Projekt: Hallen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SCB
    • November 2011
    • 134

    #46
    Och yngel blev det! I morse när ljuset tändes såg vi ett par små små små yngel-saker som "simmade" runt.
    Tyvärr hade de inte vett nog att hålla sig gömda så de blev uppätna ganska omgående. Lite ofint uppförande från föräldrarnas sida kan man ju tycka.

    Som sagt, chansen att de ska överleva till vuxen ålder är nog rätt minimal men det är kul att studera leken och utvecklingen, sen håller jag ju alla tummar jag har för att åtminstone en liten rackare ska klara sig.
    //Olof
    230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

    Kommentar

    • Kryckan
      • November 2011
      • 283

      #47
      Det va som attan! Skojjigt!
      Föräldrarna är ansvarstagande. Man vill ju inte att sina barn ska växa upp i fångenskap

      Kommentar

      • SCB
        • November 2011
        • 134

        #48
        I flera dagar har jag suttit och stirrat in i alla tänkbara gömställen på jakt efter yngel… helt resultatlöst, men ikväll såg jag inte mindre än 3 stycken!
        Vilken lycka!
        Som sist är de helt hopplöst svåra att fånga på bild men något måste man ju visa upp i alla fall.


        De har växt ett par mm sen jag såg dem sist och jag hoppas verkligen att de undgår närkontakt mördar-morsans hungriga gap.

        Annars händer det inte så mycket. En rätt snygg alg har flyttat in och verkar trivas alldeles utmärkt, men det får ju inte bli för mycket så jag rensar ur en hel del ett par gånger per dag.


        Väntar på att handlarn ska få in Otosar, det blir nog 10 st så fort de finns i lager.
        //Olof
        230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

        Kommentar

        • SCB
          • November 2011
          • 134

          #49
          Det finns runt 7-8 stycken överlevare nu, de har en liten fristad i ena hörnet där de kan simma omkring relativt ohotade.
          Längden är ca 7-9mm

          Här är den skarpaste bilden hittills.


          Föräldrarna har mer eller mindre lekt konstant sedan de flyttade in, men det var bara de första två dagarna det blev rom. Sen har det mest varit "torrövning". Ensamma firrar som dyker ner under bladen för att öva/kolla läget.

          Men idag var det en helt annan energi i leken. De spände ut fenorna, jagade varandra i 180 blås för att sen bli väldigt "kramiga" och simma ner bland bladen, tätt omslingrade.
          Det blev inte lika mycket rom som efter flytten men några korn kan man i alla fall se.
          //Olof
          230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

          Kommentar

          • SCB
            • November 2011
            • 134

            #50
            Idag fick jag 5 stycken Otocinclus vittatus, små och bleka var de men de ska förhoppningsvis växa till sig. Just nu går de i karantän i kilfläckarnas gamla 54L tillsammans med 5 platy-yngel och en hel drös med snäckor som blev överlyckliga åt broccolin jag stoppade i.



            På yngelfronten händer det inte så mycket, vi har räknat in 10 stycken så rackare och så har jag satt igång en bytta artemia.
            Om den inte kläcks ordentligt så får jag smula sönder lite flingfoder och peta ner i yngelhörnet som komplement till deras nuvarande kost som består av sånt som de själva hittar. Jag har hittills inte matat ynglen men någonting.
            //Olof
            230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

            Kommentar

            • SCB
              • November 2011
              • 134

              #51
              Nu har det gått 3 veckor sedan jag startade och alla plantor växer så det knakar. Vallisen har berättat för mig att den siktar på världsherravälde i slutet av augusti, den har täckt botten i bakkant med talrika utstickare. Jag får ta ett allvarligt snack med den om den saken innan den blir alltför stöddig.
              Den bruna algen som var så entusiastisk för ett tag sedan är inte lika övertygad om att detta är rätt ställe att bo på, den har börjat minska i mängd, men andra alger har kommit för att kolla läget.
              Göder med normaldos PMDD och halv dos Happy Carbo.

              Så här såg det ut när det var nyplanterat:


              Och så här ser det ut idag:

              (ursäkta reflektionen.. jag orkade inte täcka över fönstret i dörren.)


              Vattnet har blivit klarare och ett av de gamla lysrören har blivit utbytt till ett nytt Aquastar med reflektor.

              Kilfläcksynglen växer på rätt bra, de älskar artemian jag har lyckats kläcka fram och man kan börja se en antydan till svart "kilfläck" på sidorna nu. Storleken är ca 10-15mm
              //Olof
              230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

              Kommentar

              • SCB
                • November 2011
                • 134

                #52
                Ynglen växer på bra, nu börjar de se ut som riktiga fiskar samtidigt som det dyker upp nykläckta småttingar här och där.
                De största är lite drygt 15mm långa nu


                För några dagar sedan upptäckte jag att jag har fått påhälsning av fröken Cyano, hon har hittat ett blad och en bit av bakgrunden som verkar vara en bra plats att upprätta baslägret på. Sen har hon även skickat ut lite spaningspatruller för att reka läget på ett par andra platser också.



                Vi får väl se vad hon har i kikaren..

                Till sist en liten stämningsbild på en grön alg som har bestämt sig för att ta över efter den bruna som inte trivdes.

                Den är riktigt snygg där den böljar i vattenströmmen.
                //Olof
                230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                Kommentar

                • SCB
                  • November 2011
                  • 134

                  #53
                  De äldsta kilfläcksynglen är nu lite drygt 2 veckor gamla och nu syns det verkligen att det är klifläckar, de har fått en svart fläck på sidan och börjar skimra i en härligt gyllene färg.



                  Den stora svärdplantan verkar trivas hur bra som helst, det fullkomligen sprutar ut nya blad och den har dessutom skickar ut ett skott med lite nya plantor på.



                  I 112 liters akvariet har vi en likadan planta som inte alls verkar trivas så bra nu när jag har någonting att jämföra med, det är ungefär ett halvår sedan vi planterade den men den är verkligen tanig och blek i jämförelse.
                  //Olof
                  230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                  Kommentar

                  • SCB
                    • November 2011
                    • 134

                    #54
                    Så var man hemma efter lite semester och akvariet hade vuxit igen ganska rejält, men efter en ordentlig gallring av både växter och alger så blev det bättre.
                    Kilfläcksynglen är inte yngel längre utan uppnosiga ungfiskar som simmar runt och leker och bråkar, tills de får spö av någon av de vuxna.


                    Cyanon har etablerat ett revir på en gren men hon verkar inte vara speciellt illvilligt inställd så hon får hållas där.


                    Här är det senaste tillskottet i akvariet. Ett gäng körsbärsräkor.

                    Nästa innevånare ska bli någon trevlig apistogramma, det gäller bara att bestämma sig för vilken sort och hitta någon som har till försäljning.
                    //Olof
                    230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                    Kommentar

                    • SCB
                      • November 2011
                      • 134

                      #55
                      Idag tog vi en tur till Pets i Karlstad, de hade en del Apistogramma-arter och jag fastnade slutligen för Apistogramma agassizii .
                      En hane och tre honor fick följa med hem.

                      Här är en bild på Lucifer och Månstråle.


                      Lite tufsiga i fenorna men de blir förhoppningvis bättre.
                      För tillfället simmar de runt och kollar in alla ”grottor” bland löv och rötter samt spänner sig lite för varandra.

                      Körsbärsräkrona gillade dock inte det nya sällskapet, vi får väl se vad som händer med dom… Lyckligtvis delade jag upp räkinköpet på två akvarier så det finns en del kvar om det blir masslakt.

                      Kilfläckarna klumpade ihop sig i ett stim och iakttar nu nykomlingarna på säkert avstånd och ottosarna bryr sig som vanligt inte om någonting.
                      //Olof
                      230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                      Kommentar

                      • Perlan
                        • July 2012
                        • 79

                        #56
                        jäkla fräckt akvarie du byggt
                        när du lägger i ekbladen, från de du tagit upp dom från marken vad gör du med dom innan det är dax för bad i akveriet? behandlar man dom med något eller man bara sköljer av dom från jord o stoppar ner?
                        Mvh

                        Kommentar

                        • SCB
                          • November 2011
                          • 134

                          #57
                          Tack.

                          Jag gjorde faktiskt ingenting alls med eklöven, direkt från skogen raka vägen ner i akvariet.

                          Fast jag fick ju förståss lite konstigheter med vattnet i uppstarten, lite infusorier och en del nitrit.
                          Om det berodde på ekölven eller någonting annat vet jag inte men man kan ju ha det i åtanke och skölja/koka löven om man känner för det.
                          Lyckligtvis hade jag ingen fisk i så det gjorde ju ingenting i mitt fall.
                          //Olof
                          230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                          Kommentar

                          • SCB
                            • November 2011
                            • 134

                            #58
                            Nu förstår jag varför folk gillar Apistogramma så mycket!
                            Vilka härliga små firrar de är där de simmar runt och tittar på saker, och funderar på om det skulle kunna vara mat.
                            Och när de ändrar färg sen.. Vilket fyrverkeri. Ena stunden kan en hona vara anonymt gråbrun för att sekunden senare bli knallgul som en liten citronklyfta.. Helt fantastiskt!

                            Häromdan satte jag ner två grottor av kokosnötskal och efter ett par dagars vild dans har ena honan nu flyttat in i den ena grottan. Det kanske bara beror på att hon är less på att dansa med Lucifer men jag hoppas ju på att det vankas yngel.

                            Lucifers fenor har vuxit ut och är jättefina nu, något han är väl medveten om själv då han simmar omkring och spänner sig för allt och alla.

                            Kilfläckarna, som är 18 st nu, har börjat visa lite lektendenser igen men med de nya innevånarna i akvariet så blir det nog inga nya yngel från dom.

                            Körsbärsräkorna håller sig väl gömda och det är ganska sällan man råkar få se en skymt av någon, men det finns ju fler i ett annat akvarie, och där verkar de trivas bra i alla fall.

                            Agassizii-dans:
                            //Olof
                            230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #59
                              Trevligt, med en apistobild - säkerligen ser du yngel snart också.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...