Ancistrus yngel! Svar snabbt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Papegoj Moi
    • March 2011
    • 171

    Ancistrus yngel! Svar snabbt!

    När jag kom hem idag så såg jag ett litet ancistrus yngel som simmade runt. Men när jag skulle håva upp den så försvann den. Vad ska jag göra? Kommer den bli uppäten va min kampfisk, hur många kan det vara?
    Tacksam för svar snarast
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    låt den vara. den överlever om den kan gömma sig ett tag.

    du kommer få mer yngel

    Kommentar

    • Papegoj Moi
      • March 2011
      • 171

      #3
      Okej... Med är ganska mycket växter.... Kan mamman o pappan också äta upp ynglerna?

      Kommentar

      • Papegoj Moi
        • March 2011
        • 171

        #4
        Ändrat mig tror att det är de här små varelserna som fått yngel Dvärgotocinclus
        Men jag kan inte kolla på artbeskrivningen eftersom jag inte är Goldmedlem så kan någon som är det leta reda på lite fin fin fakta därifrån (härifrån på zoopet)

        Kommentar

        • gonzo44
          • October 2007
          • 2770

          #5
          Växtätare. Alla ”Otocinlus” är utmärkta algätare för det lilla akvariet. Det är absolut nödvändigt att de får vegetabiliskt foder och det räcker inte bara med de alger som finns i akvariet utan också t.ex. frysta gröna ärtor (tinade) och vegetabiliskt tablettfoder, men detta kan med fördel kompletteras med smått fryst foder.
          Arten är yngelvårdade och det är honan som har hand om skötseln. I akvarium lägger de 10-70 ägg som oftast placeras på någon akvarieruta eller på ett blad där de sedan kläcks efter ca. 3 dygn.
          De är mycket fredliga och bildar gärna små stim. De passar utmärkt i mindre sällskapsakvarier ihop med andra små och fredliga fiskar. Om den inte får tillräckligt med grönfoder kan de ge sig på finbladiga växter. Akvariet skall vara inrett med växter och en del rötter och ha en relativt stark vattencirkulation.
          Vuxna hanar har en mer utdragen genitalpapill och förstorade odontoder på analfenan. Honorna är något rundare.
          påminner mycket om O. vestitus men det som skiljer dem är främst att den förstnämnda har en stor fläck vid stjärtfenans bas.
          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

          Kommentar

          • Papegoj Moi
            • March 2011
            • 171

            #6
            Tack för svaret Då tror jag att det är mina sånna som fått yngel

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Ursprungligen postat av Papegoj Moi
              Tack för svaret Då tror jag att det är mina sånna som fått yngel
              Det tror inte jag. Har du en hane och hona av Ancistrus är det troligen ett yngel av dem du hittat. Jag är inte säker på vilken art du menar med dvärgotocinclus, men generellt är alla Otocinclus ganska svårodlade. Oftast har leken startas av att Corydoras har lekt samtidigt eller så har de funnits en stor grupp Otocinclus (>10st) för att få dem att leka.

              Kommentar

              • Papegoj Moi
                • March 2011
                • 171

                #8
                Ja kanske... jag vet inte riktigt än, men jag kan ladda upp en bild om ni vill

                Kommentar

                Arbetssätt...