240l Visningsakvarium på Djurmagazinet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    #16
    Lite synd att det bara går att "uppdatera" från karet en gång i veckan, men nu är det torsdag och jobbdag så idag kommer en bild. Det har kommit en hel del bruna alger och lite cyano, både på stenarna, växterna och rutorna. Antar att det bara är uppstarts-obalans? Skrapade rutorna, satte i lite vallisneria och fixade en bakgrund (praktiskt att ha en butik som säljer stora svarta papper cirka 20 meter bort), och jag håller med er, jag skulle ha satt svart bakgrund från början! Jag hade tänkt börja byta vatten nästa vecka, men har redan förra veckan börjat sätta i PMDD för växternas skull, gör jag rätt?Idag fick även de fyra bolivianerna som gått i butiken i minst ett halvår utan att bli sålda flytta in. 10 minuter efter överflytt kom de fram ur djungeln och letade efter mat, redan lika utfärgade som innan! Tänkte låta karet "vila" från mer fisk nu i 2 veckor innan jag utökar stimmet med tetror. Förhoppningsvis har växterna tagit sig så pass mycket efter ca 5-6 veckor att jag kan flytta över scalarerna.Ingen systemkamerabild idag tyvärr, hade bara mobilen med mig:Klicka på bilden för större version

Namn: 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 477,3 KB
ID: 2139756

    Kommentar

    • Papegoj Moi
      • March 2011
      • 171

      #17
      vilket (var ligger det) brukar handla vid den vid arninge

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Sedär ja, nu blev det en annan femma!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • gonzo44
          • October 2007
          • 2770

          #19
          mm snyggt, det blev stor skillnad, lite mörkare dock.. men snyyyygt
          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

          Kommentar

          • hult87
            • February 2010
            • 1287

            #20
            det blev mycket bättre

            Kommentar

            • Vimsa
              • November 2008
              • 768

              #21
              Torsdag och uppdatering igen!Kom in på DM och två saker slog mig:1. ALGER!2. Bakgrunden har försvunnit? (Fick visst tejpa fast den lite bättre )Ni får tyvärr stå ut med mina mobilbilder, ska ta med systemkameran sen när scalarerna flyttat in men tills dess får mobilen duga.

              Före VB:
              Klicka på bilden för större version

Namn: 3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 537,3 KB
ID: 2139889

              Efter VB och en massa algskrubbning:
              Klicka på bilden för större version

Namn: 4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 466,0 KB
ID: 2139888

              Finns det något att göra åt algerna (cyano och någon slags brun alg som sätter sig överallt) annat än att vänta ut dem och försöka få karet lite stabilare? Hade akvariet varit hemma hade jag inte brytt mig speciellt mycket, men i och med att det är ett visningsakvarium är det ju trist om det är så mycket alger (erfarnare förstår förmodligen att det är nystartat, men poängen är ju att det ska se SNYGGT ut och sälja in själva akvariegrejen hos oerfarna).

              Gjorde första vattenbytet idag, ca 25% + PMDD. Lät karet vila från fisk den här veckan men ska nog utöka stimmet med tetror nästa vecka.

              Förresten, gälörten växer men de andra växterna har inte växt ett smack (trodde siamensisen och polysperman skulle skjuta i höjden direkt?), pinnifatidan såg riktigt ledsen ut, algangripen och med säkert hälften av bladen döda eller halvdöda. Hjälp?

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #22
                Ursprungligen postat av Vimsa
                Torsdag och uppdatering igen!Kom in på DM och två saker slog mig:1. ALGER!2. Bakgrunden har försvunnit? (Fick visst tejpa fast den lite bättre )Ni får tyvärr stå ut med mina mobilbilder, ska ta med systemkameran sen när scalarerna flyttat in men tills dess får mobilen duga.

                Före VB:
                [ATTACH=CONFIG]52379[/ATTACH]

                Efter VB och en massa algskrubbning:
                [ATTACH=CONFIG]52378[/ATTACH]

                Finns det något att göra åt algerna (cyano och någon slags brun alg som sätter sig överallt) annat än att vänta ut dem och försöka få karet lite stabilare? Hade akvariet varit hemma hade jag inte brytt mig speciellt mycket, men i och med att det är ett visningsakvarium är det ju trist om det är så mycket alger (erfarnare förstår förmodligen att det är nystartat, men poängen är ju att det ska se SNYGGT ut och sälja in själva akvariegrejen hos oerfarna).

                Gjorde första vattenbytet idag, ca 25% + PMDD. Lät karet vila från fisk den här veckan men ska nog utöka stimmet med tetror nästa vecka.

                Förresten, gälörten växer men de andra växterna har inte växt ett smack (trodde siamensisen och polysperman skulle skjuta i höjden direkt?), pinnifatidan såg riktigt ledsen ut, algangripen och med säkert hälften av bladen döda eller halvdöda. Hjälp?

                Kanske skulle väntat med att börja göda, kan vara boven i dramat så att det har kanske blivit någon sorts obalans.
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • Vimsa
                  • November 2008
                  • 768

                  #23
                  Fick ta bort en hel del alger idag också, men tänker bara vänta ut dem. Siameserna har blivit ungefär dubbelt så tjocka och nästan en centimeter längre än de var för 4-5 veckor sen (har redan tappat räkningen!), haha! Satte dit reflektorer idag, fixade ytterligare lite med växterna och ja ... så här ser det ut:

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 575,7 KB
ID: 2140004

                  Ytterligare 12 tetror fick flytta in idag. Funderar på att låta scalarerna flytta in antingen nästa vecka eller om två veckor? Får se helt enkelt

                  Kommentar

                  • Vimsa
                    • November 2008
                    • 768

                    #24
                    Idag fick scalarerna flytta över. De var väldigt stressade men småscalarerna hämtade sig snabbt och visade intresse för de andras mat efter bara en kvart. En halvtimme senare var i alla fall en av dem nästan som vanligt. Storscalaren var lite mer tveksam över sitt nya hem dock. Fortsatt mycket alger men jag får känslan av att brunalgerna börjar ge med sig, cyanon bör väl försvinna så småningom också.

                    Så just nu bor här:
                    4 scalarer varav en vuxen "vanlig" och tre små redbacks F1:or
                    22 (tror jag) vitfenade rosentetror
                    2 siamesiska algätare
                    4 bolivianska fjärilsciklider, tror det är 1+3 eller 2+2
                    + ett gäng ottisar som ska flyttas över om 1-2 veckor

                    (Ni får hålla till godo med kassa mobilbilder räddade så gott det går i photoshop, ska försöka få med systemkameran någon dag)

                    Småscalare och fodertablett:
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 7.jpg
Visningar: 1
Storlek: 607,8 KB
ID: 2140213

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 9.jpg
Visningar: 1
Storlek: 565,3 KB
ID: 2140214
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 8.jpg
Visningar: 1
Storlek: 528,4 KB
ID: 2140215
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 599,4 KB
ID: 2140216

                    Kommentar

                    • Vimsa
                      • November 2008
                      • 768

                      #25
                      Lite gamla bilder på scalarerna:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: Lillskalare.jpg
Visningar: 2
Storlek: 86,3 KB
ID: 2140217
                      Klicka på bilden för större version

Namn: Lillskalare2.jpg
Visningar: 2
Storlek: 122,2 KB
ID: 2140218
                      Klicka på bilden för större version

Namn: Lillskalare3.jpg
Visningar: 2
Storlek: 100,3 KB
ID: 2140219
                      Klicka på bilden för större version

Namn: Lillskalare4.jpg
Visningar: 2
Storlek: 135,5 KB
ID: 2140220
                      Klicka på bilden för större version

Namn: SKALARE.jpg
Visningar: 1
Storlek: 156,5 KB
ID: 2140221

                      Kommentar

                      • gonzo44
                        • October 2007
                        • 2770

                        #26
                        vallen och scalarerna gorde verkligen susen i karet..
                        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...