low tech - Från litet försök till nytt projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Avalon
    • February 2012
    • 19

    low tech - Från litet försök till nytt projekt

    Har just läst igenom en massa trådar om low-tech akvarier. Har akvarie-erfarenhet sedan 25 år och har väl upplevt och arbetat mig igenom ungefär de flesta problem som akvaristen kan stöta på.

    För att göra en lång historia kort så startade jag upp mitt 120-liters akvarium efter flytt för tre och ett halvt år sedan. Det har fungerat överlag bra, utom en period av mycket trådalger. Kör bra pump, pmdd, easycarbo och bra lyse. Mycket växter, räkor guppy+endlers, siamensisk algätare och en kampfisk (har passerat stadiet för stora akvarier med ciklider utan har återgått till en rätt barnslig smak) Byter ca 25% av vattnet i veckan när jag är alert annars blir det påfyllning av det som dunstat när jag är lat och har bråttom.

    För ca två år sedan läste jag om akvarier med jordbotten, ingen elektronik förutom lyse. Spännande tänkte jag och fyllde vatten i en treliters cylinder och ställde en Ikea-lampa över det hela. Jordbotten av vanlig blomjord, på med sjöstensgrus och i med några stjälkar bacopa och limhophila. Några snäckor följde med växterna och två små räkor. Det hela har bara snurrat på. Fyller på vatten vartefter det dunstar och katten dricker upp det. Har det senaste halvåret en del trådalger men det beror förmodligen på att näringen helt enkelt är slut i bottenlagret. En av räkorna är borta (katten?) Den andra är frodig och välfärgad.

    Är nu i tankarna inne på att starta ett riktigt low-tech akvarium i lite större skala. Nu till frågan:

    Jag tycker att jag alltid fått mer problem med alger när jag inte byter vatten tillräckligt regelbundet och undrar om det är någon som har haft sitt low-tech igång mer än två år utan vattenbyten utan att få algproblem?

    Sen undrar jag om ni kör pmdd eller annan gödning i era low-tech kar?

    Behöver lite mer handfast erfarenhet att ta del av innan jag drar igång ett lite större projekt som körs vid sidan av det "vanliga" akvariet!
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Det enda jag kan svara på där är att jag inte använder gödning i mitt low tech växterna växer men långsamt och vissa växter trivs inte, här är en länk till mitt.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Avalon
      • February 2012
      • 19

      #3
      Tack, solis! Intressant läsning. Det där med växter kan vara väldigt knepigt. Vissa funkar hur bra som helst och andra kan man aldrig få fart på. Som bossep skriver så gäller det att känna sitt vatten. Själv har jag rätt mjukt och neutralt vatten när det kommer ur kranen.

      Kampfiskar är trevliga. Har haft några under årens lopp, även honor. Kul när de leker men har aldrig lyckats få upp ynglena. Inte på dvärggurami heller. Tycks som att jag inte haft den rätta maten vid rätt tillfälle, eller så har det varit något annat som jag inte förstår. Så när det gäller odling så är jag fullgott nöjd med guppy och räkyngel. Är väl lite lat också

      Men vad jag läste så bytte du ju lite vatten i ditt kar? Hade själv tänkt att köra tjockskalligt hard-core utan att byta vatten. Bara fylla på....

      Tycks som att det funkade utan pump iallafall!!

      Kommentar

      • Avalon
        • February 2012
        • 19

        #4
        Puffar min fråga igen i hopp om att få ta del om andras kunskaper och därigenom slippa göra onödiga misstag

        Jag förtydligar mig genom att börja med grundantagandet att hålla balans mellan kol, kväve, fosfor och ljus för att få optimal växtlighet och minimal algtillväxt/ blågrönalger. I mitt "vanliga" akvarium tillsätter jag rejält med ljus (2X39 T5-rör. Ett Silvana Aquastar och ett vitt), tillsätter näring och EC samt byter vatten. Enligt Walstad-metoden ska akvariet belysas med max 1,5 wat/gallon vilket blir 0,5 watt/liter samt en del morgonsol. Kolet ska komma från bottenlagret. EC doserar man enligt flaskan, men hur mycket jord ska man ha i botten för att det ska bli "lagom"?? Och hur länge rullar den kolkällan innan den tar slut? Framför allt; vilka tecken tyder på att kolkällan har sinat?

        Low-tech akvarier ska gödas när det behövs enligt källor på nätet (Amerikanska sajter, Walstads råd, m.m.) Hålla koll på när plantorna blir gula, växer slött eller när alger dyker upp? Nu har jag det lätt; vattenbyten och pmdd en gång i veckan.

        Slutligen; enligt Low-tech läran så ska fiskarna matas rejält. Och jag som har trimmat in mina kunskaper och matningsrutiner på basis av att bäst ha lyckats med Trevavasar, guppies, malar och andra delvis herbivora fiskarter. Räkorna är ju lätta; De äter nästan vad som helst och växxer och förökar sig hejvilt. Mina fiskar brukar få väldigt snålt med mat. Jag tror kampfisken till exempel har fött sig på guppyyngel och räkbäbisar till stor del. Hur mycket ska man mata???

        Så. Finns det någon där ute som kan hjälpa mig att förstå hur jag ska förhålla mig till minskat ljus, annan kolkälla, mer mat och mimimalt med gödning? Vill gärna ha lite mer kunskap innan jag drar igång ett fullskaligt projekt

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Jo det är som du skrev, jag bytar vatten lite då och då, det är när mina pansarmalar börjat flåsa som jag bytar ut en spann, tror att axoloteln bidrar med lite mer skit än fiskarna gör, har faktiskt inte kollat värdena på 2 månader eller så men brukar kolla in fiskarna hur dom ser ut att må.
          Vet också att där är en del gasbubblor under sanden som gör att det luktar prutt i karet ibland, försöker peta lite här och där för att få upp dom här bubblorna,
          Hoppas du får lite svar på dina frågor nu.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Avalon
            • February 2012
            • 19

            #6
            Tack igen solis!

            Har under kvällen ögnat igenom ytterligare trådar som tar upp low-tech akvarier. Verkar inte vara så många som har kört en längre tid (mer än ett år). Du säger att pansarmalarna flåsar? Och att det tycks bildas sumpgas i ditt bottenlager..... hm. Kör du cirkulationspump?

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Nej det enda jag har i det karet är lampa.
              Vet att jag kan få flåsande pansarmalar i dom andra karen med och det brukar hjälpa med lite vattenbyte för att få dom lugna igen(oftast)
              Jag har väldigt fin sand på min jord så det är nog lite svårt att få upp all luft, där är(om dom inte dött) malaysiska sandsnäckor i som ska luckra upp men vet ej om dom lyckas göra jobbet så bra.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • Avalon
                • February 2012
                • 19

                #8
                Verkar ju som att du har syrebrist vid bottnen. Kanske är den lite för kompakt? Vet att växter med kraftiga rötter är bra, eller att ha lite grövre sand /fint grus. Eller lite mer cirkulation på vattnet? Se där; en del frågor att fundera över även inför mitt low-tech projekt. Funderar själv på att blanda jorden med sån där kattsand från coop som inte bildar klumpar för att få luftigare botten med bra cirkulation.

                Har provat fin rådasand som botten i ett akvarium för många år sedan. Men jag blev aldrig sams med det materialet.

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Visst cirkulation är nog aldrig fel men meningen med mitt projekt var just att inte ha något i(min man tycker jag har för många kar uppe och att det drar en del ström så då ville jag prova på ett kar utan ström då är det ju inget att klaga på eller? )
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • Avalon
                    • February 2012
                    • 19

                    #10
                    Nej, här klagas inte !! Klart man ska prova superlow-tech så ska man så klart ta det så långt man kan. Jag tar däremot med mig dina erfarenheter i min projektplanering. Sen vet jag av erfarenhet att det lätt blir så att man startar ett nytt kar och har svårt att hålla sig tlll bara ett.......

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Jo jag håller med, ett kar är svårt att hålla sig till, och att ta ner kar är jääääääääääätte svårt. Tur att jag inte har alla mina kar uppe då hade han nog kreverat det räker med dom 6 som är uppe just nu. Har däremot funderingar på att bygga ett rum i stallet för att ha akvarium i, men det är en framtids grej, får se om det blir sant.
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Avalon
                        • February 2012
                        • 19

                        #12
                        Ja, alltså lite trist är det ju att bara solis har brytt sig om mina frågeställnigar...........

                        Jag hetsar ju inte igång det hela innan jag har en lösning som jag tror på eftersom åren har lärt mig att tålamod och metodik är två av akvaristens bästa egenskaper, MEN.... (hör nu Tony Irvings dialekt) det är ju trist om man ska misslyckas eller klanta sig först innan någon är sugen på att dela med sig av erfarenheter/ kunskaper innan dess!

                        Så långt. Innan jag fortsätter projektet så har jag insett att mitt vardagsrum skulle se bra mycket mer välbalanserat ut om båda akvarier befann sig i anslutning till varandra. Så nu har jag snabbt kalkylerat fram en lösning utgående från IKEAS köksprogramm om ny akvariebänk. Får ta tag i det först innan jag sätter upp ett nytt kar. Har insett att projektet nog inte hamnar på ca 30 liter och behöver därför viktbärande bänk. Så varför inte en lösning för båda akvarier på samma ställe.....

                        Har dessutom klurat mer på det där med algtilväxt och skötsel och som sagt; Algerna växer till när jag blir slöare med EC och vattenbyten. Fortfarande ett mysterium eftersom jag förstår att nitritpiken och sålunda algtillväxten brukar komma efter några veckor vid nyanläggning/ omstart. Har just nyinrett och kraftigt vattenbytt den gående akvariet i samband med re/nylpantering för några veckor sedan och allt tycks må bra. Kansker för att det väl inkörda och kapabla ytterfiltret inte stod still särskilt lång stund och inte har rengjorts???

                        Snälla medlemmar med djupa kunskaper!!! (förutom den vänliga solis) Finns där några möjligheter att ni har lust att kommentera innan jag rapporterar stora problem?????

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          #13
                          inte mer än att ja blev jäkligt sugen på att prova low tech så ja limmade ihop ett litet kar på 25L att ha i fönstret istället för blommor
                          så ja kommer å kika in i tråden med jämna mellanrum å kanske skriva några egna erfarenheter när det hela kommit igång.

                          för övrigt så är ja verkligen dålig på allt som har med vattenkemi/alger/bakterier/näring att göra... kör på regelbundna vattenbyten i mina kar å de har funkat ganska bra hittills.
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • Avalon
                            • February 2012
                            • 19

                            #14
                            Vad roligt att du svarade MrH!!

                            Har just berömmt dig för ditt fina kub-projekt och önskar dig all lycka! Det är ju det som är bekymret för mig med; man är van med sina vattenbyten och starkt lyse och så ska man tänka om utan att veta varför/hur det funkar. Skulle ju kunna läsa Walstad rakt av och sedan bedöma själv om det klaffar eller inte, men jag har inte tillräckliga kunskaper (tror jag) för att bedöma det hela.

                            Men som sagt... Jag är beredd på att köra på och se vad som händer. Algsoppa i värsta fall, eller hur? Det är så det brukar sluta för mig när akvariet har fått för mycket sommarsol och för lite skötsel på semsestern. Har rensat upp och fått styr på det hela igen förut, så varför inte nu? Så länge standardakvariet med sin standardinvånare och min standardskötsle klarar sig all right så kanske jag inte ska klaga????

                            Kommentar

                            • KaOl

                              #15
                              Jag hade ett 126l lowtech akvarium ungefär ett halvt år innan jag sålde det.

                              Hade det utan pump och det funkade utmärkt! Mannen tyckte dock det såg lite dött ut utan rörelse i vattnet... Kanske det dock också berodde på det att vi hade endast ett par räkor, sniglar och 7st dvärgregnbågsfiskar i...

                              Växterna växte mycket bra utan övrig växtnäring, bara fiskmat och fiskbajs. Jag hade svärdplantor, vallisneria, cryprocoryne och hygrophila polysperma i. Eller nej, vallisneria trivdes inte, antagligen på grund av h.polysperma (läste på D.Walstads bok, att på grund av deras alleler kan de krockas.)

                              Annars är jag mycket nöjd. Fiskarna lade rom flera gånger och var mycket nöjda. Räkorna och sniglarna hade gott om att äta, eftersom jag inte rengjorde bottnet på något vis. Endast tog bort döda växtdelar. Vatten bytte jag kanske 3 gånger under den tiden. Detta var pga att det kom någonslags alger på vattenytan, men de fick jag bort genom att blöta ner tidningspapper på den. Annars hade jag inga alger i akvariet överhuvudtaget! Mycket fint, planerar och funderar på att göra vårt 360l också till lowtech...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...