Projekt: Hallen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SCB
    • November 2011
    • 134

    #31
    Jo. Jag är nog rätt inne på någon form av SA som grundtema.
    I början var jag helt övertygad om att jag ville ha ett strikt harscape, det finns ju en del sjukt snygga aquascapes i den kategorin.

    Men sen vaknade jag upp och insåg att jag varken hade kunskap, tid eller pengar till allt som behövs för att kunna hålla en sån installation snygg mer än en vecka.
    Ett tag var jag även inne på malawi eller tanganyika, helt fantastiska firrar som bor i en härlig miljö... Men.... Njäe..
    Jag fastnade till sist för sydamerika. Det verkar vara ett så mysigt flyt i ett skönt tempo. Lite attityd, lite siesta och en hel del färg.

    Sen är ju frågan vad man ska välja för innevånare.. Rasbororna får nog gå kvar, de är ju förvisso från fel kontinent men lite kulturutbyte är ju aldrig fel.
    Vi har dessitom 5 Otocinclus i 112-litersakvariet och såna är ju ett måste även i detta. Fantastiska små krabater som simmar runt och gör sin grej utan att bry sig det minsta om vad grannarna tycker och tänker. Och de är ju de enda fiskarna som inte får spö av fjärilscikliderna när de vaktar sin rom, jag har sett en Oto försöka sätta sig på en av fjärilarna en gång, utan att fjärilen brydde sig det minsta.

    Sen blir det nog någon tetra.. Ska bara hitta en lämplig kandidat. Neonisarna är ju vansinnigt fina, andra möjliga arter är kolglödstetran, rubintetra eller kanske dolkstickstetra.. Svårt att välja då alla är så vackra på sina egna sätt.

    Och till Apistogrammorna.. Självklart ska det i en besättning sådana också!
    Jag har gått och kärat ner mig i Borellii. (trots att jag aldrig har sett en i verkligheten )
    Andra kandidater skulle kunna vara Baenschi och Macmasteri, ni har ju visat så fantastiska bilder på dessa fiskar på sistone!

    Att försöka välja firrar är ett ganska skönt i-landsproblem..
    //Olof
    230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

    Kommentar

    • SCB
      • November 2011
      • 134

      #32
      Nu börjar det likna något.


      Lite vatten och lite växter på plats. Tyvärr har vi just haft en rensning så det fanns inte så mycket att plocka från de andra akvarierna.

      Först i var 6 små malajsiska sandsnäckor.


      En liten bit av en Anubias nana


      En planta Vallisneria och en planta Echinodorus Vesuvius


      Två stycken för mig okända växter, antagligen ett par Hygrophila-arter?


      Sist, och definitivt minst, 3 Javaormbunkar!


      Nåväl, med lite tid och PMDD så ska alla växterna förhoppningsvis bli både fler och större.
      Nu ska jag bara försöka få tag i någon snygg mossa, förhoppningsvis Fissidens fontanus som ser så jägarns snygg ut, samt ett par svärdplantor.

      Jag har även plockat en kasse eklöv som ligger och mojsar till sig nu. Både vanlig ek och rödek
      Senast redigerad av SCB; 27 May 2012, 18:31.
      //Olof
      230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #33
        du har fått till ett väldigt trevligt akvarium där. snyggt jobbat.
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • SCB
          • November 2011
          • 134

          #34
          Tack tack.
          //Olof
          230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

          Kommentar

          • SCB
            • November 2011
            • 134

            #35
            Igår när jag kom hem på lunchen var det alldeles mjölkigt i hela akvariet, lite som en mystisk älvdimma… Rätt snyggt faktiskt.

            Senare på kvällen planterade jag lite nyinköpta växter, ett par extra javaormbunkar, ett par anubias och ett par svärdplantor (Echinodorus brevipedicellatus)



            Sen satt jag och funderade lite på grumligheten…
            Infusorier verkar vara ett rimligt alternativ, jag plockar fram mikroskopet i morgon och kollar närmare.

            Idag när jag kom hem på lunchen var vattnet kristallklart!

            -Skit också. Tänkte jag stilla för mig själv, så istället för mikroskopet så plockade jag fram lite vattentester.
            Ph på 6,5 – Samma som vid alla andra mätningar
            Kh på 2 – Samma även där
            Nitrit.. Oj! 1,6 mg/l
            Var som all nitrit ifrån? Från 0 till 1,6 på bara 2 dygn? Tur att jag inte har någon fisk i ännu.

            Jag antar att infusorierna kom av rötterna och löven jag har hävt i, men nitriten?
            Enligt kvävecykeln borde det väl först bildas ammonium (av böset på löven?) som därefter oxideras till nitrit av ett gäng schyssta bakterier..
            Men kan detta verkligen gå så snabbt? Är det den kraschade infusoriekolonin som ligger bakom detta eller är det någonting annat som spökar här?
            Jag använder Tropicas dropptest som inte ger några utslag för nitrit i de andra akvarierna.

            Nåväl, nu har jag hällt i filgergojs från ett av våra andra akvarier, med lite tur så följde det med en hel del nitritmumsare som får ta hand om mitt projektkar och göra det klart för de kommande hyresgästerna.
            //Olof
            230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #36
              Ursprungligen postat av SCB
              Igår när jag kom hem på lunchen var det alldeles mjölkigt i hela akvariet, lite som en mystisk älvdimma… Rätt snyggt faktiskt.

              Senare på kvällen planterade jag lite nyinköpta växter, ett par extra javaormbunkar, ett par anubias och ett par svärdplantor (Echinodorus brevipedicellatus)



              Sen satt jag och funderade lite på grumligheten…
              Infusorier verkar vara ett rimligt alternativ, jag plockar fram mikroskopet i morgon och kollar närmare.

              Idag när jag kom hem på lunchen var vattnet kristallklart!

              -Skit också. Tänkte jag stilla för mig själv, så istället för mikroskopet så plockade jag fram lite vattentester.
              Ph på 6,5 – Samma som vid alla andra mätningar
              Kh på 2 – Samma även där
              Nitrit.. Oj! 1,6 mg/l
              Var som all nitrit ifrån? Från 0 till 1,6 på bara 2 dygn? Tur att jag inte har någon fisk i ännu.

              Jag antar att infusorierna kom av rötterna och löven jag har hävt i, men nitriten?
              Enligt kvävecykeln borde det väl först bildas ammonium (av böset på löven?) som därefter oxideras till nitrit av ett gäng schyssta bakterier..
              Men kan detta verkligen gå så snabbt? Är det den kraschade infusoriekolonin som ligger bakom detta eller är det någonting annat som spökar här?
              Jag använder Tropicas dropptest som inte ger några utslag för nitrit i de andra akvarierna.

              Nåväl, nu har jag hällt i filgergojs från ett av våra andra akvarier, med lite tur så följde det med en hel del nitritmumsare som får ta hand om mitt projektkar och göra det klart för de kommande hyresgästerna.
              Det första man kan göra är väl att mäta i alla andra kar och i kranvattnet.

              Efter detta så får du fundera på vad du har i som genererar Nitriten, det brukar ju (förenklat) se ut såhär: Mat=Protein-->Ammonium-->Nitrit-->Nitrat.

              Det ligger något dött begravet här...
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • SCB
                • November 2011
                • 134

                #37
                Det ligger något dött begravet här...
                Indeed, something fishy is going on here..

                Ingen mätbar nitrit i varken kranvattnet eller de andra akvarierna.. men fortfarande runt 1.6 i detta.
                Det jag tycker är mest knepigt är att den allmänna åsikten är att nitriten normalt tar ganska lång tid på sig att komma, ett par veckor brukar ju vara det "normala" tidsintervallet för den första nitritspiken.
                Jag har läst en hel del artiklar som menar att det tar lång tid att bygga upp en effektiv population av nitrifieringsbakterier. Dessutom verkar de inte tycka om att jobba vid låga pH-värden, deras ideala arbets-pH är runt 8. Vid mitt pH på 6,5 orkar de bara jobba 30%
                I alla fall enligt t.ex "The skeptical aquarist"


                Här har jag fått ett relativt högt nitritvärde direkt från start, helt utan fiskbelastning så min tanke just nu är att denna nitrit inte alls kommer från bakteriell verksamhet. Frågan är bara var som är orsaken...

                Lyckligtvis har jag ju inte bråttom att få i fisk så jag tänkte nog låta det vara för att de vad som händer.
                Man kanske skulle lura Bossep att titta in här, han brukar ju ha mycket intressant att säga som sånt här.
                //Olof
                230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                Kommentar

                • SCB
                  • November 2011
                  • 134

                  #38
                  Nitritvärdet har börjat sjunka, nu är det nere på ca 0.5 mg/l. Alla andra värden är stabila, växterna verkar trivas och både sandsnäckor och Physor mår bra. Snart dags för fisk med andra ord!

                  Idag fick jag dessutom fast handtagen på luckorna.
                  Jag gillar att göra saker ”på en höft” utan linjaler och annat trams men ibland är man mer eller mindre tvungen att använda dylika attiraljer. Som t.ex. när man ska fixa så att skruvarna hamnar på rätt ställe…
                  Tyvärr tog det inte mindre än tre försök innan jag fattade att 96 mm oftast inte blir 96 mm om man struntar i att kontrollmäta.

                  http://img217.imageshack.us/img217/2489/hallen28.jpg


                  Sen har jag även satt fast kvällsbelysningen. Ett lagom romantiskt blått ljus för mysiga kvällsstunder i akvariet.

                  En vattentät LED-slinga från e-bay


                  Och resultatet:
                  //Olof
                  230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    #39
                    Coolt!
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • SCB
                      • November 2011
                      • 134

                      #40
                      Yes! Nu är det igång på allvar.
                      10 st kilfläcksrasboror har fått flytta ut från det lilla akvariet i vardagsrummet till sitt nya stora hem i hallen.
                      Och de blev verkligen jättesnygga! Färgmässigt passar de hur bra som helst här.

                      Nästa fisk som får flytta in blir nog ett gäng Otocinclus, ska bara låta kilfläckarna komma till rätta lite först och se så att inte nitriten kommer tillbaka.

                      //Olof
                      230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                      Kommentar

                      • SCB
                        • November 2011
                        • 134

                        #41
                        Och idag när jag kom hem på lunchen så var rasbororna i full färd med att leka.
                        Jag slängde i mig lite mat och satte mig sedan ner framför akvariet för att se på det fantastiska skådespelet.

                        Det är lite ojämn könsfördelning så en del honor la rom utan partner, men det vore ju kul om åtminstone ett par korn blev befruktade och kunde kläckas.


                        Här är en helkass mobilfilm från dagens händelse.

                        My Trigonostigma Heteromorpha spawning in their new 230L (60 Gallons) home
                        //Olof
                        230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                        Kommentar

                        • Kryckan
                          • November 2011
                          • 283

                          #42
                          Riktigt stiligt kar!
                          Gillar speciellt rötterna som hänger vid ytan.
                          Tagit dessa från nån speciell trädsort?

                          Rasbororna passar verkligen bra in i ditt kar! Kul att de leker också.

                          Kommentar

                          • SCB
                            • November 2011
                            • 134

                            #43
                            Tack Kryckan.
                            Roten som hänger ner är är från vanlig sälg. Det kanske inte är världens mest hållbara i ett akvarium men det är ju rätt god tillgång på ersättningsrötter när den börjar bli dålig.
                            //Olof
                            230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                            Kommentar

                            • SCB
                              • November 2011
                              • 134

                              #44
                              Leken fortsätter idag och de gamla äggen har.. tja, jag vet inte om jag ska säga ”kläckts” men de har ändrat form i alla fall.
                              Det har kommit ut en liten svansaktig sak och om man tittar riktigt noga så ser man en antydan till ryggrad och ögon. (Fast det syns ju inte på bilderna.)

                              Sjuuukt svåra att fota eftersom de är ca 3mm långa och nästan helt genomskinliga.

                              Detta var det bästa jag lyckades med:



                              Samt en actionbild från själva leken:


                              Och en av de stolta mödrarna:


                              Eftersom jag inte har någon bra blixt så är det lite svårt att få riktigt bra bilder, det blev måååånga suddiga bilder i papperskorgen.
                              //Olof
                              230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                              Kommentar

                              • Kryckan
                                • November 2011
                                • 283

                                #45
                                Spännande!
                                Verkar vara en svårodlad art, så om du lyckas få nån att kläckas i ett vanligt akvarium vorre det coolt.
                                Överlevnadschanserna är nog tyvär minimala skulle jag tro.
                                Man får vara nöjd med att de visar upp ett härligt skådespel. Mycket roligt lekbeteende verkar de ha också.
                                Men vi hoppas såklart att jag har fel och att det blir YNGEL!!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...