Innomhus sköldpaddsdamm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • MrH
    svarade
    något att ha i åtanke är ju sköldpaddans klor, den kan, om du har otur riva sönder dammduken. så om du kan så ha dubbla lager

    Lämna en kommentar:


  • donic1989
    svarade
    Ursprungligen postat av Johanadhoc
    Nej jag såg det, Ser fint ut!

    Nu har jag varit och handlat lite till och dammen börjar ta form. I morgon ska det sågas lite, köpas dammduk och förhoppningsvis hinner jag klart med det mesta då och över helgen.

    Angående fisk så vet jag inte riktigt om jag ska ha några. Då det kommer vara en del kalk i vattnet måste det ju vara några som vill ha ganska så hårt vatten. Funderar på platy eller sebrafisk som ju är väldigt lätta fiskar. Hur låter det?

    Tycker också det känns lite osäkert med fiskar tillsammans med paddan, går det verkligen?

    Bilder på bygget kommer om en stund!
    oki väntar spänt på lite fler bilder. joda det fungerar alldeles utmärkt med neontetror är stimfisk och dom är snabba och ja dom tål nog högt ph... sen vet jag inte om det är bra med hårt eller mjukt vatten till sköldpaddor mera osäker där... men dom bor ju i floder i typ mjukt vatten... däremot vet ja inte hur platy eller zebra fisk tillsammans med sköldpaddor är får du nog prova men sköldpaddor är ju mer i regel växt ätare när dom är äldre...

    Lämna en kommentar:


  • Johanadhoc
    svarade
    Nej jag såg det, Ser fint ut!

    Nu har jag varit och handlat lite till och dammen börjar ta form. I morgon ska det sågas lite, köpas dammduk och förhoppningsvis hinner jag klart med det mesta då och över helgen.

    Angående fisk så vet jag inte riktigt om jag ska ha några. Då det kommer vara en del kalk i vattnet måste det ju vara några som vill ha ganska så hårt vatten. Funderar på platy eller sebrafisk som ju är väldigt lätta fiskar. Hur låter det?

    Tycker också det känns lite osäkert med fiskar tillsammans med paddan, går det verkligen?

    Bilder på bygget kommer om en stund!

    Lämna en kommentar:


  • donic1989
    svarade
    ok jo rötter e skoj som sagt o stenar tycker dom om att flytta runt på :P

    se mitt inlägg ovanför ditt så finns det lite text o en bild på mitt om du vill se tänker så du inte missar det kom ju många poster här :P.

    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1576163 nr 8 inlägget.

    Lämna en kommentar:


  • Johanadhoc
    svarade
    Ursprungligen postat av donic1989
    jo precis som ja skrivit så är skötseln av gulbukade o rödörade vattensköldpaddor likvärd eftersom dom är släkt nästan bara så färgen skiljer i släktskapet. men ja lite mer detaljerade bilder hade inte varit fel.

    könsbestämmande är väldigt svårt honan är större o hanen lite mindre samt hanen har större svans o större klor. annars är det nästan ingen skillnad eftersom du ändå kommer hålla den ensam... men jag tror att det är en hane ser så ut väldigt lik min o han är en han!

    men håller med dig annars bra med ett bättre hem.

    för skojs skulle bifogar jag en bild på mitt bygge:

    om det e ok annars tar jag bort bilden!
    Det är helt OK, Bara kul med fler bilder i tråden.
    Roligt bygge, :P

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    stora rötter funkar absolut, gärna lite platta upptill så han kan klättra upp på dom. så de blir som en liten landdel mitt i bassängen så att säga

    ska bli kul å se när de är klart.

    Lämna en kommentar:


  • Johanadhoc
    svarade
    Ursprungligen postat av MrH
    håller med dom andra, gulbukad eller rödörad, som sagt en bra bild på sköldpaddan så ska de nog gå å lista ut det.

    sen en stor eloge till att du gör ett så stort hem till h*n, fantastisk. sen äre de ju lite skoj med en damm inomhus också

    något att tänka på, glöm det där med att inreda å plantera växter! sköldpaddan kommer troligen att rasera och krossa precis allting inom loppet av 24 timmar, dom är inte dom smidigaste djuren och har inte speciellt mycket till övers för inredningsdetaljer
    grovt grus eller sand, några större stenar som den inte kan välta eller flytta på å sen är de i princip klart.
    du kan ju kanske plantera några sumpväxter som du hänger i blomlådor på kanten och runt om dammen för att få de lite trevligare, men växter tillsammans med sköldpaddan brukar sällan bli en bra kombo, särskilt med en så pass stor som du har.

    jag gjorde en damm till mina sköldpaddor för många år sedan med hjälp av en sådan här. http://www.leksandtorget.se/images/i...1327223662.jpg

    kapade av den på mitten ungefär å sen vare bara i med sten å grus å fylla på med vatten, klart! plus att de sitter en kran i botten så de är bara å koppla på en slang sen när man ska tömma väldigt smidigt.
    Jag tänkte någon reed moor rot som man silikonar fast ordentligt, det klarar väll ändå inte en sköldpadda att ha sönder?
    Sen hade jag inte tänkt ha mycket mer växter i själva dammen utan de andra växterna skulle vara i sumpen och där ta upp näringsämnen mm. Och jag tänkte också, som du skrev, ha lite sumpväxter på ställen där paddan inte kommer åt,

    Lämna en kommentar:


  • donic1989
    svarade
    Ursprungligen postat av Bygert
    Hur du skall sköta den beror ju en hel del på vad det är för art. Jag tycker det ser ut som en gulbukad men det är inte så lätt att se, kan du ta en bild på bukskölden och en på sidan av huvudet så går det nog att ge säkra besked. Hur som är det en vattensköldpadda och det ser ut som en hona. Det är berömvärt att du satsar på att ge den ett bättre hem.
    jo precis som ja skrivit så är skötseln av gulbukade o rödörade vattensköldpaddor likvärd eftersom dom är släkt nästan bara så färgen skiljer i släktskapet. men ja lite mer detaljerade bilder hade inte varit fel.

    könsbestämmande är väldigt svårt honan är större o hanen lite mindre samt hanen har större svans o större klor. annars är det nästan ingen skillnad eftersom du ändå kommer hålla den ensam... men jag tror att det är en hane ser så ut väldigt lik min o han är en han!

    men håller med dig annars bra med ett bättre hem.

    för skojs skulle bifogar jag en bild på mitt bygge:

    om det e ok annars tar jag bort bilden!

    Lämna en kommentar:


  • Johanadhoc
    svarade
    Ursprungligen postat av Bygert
    Hur du skall sköta den beror ju en hel del på vad det är för art. Jag tycker det ser ut som en gulbukad men det är inte så lätt att se, kan du ta en bild på bukskölden och en på sidan av huvudet så går det nog att ge säkra besked. Hur som är det en vattensköldpadda och det ser ut som en hona. Det är berömvärt att du satsar på att ge den ett bättre hem.
    Jo, tror nog det är en gulbukad sköldpadda. Men det är ingen hona utan en hane, det vet jag,
    Ska ta en bild också,

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    håller med dom andra, gulbukad eller rödörad, som sagt en bra bild på sköldpaddan så ska de nog gå å lista ut det.

    sen en stor eloge till att du gör ett så stort hem till h*n, fantastisk. sen äre de ju lite skoj med en damm inomhus också

    något att tänka på, glöm det där med att inreda å plantera växter! sköldpaddan kommer troligen att rasera och krossa precis allting inom loppet av 24 timmar, dom är inte dom smidigaste djuren och har inte speciellt mycket till övers för inredningsdetaljer
    grovt grus eller sand, några större stenar som den inte kan välta eller flytta på å sen är de i princip klart.
    du kan ju kanske plantera några sumpväxter som du hänger i blomlådor på kanten och runt om dammen för att få de lite trevligare, men växter tillsammans med sköldpaddan brukar sällan bli en bra kombo, särskilt med en så pass stor som du har.

    jag gjorde en damm till mina sköldpaddor för många år sedan med hjälp av en sådan här. http://www.leksandtorget.se/images/i...1327223662.jpg

    kapade av den på mitten ungefär å sen vare bara i med sten å grus å fylla på med vatten, klart! plus att de sitter en kran i botten så de är bara å koppla på en slang sen när man ska tömma väldigt smidigt.

    Lämna en kommentar:


  • Bygert
    svarade
    Hur du skall sköta den beror ju en hel del på vad det är för art. Jag tycker det ser ut som en gulbukad men det är inte så lätt att se, kan du ta en bild på bukskölden och en på sidan av huvudet så går det nog att ge säkra besked. Hur som är det en vattensköldpadda och det ser ut som en hona. Det är berömvärt att du satsar på att ge den ett bättre hem.

    Lämna en kommentar:


  • donic1989
    svarade
    Ursprungligen postat av Johanadhoc
    Tack för ett långt svar, :P Tänkte försöka bygga upp med lite grenar och rötter i något hörn så att inte sköldpaddan kommer in för att ha lite växter där som, när de blir för stora, blir uppätna då de växer utanför, Sumpen tänkte jag också fylla med växter.

    Fiskar trodde jag inte det gick att ha tillsammans med sköldpaddan, får jag fundera på om jag kanske ska ha några,

    Än en gång, tack för ett mycket bra svar!
    jo varsegod finns i regel lite info om detta :P de böcker som finns är ofta mycket gammla o står väldigt lite om detta.

    jo fiskar går faktiskt hörde om en annan som provat o kunde inte låta bli o prova men neontetrorna har överlevt dom är ju också ganska tåliga.

    ok jo det som du tänker på med växter så har jag med bara mina växter växer för dåligt o fick staga upp mer lyckades riva mitt skydd flera gånger så har bara en liten anubias kvar tror ja dom heter såna där små växter iaf :P.

    men som sagt landställe med både skugga(svalt 20grader unegär) och en sollampa modell starkare gärna 30grader i solen... så dom får vila brukar ligga ganska mycket på land iaf min ibland hela dagar o även om den får gå en liten bit hittar den tillbaks till akvariumet måste verkligen ta en bild o dela med mig av mitt bygge :P. akvarie vattnet 24-28 grader fungerar nog utan doppvärmare... är ju växel varma djur så varmare lite mer aktiva lite kallare mindre aktiva inom rimliga ramar :P.

    Lämna en kommentar:


  • Johanadhoc
    svarade
    Tack för ett långt svar, :P Tänkte försöka bygga upp med lite grenar och rötter i något hörn så att inte sköldpaddan kommer in för att ha lite växter där som, när de blir för stora, blir uppätna då de växer utanför, Sumpen tänkte jag också fylla med växter.

    Fiskar trodde jag inte det gick att ha tillsammans med sköldpaddan, får jag fundera på om jag kanske ska ha några,

    Än en gång, tack för ett mycket bra svar!

    Lämna en kommentar:


  • donic1989
    svarade
    kul projekt skall absolut följas har nämligen en sköldpadda på 14 år gammal hade 2 st men fick ta bort honan var på slutet nästan ihjälbeten av hanen skall tydligen vara så :S. aja jag har själv ett 375l vet egentligen för liten det med men har separat land del kan se kanske kan ta en bild någon dag som inspiration vet att vatten ytan skall vara på 1 kubik för en sköldpadda grymt stort med andra ord 1000liter, vem som helst inte kan ha iaf inte jag golvet pallar inte detta :/...

    sen djupet skall vara så sköldpaddan kan stå på botten med utsträckta ben och endå nå till ytan är det djupare kan yngre djur trot eller ej drunkna. samt att du måste ha en stor landdel med grus som dom kan gräva i typ solplats skall både finnas skugga samt ljus på landdelen.

    du kanske läst på om detta men lite lust o bidra vad jag läst mig fram till är det rödörad vattensköldpadda? kan bli uppemot 20 år den arten! rätt säker på att det är en sådan kan även vara gulörad vattensköldpadda lik artade arter släkt med varandra!

    annars väldigt enkla djur gillar sallad mycket samt råa fiskbullar räkor, o självklart pellets dock bör den få mer sallad och sådan föda än pellets! gärna grus i lagom storlek dom äter gärna sten ibland som hjälper deras matsmältning har enegelsk sjösten i min blandat med snäckskal från havet mycket bra för deras skal!

    byt gärna vatten en gång i veckan om inte mer men brukar gå en då här byter jag en gång i månaden slammar igen lite då. och det går med vanligt kranvatten gåått hos mig alla år och inte använt speciellt beredningsmedel. säkert inte fel det heller men inget måste.

    om du vill växter är bra men räkna med att köpa ofta växtätare till stor del därför mumsar dom snabbt i sig om det finns! lite dyrt i längden om man inte har bra växtfart på sina växter eller andra akvarium. kan kanske minska iofs om du ger dom sallad. isbergssallad favoriten se till o köpa obesprutad sådant typ krav!...

    grävs en del i botten materialet i bland nyfikna djur!

    sen sällskapsdjur kan du ha neontetror fungerar mycket bra en makaber ide som testats ett halvår och alla lever ännu så han är ej intresserad av fisk och lite sällskap kan dessutom höja utseendet lite annars efterlikna missippi utseende kommer ju från nordamerika.
    neontetrorna håller faktiskt lite rent så dom behöver fiskfoder varannnan dag ungefär annars äter dom också sallad o fiskbullar :P är ju tandkarpar. lever på lite allt möjligt som flyter runt i akvariumet.

    o längden tyder på någonstans runt 10-15 år iaf sen beror det ju hur den utfodrats också gäller att inte mata dom för mycket utan ungefär 3 gånger i veckan iaf pellets annars sallad kan dom få ett blad varje dag mata lite i taget så slammar inte akvariumet igen heller så mycket. sköldpaddor ömsar även skinn och skalbitar så detta kan hänga lite löst ifrån den ibland inget ofarligt!

    om du har fler frågor så svarar jag gärna så gott jag kan blev en lång text med råd o lite tips .

    mvh dino delaude

    förresten fint bygge kommer nog bli super bra .

    Lämna en kommentar:


  • Johanadhoc
    startade ett ämne Innomhus sköldpaddsdamm

    Innomhus sköldpaddsdamm

    Nu är det så att jag har fått ta över en sköldpadda som inte hade det speciellt bra hos sin förra ägare. Det är en drygt 20 cm padda i ett 80 liters kar?!

    Nu vet ju jag, likt den förra ägaren, inte heller så mycket om sköldpaddor men jag förstår ju att 80 liter är alldeles för lite.
    Jag är mycket tacksam för länkar och tips om skötselråd till sköldpaddor.
    Det är någon sorts sumpsköldpadda, lever alltså både i vatten och på land.

    Nu har jag börjat bygga på en inomhusdamm som kommer stå i källaren.
    Mått på dammen:
    L 125 x B 125 x H 60
    Kommer också att vara en land del som kommer att dekoreras med diverse plantor,

    Filtrering kommer förmodligen att bli en sump med en Juwel Bioflow 1500 pump och ett Eheim 2215 ytterfilter.

    Jag undrar också om det går bra med vanligt kranvatten till sköldpaddor eller måste man ha vattenberedningsmedel?

    Bilder på bygget hittills:



    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0472.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,3 KB
ID: 2182987
    Kommit lite längre nu. Väldigt stökigt i källaren, :P

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0471.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,8 KB
ID: 2182988
    Sparade filterkuber som nu kommer till användning,

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0474.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,3 KB
ID: 2182989
    Här ser ni hur karet, alldeles för litet.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0475.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,4 KB
ID: 2182990
    Och en bild på paddan,
    Snart får han slippa sitt 80 liter och flytta till dammen,
Arbetssätt...