low tech - Från litet försök till nytt projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Avalon
    • February 2012
    • 19

    #31
    Ja, hur gick det? Jo; Inhandlade ytterligare ett akvarium på 110 liter. Byggde mig ett filter av en cirkulationspump och en filtermatta som placerades över ena kortsidan. Fyllde utrymmet mellan filtermattan och akvarierutan med lite makaroner som jag hade sen förr. Så anlade jag jordbotten enligt alla konstens regler (lufta och skölja i en veckas tid) och täckte det med grus. Planterade rikligt med snabbväxande stängelväxter, samt Amazon-svärdplator. Belysning med solljus på morgonen plus 36 Watts studiolampa 6500 K. Lät räkor och guppys flytta in. Och..... det fungerade inte alls särskilt länge. Svärdplantorna växte endast beskedligt och stängelväxterna tynade långsamt. Håralger tog över allt mer. Anledningen var nog att näringen tog slut i bottnen och att fiskarna matades alldeles för lite. Innan jag lade ned allt så passade jag på att pröva göda lite mer vilket faktiskt minskade algerna. Så nu har jag lagt ned akvariet och startat om genom att delvis gå tillbaka till en mer beprövad stil.

    Dotterns Low-tech på 60 liter snurrar på. Inte helt algfritt, men med tanke på skötseln så ser det riktigt bra ut. Hon har nog matat sina sebrafiskar mer än vad jag matade mina guppy. Hennes har inte fått nåt solljus att tala om heller. Pytsade i lite pmdd i hennes kar häromdagen.

    Kommentar

    • Avalon
      • February 2012
      • 19

      #32
      Vill bara tillägga att jag inte gjorde ett enda vattenbyte på ett år. Fyllde bara på. Likadant har dottern gjort. Som sagt; guppyna och räkorna har mått bra och förökat sig. Kampfiskhonan har hållt sig rund och pigg (yngeldiet?) Däremot hade jag knappt några sniglar kvar alls, vilket jag inte riktigt kan förklara.
      Senast redigerad av Avalon; 01 April 2013, 04:23.

      Kommentar

      Arbetssätt...