450 liter vatten + fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knotte
    • June 2010
    • 29

    450 liter vatten + fisk

    Heijsan!

    Jag har införskaffat ett 450 liters kar som skall fyllas med nåt så småningom.
    Har funderat på scalarer och drömmen är att i framtiden även ha diskusar.

    Andra fiskar jag också funderar på är:
    Diamanttetror eller annan lämplig tetra
    Någon apistogramma som tex. kakadua eller baenschi
    Gibbiceps och/eller ancistrus
    Någon trevlig corydoras

    Akvariet i övrigt kommer att inredas med mycket rötter, flytväxter och lite mindre växter som tål mer dämpat ljus.

    Hur låter detta? Kom gärna med tips och förslag!
  • Knotte
    • June 2010
    • 29

    #2
    Oj vad livligt det var här :P
    Här kommer iallafall en bild på ett akvarim som liknar mitt. Mitt har dock svart lampa som går över hela akvariet.

    Det här akvariet påminner lite om det jag har köpt. Bara att mitt är betydligt större och har svart lampa. Så skall vi bygga en fin bänk som det skall stå på.


    Jag kommer att bygga en egen bänk åt akvariet av lekablock (vet ej om det heter så i sveige :P), panel och golvskivor.
    Bilder kommer så fort byggandet kommer igång.

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #3
      Om ingen kommenterar är väl allt bra då eller vad ska man tro?

      Detta är alltså karet jag själv inte hade råd att köpa utan tvingade min polare att ta istället Jag tycker ju fiskvalet låter väldigt vettigt, men jag är ingen SA-expert så någon annan får gärna komma med sina åsikter också!

      Kommentar

      • Frfoto
        • March 2012
        • 29

        #4
        Kombon av fiskar låter som en dröm setup, vet dock inte om allt får plats i ett 450liters.

        Kommentar

        • alfreds
          • January 2009
          • 293

          #5
          Enligt mig verkar allt bra. Om du köper fiskar i Vasa så har jag lyckats bättre med fiskar från Vaasan Akvaarioliike.

          Ca 50 % av fiskarna från Vasa djurcenter har dött inom en vecka.
          Med vänlig hälsning
          Alfred
          240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Agree totally med föregående talare, och det vet jag Knotte också gör Vi är båda trogna kunder hos Vaasan akvaarioliike

            Kommentar

            • alfreds
              • January 2009
              • 293

              #7
              Ursprungligen postat av Miliimli
              Agree totally med föregående talare, och det vet jag Knotte också gör Vi är båda trogna kunder hos Vaasan akvaarioliike
              Jo, den lilla enskilda kunden tas bättre hand om i Vaasan Akvaarioliike, han är aldrig stressad och han svarar alltid på dumma frågor där.

              I Vasa djurcenter har alla så bråttom att man inte ens hittar en försäljare som kan håva fiskarna ur karen.
              Med vänlig hälsning
              Alfred
              240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                #8
                fiskvalet låter väl helt oki, men skippa gibbicep å gå på små ancistrus istället.

                gibbicep är ju en fantastisk fisk och en riktig snygg invånare i ett akvarium, men! den blir stor, och den blir stor fort.
                och den är ju kanske inte den smidigaste fisken som simmat i ett akvarium, så även om den inte äter växterna så kommer den troligen att riva sönder dom med svansen när den seglar runt i karet. plus att den skitar ner ganska ordentligt också.

                det är ju naturligtvis upp till dig vad du väljer för fisk, bara en lite heads up. från min sida

                lycka till.
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • firejackan
                  • August 2004
                  • 616

                  #9
                  gibbin kan även vara lite revirhävdande mot andra malar/bottenlevande varelser

                  Kommentar

                  • Knotte
                    • June 2010
                    • 29

                    #10
                    Håller helt klart med dej Alfreds om att vaasan akvarioliike är suverän! Akvariegubben (som miliimli och jag kallar honom) är genom mysig!


                    Och jag är själv lite skeptisk till gibbicep också, med tanke på hur mycket utrymme den kräver! Men ansistrus känns lite små och tråkiga :P Så har någon tips på en mellanvariant?

                    Kommentar

                    • alfreds
                      • January 2009
                      • 293

                      #11
                      Om du söker här på zoopet i artbeskrivningarna kan du välja fiskensläng och gruppen l-malar. Då borde du hitta några.
                      Med vänlig hälsning
                      Alfred
                      240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                      Kommentar

                      • Knotte
                        • June 2010
                        • 29

                        #12
                        Jag är inte gold-medlem så jag ser bara 3-4 olika malar :P

                        MEN ett nytt dilemma.
                        Jag har fått erbjudande att köpa 6st ganska stora scalarer för 30€ (ca 300kr) Men bland dessa 6 finns två par. Och den ena hanen i det ena paret har blivit lite agressiv.

                        Så jag undrar om det är bättre att bara ha ett par eller två. Och hur gör jag med den agressiva hanen?
                        Eller är det bättre att gå och köpa ett nytt gäng ungfiskar..?

                        Kommentar

                        • laasesku
                          • October 2002
                          • 660

                          #13
                          Varför inte köra på diskus direkt? Ingen omöjlig dröm alls

                          Kommentar

                          • Miliimli
                            • March 2010
                            • 2457

                            #14
                            Knott!

                            Saxar in vad min guru svarade här

                            "mina scalarer bråkar typ hela tiden. jag har ju tre par. o alla är ungefär lika jämnstarka. så det är ett jävla gruffande hela tiden typ.

                            jag skulle testa att ta allihop. när hon fått ner de i karet så kanske det blir bättre då det kommer bli ny inredning för dom etc. inred ordentligt med massa växter o tokmassa rötter. gärna hängande ovanifrån!"

                            Kommentar

                            • Knotte
                              • June 2010
                              • 29

                              #15
                              Hoh, tur! För jag har redan sagt jag skall ha dom :P
                              Tyvärr hamnar dom bo i 160 liter i en vecka. Hoppas dom inte tar allt för illa vid sej. Och att jag inte blir av med alla anda fiskar :P

                              Kommentar

                              Arbetssätt...