180L sällskap blir Asien biotope.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    180L sällskap blir Asien biotope.

    Hejsan allihopa!

    Jag har hängt här ett tag och diskuterat lite här och var i olika trådar men mestadels läst och lär mig massor. Halkade in på denna fantastiska sida efter vi köpte vårt 180L akvarium som står i vardagsrummet och jag ville ha lite mer information om fiskar och jaa.. allt möjligt gällande akvaristik egentligen. Kan säga att jag inte blivit missnöjd det minsta.

    Håller på för fullt just nu att spara pengar för att köpa ett 720L akvarium som kommer blir SA/jordätar kar.
    Men både jag och flickvännen har börjat lessna på vårt sällskaps kar ute i vardags rummet som båda faktiskt har som första kar och efter att läst massor om olika biotoper så känns det roligare att göra något som liknar deras hem mer och inte ha massa båtar och liknande i det. Just nu ser det dessutom ut som en djungel och fiskarna har snart ingen stans att simma.

    Innevånarna just nu är

    1 + 6 Kopparbarber
    1 + 1 dvärgurami
    7st corydoras
    5st siamesiska algätare
    1 + 9 svärdbärare (de var 1 + 2 från början)

    Svärdbärarna har flickvännen lovat bort till en arbetskamrat som lovat att ta hand om dem så de blir vi av med. Men alla Corydoras får nog förstöra biotopen ett tag tills jag köpt 720L karet.

    Andra tilltänkta fiskar är 3-5 borneo sucker och runt 5st botier, vilket sort är inte bestämt men blir inga praktbotier.

    Har ni tips eller förslag om fisklistan eller nått om inredningen så tar jag gladeligen emot alla förslag och påhopp

    Ni får nöja er med en bild på eländet så länge
    Bifogade filer
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Hej! kul med Asienbiotop! Gjorde själv om mitt 100 l kar från sällskaps till asien medan jag hade det Det är nedlagt nu men titta gärna i tråden i alla fall så kanske du hittar lite tips (Länk finns i signaturen)

    Annars tycker jag det låter riktigt bra, och eftersom jag själv är en riktig kuhlii-sucker så kolla gärna upp kuhliiålar också

    Kommentar

    • AffeAlien
      • December 2011
      • 655

      #3
      Ja egentligen var det tjejens idé att köra Asien biotope men tycker det passar mycket bra i det karet för de finns mycket mindre och snälla fiskar runt Asien.

      Har tittat lite på Khulii-ål men vet inte riktigt hur sugen jag egentligen är på dem. Sedan vill ja inte överbefolka karet heller är ju redan en del fisk där.

      I dag var ju ute och letade lite sten och hittade ett gäng som man kan göra nått fint stenrös av förhoppningsvis. Sköljde av dem i duschen sedan feg som jag är så kokar jag dem också för att vara säker på att det ska vara lugnt.

      Tråkig bild. men vad är en projekt tråd utan bilder?

      stenkokning
      Bifogade filer
      Mvh Alf

      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #4
        Klicka på bilden för större version

Namn: Foto0153.jpg
Visningar: 2
Storlek: 62,8 KB
ID: 2139739 exakt precis tråkigt utan bilder
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • AffeAlien
          • December 2011
          • 655

          #5
          Funderar på att göra något i den här stilen så fiskarna har något att gömma sig under/bakom med.
          Sen kanske få tag i några växter som kan växa på några av stenarna för att få det lite grönare.

          Ska bara ha det godkänt av regeringen som kommer hem snart, Är ju egentligen hennes akvarium
          Bifogade filer
          Mvh Alf

          Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Ser grymt bra ut! Lite javaormbunke på stenarna kan bli snyggt, eller javamossa. Sen föreställer jag mej en maffig skog av vallisneria där bakom

            Kommentar

            • AffeAlien
              • December 2011
              • 655

              #7
              Jaa precis min tanke med vallisneria. om du ser karet på första bilden så är det en stor skog i mitten som ska flyttas till vänstra hörnet, bakom båten, och där båten nu ligger kommer jag försöka in denna skapelse.

              Javaormbunke skulle nog vara snyggt, men hur höga blir de egentligen, vill ha ganska låga växter där.
              Mvh Alf

              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #8
                Lite olika, du kan ju sätta små plantor där så tar de ett tag innan de växt upp, men räkna med en 15 cm i alla fall... Det finns ju också minivarianter av anubias men då talar vi inte om växter från asien längre.

                Om du kollar här ser du en bild av mitt gamla kar: http://www.zoopet.com/forum/attachme...3&d=1290781649 Där syns en javaormbunke på stenen i mitten

                Kommentar

                • AffeAlien
                  • December 2011
                  • 655

                  #9
                  Gjorde om lite i karet i går.
                  Självklart så flöt redmoore roten, fast den legat i vatten i en vecka, så har fått tynga ner den med 2 stora stenar. Får plocka bort dem om några veckor och hoppas den inte flyter då. Ser inte speciellt bra ut nu dock.

                  Sedan växterna bakom roten till höger är jag inte så nöjd med. Men får det får sjunka in några dagar så får vi se sen.

                  Önskar jag hade en riktig kamera och inte bara min ruttna mobil.

                  En bild får ni i alla fall.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 53fded65-45c3-2350.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,3 KB
ID: 2139757
                  mvh
                  // Alf
                  Senast redigerad av AffeAlien; 23 March 2012, 12:50.
                  Mvh Alf

                  Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                  Kommentar

                  • hult87
                    • February 2010
                    • 1287

                    #10
                    allt ser ju kanon ut lite mossa på roten kanske skulle vara nått? har ni kollat något på sewellia lineolata, en riktigt snygg och rolig fisk hade ett par i mitt gamla 200L asien. jag provade även att använda bambu som jag satte fast på en platta som jag la sand på, var lite fräckt, gick i ett halvår sen så blev bambun lite ful.

                    Kommentar

                    • gonzo44
                      • October 2007
                      • 2770

                      #11
                      ser bra ut som f.a.n blir ännu bättre när du kan avlasta lite sten från redmoor roten
                      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                      Kommentar

                      • AffeAlien
                        • December 2011
                        • 655

                        #12
                        Ja blir mer och mer nöjd, vill bara roten ska hålla sig på botten så jag kan plocka bort stenarna.
                        Kanske ska ta lite javamossa från räkvasen och klä roten med sen ser riktigt bra faktiskt.

                        Tror jag har tittat i den tråd eller någon som gjort nått liknande i alla fall med bambu och tanken finns men vet inte riktigt var och hur jag ska ha det.

                        Får ta en titt på de fiskarna med.

                        mvh
                        // Alf
                        Mvh Alf

                        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                        Kommentar

                        • gonzo44
                          • October 2007
                          • 2770

                          #13
                          Ursprungligen postat av AffeAlien
                          Ja blir mer och mer nöjd, vill bara roten ska hålla sig på botten så jag kan plocka bort stenarna.
                          Kanske ska ta lite javamossa från räkvasen och klä roten med sen ser riktigt bra faktiskt.

                          Tror jag har tittat i den tråd eller någon som gjort nått liknande i alla fall med bambu och tanken finns men vet inte riktigt var och hur jag ska ha det.

                          Får ta en titt på de fiskarna med.

                          mvh
                          // Alf
                          roten kommer sjunka om ett par veckor, jag brukar använda björntråd att binda mossa med för den försvinner efter ett tag och efter att mossan växt fast, en del använder fiskelina och det är bra det med, bara det att den får man ta bort om man inte vill ha den kvar:
                          Det spelas visserligen inge råll om den är kvar..
                          mossa på rötterna blir snyggt om man inte låter den dra iväg för mycket...
                          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                          Kommentar

                          • AffeAlien
                            • December 2011
                            • 655

                            #14
                            I dag var jag iväg till den lokala akvariebutiken som hade 30% på fiskar, växter och Ehiem pumpar.
                            Till min stora glädje hade de en Ehiem Professionel 3 1200XL (2080) som jag köpte direkt eftersom priset blev 3500kr och det är nog svårt att komma under även på nätet. Så nu har jag en pump till 720L karet bara inhandla själva karet. Men nu åter till Asien!

                            Eftersom både fiskar och växter var billigt så slog vi till på 7st Dvärgbotier och 3st Sewellia lineolata så nu är det asiatiska fiskbeståndet fulländat.

                            Tyvärr är det enormt trångt i karet ljust nu, men på måndag åker svärdbärarna iväg till en bekant och alla Corydoras hamnar i akvariet vi har i fikarummet på jobbet så då kommer det se lite bättre ut hoppas jag.

                            Idén med mossa på rötterna är snygg men känns som det kräver lite för mycket underhålls jobb för att hålla snyggt som Gonzo44 säger så jag tror jag skippar den idén helt.

                            Köpte även 2st javaormbunkar men tyvärr var inte det i bästa skicket men hoppas det repar sig. Satte en av dem på roten till höger och den andra bland stenarna. Bilder på det kommer senare när jag fått ut lite av de andra fiskarna och gjort ett vattenbyte.

                            Ni får nöja er med bilder på de ny innevånarna under inkoppning.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0491.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,5 KB
ID: 2139778Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0490.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,2 KB
ID: 2139781
                            Mvh Alf

                            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                            Kommentar

                            • hult87
                              • February 2010
                              • 1287

                              #15
                              låter ju jättebra med fisken bambun kanske skulle passa bland växterna bak till höger?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...