Malawiprojekt 375L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cabasa
    • March 2012
    • 28

    Malawiprojekt 375L

    Hej,
    Har inte haft akvarium sedan jag var barn, men nu har jag egna små barn som tycker det är roligt med fiskar så nu drar igång ett akvarieprojekt. Jag har ganska så högt pH från början här och kommer satsa på ett Malawikar. Passar bra eftersom jag tycker det är roliga fiskar och barnen gillar dem bäst när vi kollar på fiskar i butik. Jag kommer utgå från ett begagnat 375-liters kar som är inkört med pumpar och sand. 150x50x50.
    Har precis varit ute i trädgården och letat upp lite sten som jag hoppas fiskarna ska gilla.
    Länkar till bild här. Mitt goldmember-medlemskap har inte blivit aktiverat än så jag kan inte lägga upp bilder direkt i inlägget.


    Planen är att inte ha för många malawiarter, kanske fyra.
    Just nu lutar jag åt ett ganska stort gäng av Golden och Hongi Red Top och något mindre antal av Röd Rubin och Otopharynx sp. Spots Chia. Lilltjejen har sagt att hon vill ha några lila fiskar, så har ni några bra förslag på sådana tar jag gärna emot förslag.

    Imorgon ska akvariet upp på bänken (ett skåp/skänk i ek med hel skiva på toppen). Jag kommer ha liggunderlag inuti med tanke på alla stenar som ska i. Det jag funderar på är om jag ska ha något mellan akvariumet och bänken. Har läst hur många trådar som helst här, men blir inte riktigt klok på vad som är bäst. Som det är nu har jag sågat ut plastskiva (golvskydd till kontorsstol) som är ett par mm tjockt bara för att ha ett skydda möbeln. Nu funderar jag på om jag ska ha något liggunderlag även mellan akvariumet och bänken. Det är ett aluminiumramakvarie med glasbotten. Är det överhuvudtaget någon vinning med att ha liggunderlag under ett sådant akvarium eller är det bara dumt? Tänkte på trycket som kommer uppifrån från stenbumlingarna.

    Fler bilder kommer när jag blivit aktiverad för att posta bilder.

    / Olof
  • gonzo44
    • October 2007
    • 2770

    #2
    hade jag varit du så skulle jag klippa till liggunderlaget/ frigoliten du ska ha under karet så att karet inte vilar på ramen utan på själva glaset på så sätt minskar du påfrestningen på bottenglaset markant, och sedan lägga liggunderlag/frigolit innuti karet på botten och på det viset jämna ut trycket lite där oxå,
    PS. oftast när det är ett kar som spricker i botten så beror det på att antingen det står ur vinkel på diagonalen eller att botten spricker för att bottenglaset inte vilar på något utan hänger i luften..
    Senast redigerad av gonzo44; 16 March 2012, 22:00.
    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

    Kommentar

    • cabasa
      • March 2012
      • 28

      #3
      Ok,
      Hur brukar ramakvarium vara silikonade egentligen. Jag funderar bara på om det finns någon risk att glaset "släpper" från ramen när det kommer tryck på bottenglaset underifrån också. Är det inte gjort för at ramen ska hålla upp allt?
      Eller blir det så att ett liggunderlag ändå blir så tillplattat att tyngden ändå ligger på ramen fast glaset får avlastning mot de tunga stenarna underifrån?

      Kommentar

      • cabasa
        • March 2012
        • 28

        #4
        Kan tillägga att möbeln är stabil, helt i våg på diagonalerna, men bänkskivan sviktar en dryg millimeter på mitten.
        Kanske liggunderlag under hela akvariet, även ramen?

        Kommentar

        • gonzo44
          • October 2007
          • 2770

          #5
          Ursprungligen postat av cabasa
          Ok,
          Hur brukar ramakvarium vara silikonade egentligen. Jag funderar bara på om det finns någon risk att glaset "släpper" från ramen när det kommer tryck på bottenglaset underifrån också. Är det inte gjort för at ramen ska hålla upp allt?
          Eller blir det så att ett liggunderlag ändå blir så tillplattat att tyngden ändå ligger på ramen fast glaset får avlastning mot de tunga stenarna underifrån?
          Det är inga problem med det att det släpper, det håller karet för, jo det är gjort för att ramen ska hålla upp allt men det är mycke sten du ska ha i karet och för att vara på den säkra sidan så brukar jag lägga frigoliten så att karet vilar på glaset och inte ramen för att avlasta glaset...

          Ursprungligen postat av cabasa
          Kan tillägga att möbeln är stabil, helt i våg på diagonalerna, men bänkskivan sviktar en dryg millimeter på mitten.
          Kanske liggunderlag under hela akvariet, även ramen?
          kanske ska lägga en skiva till uppe på möbeln och jämna ut det lite med den...
          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

          Kommentar

          • cabasa
            • March 2012
            • 28

            #6
            Gonzo, jag följde dina råd med tanke på alla stenbumlingarna. Liggunderlag under akvariet utskuret lika stort som glaset och även liggunderlag inuti. Så här blev det efter några dagar med fisk i.Klicka på bilden för större version

Namn: malawi1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,1 KB
ID: 2139723Klicka på bilden för större version

Namn: malawi3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,9 KB
ID: 2139724Klicka på bilden för större version

Namn: malawi4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,1 KB
ID: 2139725

            Jag är nöjd med stenröset till höger. Vet inte vad jag tycker om det till vänster. Några synpunkter?
            I vilket fall som helst finns det mängder av grottor, skrevor och gömställen så ibland syns knappt någon fisk till.

            Fiskbeståndet:
            10 Golden
            10 Hongi Red Top
            4 Röd rubin
            5 Maingano
            1 okänd och 4 städare

            Kommentar

            • cabasa
              • March 2012
              • 28

              #7
              Jag köpte akvariet begagnat och fick med en ancistrus och en okänd Malawiciklid. Han var väldigt skygg när han var ensam, men när jag släppte i alla de andra Malawisarna blev det fart på honom direkt. Simmar runt med de andra, verkar trivas, bråkar inte och har nog fått lite mer färg fast han är ensam av sin sort. Jag vet inte vad för sorts ciklid det är. Delfinciklid?Klicka på bilden för större version

Namn: malawi2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 59,7 KB
ID: 2139726

              Kommentar

              • gonzo44
                • October 2007
                • 2770

                #8
                Blå moori, Blå delfinciklid (Cytrocaca moori) sassnuggt kar du fått till där hörrö.. Grattis
                Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                Kommentar

                • gonzo44
                  • October 2007
                  • 2770

                  #9
                  PS. nu sticker jag ut hakan lite,, men jag tror det är en hona
                  Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                  Kommentar

                  • cabasa
                    • March 2012
                    • 28

                    #10
                    Tack för komplimangen.

                    Ursprungligen postat av gonzo44
                    PS. nu sticker jag ut hakan lite,, men jag tror det är en hona
                    jag litar på den utstickna hakan . Själv är jag rätt grön på artområdet fortfarande.
                    Så då säger jag väl att HON verkar trivas bra i karet.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...