180L sällskap blir Asien biotope.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    #16
    De nya guramisarna har flyttat in och svärdbärarna har flyttat ut. Tyvärr hittade jag inget hem åt Corysarna för de skulle antagligen inte få någon mat av automaten på jobbet så de får bo kvar än så länge.

    Har inte fått tummen ut och köpt bambu som jag tänkte prova lite med men får se om jag får lite tid över snart.

    Såhär ser karet ut nu med en sten mindre men tyvärr en del brunalger som återvänt.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0517.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,8 KB
ID: 2139946
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    • AffeAlien
      • December 2011
      • 655

      #17
      Här har de inte hänt så jätte mycket, utom att Dvärgguramisarna skadade varandra så mycket så fick tyvärr avliva dem.

      Men annars så har växterna växt bra och en "kinesisk algätare" fick flytta in och han åt snabbt upp alla brunalger så det blev fint i karet. Tyvärr har jag slarvat med gödning så växterna ser inte jätte roliga ut, har kört pmdd i 3 veckor men tror en del av växterna är för sent ute för att rädda.

      Har i alla fall köpt en system kamera för att kunna ta lite roligare bilder så passade på att öva lite på karet och bjuder på några nybörjar bilder, har aldrig haft annat än mobilkamera tidigare, hade någon kompaktkamera när det var 3megapixlar som var det värsta så lär mig fortfarande och bilderna är inte på nått vis perfekta.
      Bifogade filer
      Mvh Alf

      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

      Kommentar

      • Kryckan
        • November 2011
        • 283

        #18
        Härliga bilder!
        Vart sugen på ett gäng botior när jag såg dina.
        Vad är det försystemkamera du har köpt? Planerar att köpa en jag med så det kan vara intressant att veta.

        Bara fortsätta ösa på med bilder. Finns inget bättre!
        Ska bli najs med lite bilder på dit stora kar sen också när det kommer igång.

        Kommentar

        • AffeAlien
          • December 2011
          • 655

          #19
          Ja bara jag lär mig få in skäpa och ljus ordentligt så kan de nog bli ännu bättre bilder hoppas jag!

          Kameran är en Nikon D90 som jag köpte av en fototokig arbetskamrat som bytt upp sig till ännu värre prylar, men med min lilla erfarenhet än så länge så känner jag att ett makro objektiv är att önska vid fotografering av fiskar så man kan fokusera på riktig nära håll.

          Dvärgbotierna är riktigt härliga och kommer till sin rätt när de är ett litet gäng, har 7st men bara 6 som ville vara med på bilden.
          Det är full fart på dem hela tiden och de var på mina fläckiga corysar så de inte vågade vara på botten längre utan höll sig på bladen på svärdsplantan. De har inte gjort dem illa men antar att de är lite för stirriga för att de skulle orka med dem eller nått sånt, så botten fiskar kan nog få det lite jobbig tillsammans med dem. Men de lyfter verkligen karet.
          Mvh Alf

          Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

          Kommentar

          • gonzo44
            • October 2007
            • 2770

            #20
            Makro har du inbyggt i kameran så det går krypa riktigt nära med den, fast ett makro objektiv blir ännu grymmare
            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #21
              En kompaktkamera kommer närmare än en systemkamera om inte systemkameran har makroobjektiv. Men systemkameror är underbara för det blir så sjukt mycket bättre även om man är längre ifrån.
              350L Diskus

              Kommentar

              • AffeAlien
                • December 2011
                • 655

                #22
                Precis, svårt att få bra focus när man är riktigt nära även om man kör macroläge, men nya objektiv blir nog en senare investering, ska lära mig använda kameran först.

                Sedan måste jag köpa fiskar till stora karet och ha lite semester också
                Mvh Alf

                Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                Kommentar

                • AffeAlien
                  • December 2011
                  • 655

                  #23
                  Händer inte så mycket i detta karet men tanken är att utöka stimmet med kopparbarber när mitt stora kar kommer och vi kan flytta över de corysarna som är kvar. Just nu är det 1 hane och 5 Honor, tanken är att utöka med 2 hanar och 4 honor till.

                  Annars har jag försökt leka lite med kameran men blir inte riktigt nöjd ännu men får bjuda på en bild i alla fall.
                  Bifogade filer
                  Mvh Alf

                  Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                  Kommentar

                  Arbetssätt...