Projekt: Hallen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #16
    underbart hantverk! helt fantastiskt!
    har du gjort mer sådana saker?
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • linn-jo
      • April 2012
      • 23

      #17
      Å WOW vilka snygga handtag!!! kul att följa projekt med massa bilder

      Kommentar

      • SCB
        • November 2011
        • 134

        #18
        Tack tack.

        Jodå. jag har lyckats snubbla fram en hel del krimskrams under åren. Ni borde testa på smide nån gång, det är minst lika kul som akvarier... men på ett annat sätt.
        //Olof
        230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

        Kommentar

        • gonzo44
          • October 2007
          • 2770

          #19
          man kanske kan beställa lite grejer kanaske om det skulle bli aktuellt
          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

          Kommentar

          • SCB
            • November 2011
            • 134

            #20
            D.. Eller, Hmmm. Med tanke på forumets annonsregler så väljer jag att inte kommentera föregående inlägg alls..
            Det vore ju trist om man skulle åka på kompanistryk av moderatorerna för en sån sak.
            //Olof
            230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

            Kommentar

            • SCB
              • November 2011
              • 134

              #21
              Ikväll ska jag fylla akvariet med vatten och se om det håller tätt.. Nervöst är bara förnamnet!

              Annars har det bara blivit lite småpyssel, jag är klar med frigolitsmulandet.
              Dock upptäckte jag att en 70mm frigolitskiva var lite väl tjockt så jag fick hyvla av ca 40mm med min hastigt byggda frigolithyvel.



              Det är en bräda som jag har spänt upp en bit kanthaltråd på, sen är det bara att mata 12V genom en lagom lång bit av tråden och börja skära

              Sen var det dags att montera raster, ett 40mm och ett 60mm samt kladda på första lagret cementfix



              Och till sist en bild på det jag beställde från pwss
              //Olof
              230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #22
                Bakgrunden blir väldigt trevlig!
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • gonzo44
                  • October 2007
                  • 2770

                  #23
                  nytt mönster på bakgrunden sandbank, sälj iden till BTN asadyrt...
                  det blir läckert enkelt och snyggt..
                  Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                  Kommentar

                  • SCB
                    • November 2011
                    • 134

                    #24
                    Och så var det igång, det oundvikliga vattenprovet.
                    Långsamt långsamt långsamt fylldes det med vatten. (och jag med ytterligare nervositet och ångest)


                    Oooch…. YES!! Det håller!



                    Än så länge i alla fall…
                    //Olof
                    230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                    Kommentar

                    • SCB
                      • November 2011
                      • 134

                      #25
                      Efter en natt med underliga drömmar om läckande akvarier så kunde jag till min stora lycka konstatera att det fortfarande var tätt i morse.
                      //Olof
                      230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                      Kommentar

                      • SCB
                        • November 2011
                        • 134

                        #26
                        Detta har hänt.

                        Bakgrunden är målad och ikväll ska jag dra på första lagret lack. Det blir Nordsjö Epolan V epoxi klarlack

                        Måla måla måla…



                        Idag var jag in en sväng på djuraffären för att köpa sand, 2 säckar Råda 0.8-1.2mm.
                        Vi har Julas sand i ett 54L akvarie men den är alldeles för ljus för min smak så det fick bli den dyrare Rådasanden.

                        Sen tittade jag på fyndbordet och hittade en låda biobollar för 55:-
                        Jag har ingen aning om de är bra eller kanske rent skräp.. Men jag slog till i alla fall.

                        //Olof
                        230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                        Kommentar

                        • gonzo44
                          • October 2007
                          • 2770

                          #27
                          det ser bra ut ska du lacka bakgrunden sedan??
                          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                          Kommentar

                          • SCB
                            • November 2011
                            • 134

                            #28
                            Jupp. Jag hade tänkt använda samma Biltema-lack som du använde men den var hopplöst slut överallt så jag köpte en epoxilack istället.

                            Lacka lacka lacka, andra lagret klarlack på gång.


                            Nu börjar det kännas lite otåligt här, det har inte hänt så mycket som jag hade tänkt på grund av barnkalas och förkylning.. Men nu är det snaaaart dax för montering, ska bara dra på ett lager lack till på vissa ställen sen är bakgrunden klar!
                            //Olof
                            230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                            Kommentar

                            • SCB
                              • November 2011
                              • 134

                              #29
                              Nu börjar det hända saker här.
                              Bakgrunden är klar och monterad, pump och doppvärmare är på plats och allt är fyllt med filtermatta.
                              Idag började jag så smått med inredningen men det är svårt att de hur det kommer att bli när man gör det utan vatten i akvariet.

                              Nåväl, så här ser det ut just nu.


                              Igår var vi och premiärbadade i sjön, badkruka som jag är så ägnade jag mig åt vettigare saker än att flänga runt i vattnet och frysa, jag samlade snygga stenar!
                              Det blev en del fin granit och diabas, och så hade jag en påse brun flinta sedan tidigare.

                              I morgon ska jag nog fylla på vatten och kanske plantera lite växter, sen blir det en tur till skogen för att samla lite eklöv och kanske lite pinnar.
                              Jag ska hålla koll på Ph ett par dagar innan pilotfiskarna får flytta in. Det blir ett stim på 10 kilfläcksrasboror som går i 54-litersakvariet idag.
                              //Olof
                              230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                #30
                                Du vet...


                                Med det där karet och den inredningen så måste du köra på Apistogrammor..

                                Det blir verkligen görbra!
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...