaskorna man köper i butiken jämfört med att köpa samma kemikalier i pulverform utan färgglada etiketter

    Osmos är alltid bra o ha själv, då kan du välja ett vettigt salt istället för Glykol soppan som känns högst oseriös.
    Det blåa är en färgtillsats som inte gör någon nytta alls, det är lite i nivå med tomtar o plastflamingon på gräsmattan.
    Du skall endast fylla på med saltvatten om salthalten sjunker (tex du skummar ut vatten), annars fyller man endast på med osmos.
    En bra sak o testa på osmosvattnet du köpt är dKh, det skall vara 0 om det är osmosvatten.

    Övriga tipps är...
    -Läs på om saltvattenskemi, tråkigt men det sparar dig en heeel del stålar.
    -Läs på om grunderna o försök få hjälp av nån som håller på med saltvatten lokalt(får känslan av att det finns några gluggar på kritiska områden )
    -Ta pulsen på butikerna/handlarna du går till, det finns en del oseriösa salthandlare som rent av ljuger och ger råd som kan döda allt liv i ditt kar. Ett tipps är att besöka Triton akvarium i Täby...
    -Läs på om utrustning innan du köper nåt, handlarna säljer gärna även sånt som inte gör nån nytta.
    -Undvik anemoner att börjas med, dom kan väldigt lätt ställa till med mer elände än glädje speciellt i ett så litet kar.
    -Uppgradera ljuset om du tänker hålla koraller eller en anemon, nu räcker ljuset precis till att hålla dom enklaste arterna vid liv om du har dom högre upp på stenen. DVS skaffar du en anemon med det befintliga ljuset så kommer det nog inte att gå så bra...

    //NiXoN

    Kommentar

    • Jonasroman
      • January 2011
      • 635

      #3
      Lite tankar från mig också:

      1) det som stjälper ett akvarium är för mkt fisk o matning. koraller tål ett nystartat akvarium bra, och det är en myt att man måste vänta månder med stenkoraller. Till o med SPS koraller trivs utmärkt i ett 3 veckor nystarat kar, om värdena är i sin ordning mm. det är fisken du skall ta det försiktigt med men mkt långsam introduktion, där första fisken skall vara en algätare o kan läggas i när nitrittoppen har passerat. Men sen skall du vänta länge med fisk nr 2 så att säga.
      2) Kh, Mg, Ca, Nitrat o fosfat är de tester du klarar dig med under hela akvariets livstid. Kh, Ca och Mg minskar direkt så fort du startat upp systemet med sten i. Så redan efter nån vecka behöver du kompensera för framför KH o Ca förlusterna, ibland Mg också. Läs om Balling, och mitt råd är att köpa ett kompipreparat där pulvret innehåller alla kemikalierr(dvs ca, Mg o karbonater) i ett samma pulver. read sea har ett utmärkt sådant som heter Reef foundation ABC+.
      3) Ljus o framför allt cirkulation kan knappast överdrivas. utifrån din ekonomi köp så fint och påkostat där du har råd med. det är bättre o starta med nästan för mkt cirkulation för det blir nästan alltid i längden så att du annars får uppgradera. Samma gäller ofta ljuset. Bättre att isåfall ha överkapacitet och köra på lägre växel ibörjan.

      Måste kila nu...meb skriver mer sen

      Kommentar

      Arbetssätt...