Innomhus sköldpaddsdamm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • rasermusen
    svarade
    Vilket drömprojekt du har där! Skulle också vilja ha en sköldpadds damm :P

    Lämna en kommentar:


  • Johanadhoc
    svarade
    Ursprungligen postat av MrH
    nja, inred hällre då med grenar å stenar istället, kommer troligtvis fungera bättre


    det behöver ju inte vara skalröta bara för att det kanske påminner om det, kan ju vara te.x kalkbrist, minns att den ja hade kunde få lte vita prickar å så ifall han hade kalkbrist, men de åtgärdade vi med lite tillförsel av kalk så vart han genast finare i skalet.

    men är du säker på skalröta så ska du ju naturligtvis behandla honom.
    Helt säker är jag ju inte, men jag tycker det påminner om det. Kan kanske också vara kalkbrist.

    angående halsen så kan de kanske hänga ihop med rötan?
    Jo kanske, och "förhoppningsvis" så att det inte är två sjukdomar.

    Jag tar jodopax på skalet och ger honom extra kalk så ska det ju förhoppningsvis bli bättre.

    Tack för svar!

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    Ursprungligen postat av Johanadhoc
    Tror ni det går att göra lite mer detaljerade former på dammduken senare med fogskum och spackel eller är det något som kommer sköldpaddan kommer ha sönder?
    nja, inred hällre då med grenar å stenar istället, kommer troligtvis fungera bättre


    det behöver ju inte vara skalröta bara för att det kanske påminner om det, kan ju vara te.x kalkbrist, minns att den ja hade kunde få lte vita prickar å så ifall han hade kalkbrist, men de åtgärdade vi med lite tillförsel av kalk så vart han genast finare i skalet.

    men är du säker på skalröta så ska du ju naturligtvis behandla honom.
    angående halsen så kan de kanske hänga ihop med rötan?

    Lämna en kommentar:


  • Johanadhoc
    svarade
    Läst mig att att det är skalröta som den stackars paddan har. Ska tydligen behandlas med jodopax så får köpa det i morgon.

    Någon som vet vad den svullna halsen kan vara?


    Lämna en kommentar:


  • Johanadhoc
    svarade
    Tror ni det går att göra lite mer detaljerade former på dammduken senare med fogskum och spackel eller är det något som kommer sköldpaddan kommer ha sönder?

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    rätt säker på att de där är en gulbuk.

    härligt bygge, kommer bli kanon de där å bra val me belysningen också.

    Lämna en kommentar:


  • Johanadhoc
    svarade
    Kom nu precis hem. Har handlat dammduk. bland annat. Fick alldeles för mycket, sa att jag ville ha 3 x 3 meter och när det skulle skäras till då ramlade allt ner. Han sa då att jag fick allt istället, så jag fick säkert uppemot 5 - 6 x 4 meter till priset av 3 x 3 meter, bra köp,

    Rör och tätning till sumpen är också köpt.

    Bilder:

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0478.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,0 KB
ID: 2139270
    Lådan är klar!

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0479.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,1 KB
ID: 2139272
    Dagens köp,

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0481.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,4 KB
ID: 2139273
    Kass bild på sköldpaddan.

    Nu ska jag ta en liten paus och sen ska jag med hjälp av sandsäckar bygga lite höjder och land-del innan duken ska på.
    Länka gärna bilder så man får lite inspiration,

    Lämna en kommentar:


  • Johanadhoc
    svarade
    Såg precis att paddan hade några vita prickar på skalet, vad är det för något? Sjukdom? Går att skrapa bort prickarna med nageln så det kanske bara är smuts?

    Lämna en kommentar:


  • Johanadhoc
    svarade
    Donic, "super bra", har du fått för dig att Johan har problem med spriten?
    Haha, :P

    Mer bilder på sköldpaddan vill vi se både för att avgöra sort (gulbukade och rödörade är samma art men det skadar inte att avgöra sorten ändå) och för att kolla på kön. För mig ger den ett intryck av hona men bilderna är inte nog bra för att säga nåt säkert. Det man tittar på är svansen, bukskölden och klorna och i alla fall klorna ser ju korta ut.
    Ska ta en bild sen idag.

    Fisk med sköldpaddor tycker jag inte är nån särskilt bra ide. Ofta blir de uppätna eller skadade. Det är bättre att försöka få tag på en kompis till paddan, konkurrens om mat mm stimulerar dem.
    Det var ju tråkigt, hade ju varit kul med någon fisk i, :P Tänkte att man kanske kunde ha någon kinesisk algätare för de är ju snabbare än blixten, tåliga och städar ju dessutom.
    Jag får se hur jag gör!

    Sköldpaddor behöver uv och då uvb. Det räcker inte med en värmelampa utan det måste till nåt med rätt sorts uv också. Det finns lysrör eller lågenergivarianter i zoohandeln som fungerar. 2.0 är värdelöst i det här sammanhanget och 10.0 är att ta i. 5.0 blir lämpligt. Då lysrör och lågenergi inte ger särskilt mycket värme så får man ha en sån och en lampa som ger värme. Det finns typer som löser bägge i ett men de är dels dyra och dels så kraftiga att det riskerar att bli grillad padda.
    Har köpt en uvb lampa 5.0, 26W.

    Tänkte också ha en lysrörsramp över hela dammen för att lysa upp lite och får hitta något sätt att värma upp en plats lite extra.

    Isbergsallad är inget lämpligt foder till några djur, det är mest bukfylla. Andra typer av sallad är betydligt bättre, det finns också andra grönsaker som är mer näringsrika. Äldre gulbukade/rödörade skall enligt litteraturen äta mest vegetabiliskt men tyvärr brukar inte paddorna ha läst det. De föredrar ofta räkor, fisk och liknande med det blir inte riktigt bra att ge dem enbart sånt. Vägrar de vegetabiliskt kan man göra räkmix med mycket grönsaker i, det brukar gå ner.
    Lade ner en vattenormbunke som lite mat och den slank ner på någon minut utan problem, :P Testade också med olika sorters sallad så vegetabiliskt foder blir inga problem,

    Tack så mycket för ditt svar!

    Lämna en kommentar:


  • donic1989
    svarade
    Ursprungligen postat av Bygert
    Donic, "super bra", har du fått för dig att Johan har problem med spriten?
    haha nej verkligen hmm många som anmärker på hur jag skriver på detta forumet vilket jag inte upplevt på andra forum :P. om det är humor eller ironi vet ja inte men...

    jo fler bilder på sköldpaddan.

    fiskar med sköldpaddor går visst min bryr sig inte ens om dom sen har jag lika många kvar som jag köpte för ett halv år sen för snabba och lite gömställen så går det :P. gäller i mitt fall neontetror.

    jo men grus är bra också stimulerar till att gräva o fila ner sina klor lite dom m¨år bra av det samma på landdelen.

    håller med med ljuset egenligen skulle jag köpt sådant för länge sedan... läste på man kunde köpa sådana lampor till lantbruk men dom e inte sådär jätte fina o hänga upp :P.

    isbergssallad skrev jag för att man kan börja med något iaf eftersom dom kan vara kräsna i början! . äpplen tycker dom inte om iaf det har jag provat men räkor o fiskbullar är dom förtjusta i. ej tillagade då...

    du får prova dig lite fram.

    Lämna en kommentar:


  • Bygert
    svarade
    Donic, "super bra", har du fått för dig att Johan har problem med spriten?

    Mer bilder på sköldpaddan vill vi se både för att avgöra sort (gulbukade och rödörade är samma art men det skadar inte att avgöra sorten ändå) och för att kolla på kön. För mig ger den ett intryck av hona men bilderna är inte nog bra för att säga nåt säkert. Det man tittar på är svansen, bukskölden och klorna och i alla fall klorna ser ju korta ut.

    Fisk med sköldpaddor tycker jag inte är nån särskilt bra ide. Ofta blir de uppätna eller skadade. Det är bättre att försöka få tag på en kompis till paddan, konkurrens om mat mm stimulerar dem.

    Att inreda med grus och växter osv är ju trevligt men som regel gör sköldpaddor skit av alla såna ambitioner, i alla fall när de blir större.

    Sköldpaddor behöver uv och då uvb. Det räcker inte med en värmelampa utan det måste till nåt med rätt sorts uv också. Det finns lysrör eller lågenergivarianter i zoohandeln som fungerar. 2.0 är värdelöst i det här sammanhanget och 10.0 är att ta i. 5.0 blir lämpligt. Då lysrör och lågenergi inte ger särskilt mycket värme så får man ha en sån och en lampa som ger värme. Det finns typer som löser bägge i ett men de är dels dyra och dels så kraftiga att det riskerar att bli grillad padda.

    Isbergsallad är inget lämpligt foder till några djur, det är mest bukfylla. Andra typer av sallad är betydligt bättre, det finns också andra grönsaker som är mer näringsrika. Äldre gulbukade/rödörade skall enligt litteraturen äta mest vegetabiliskt men tyvärr brukar inte paddorna ha läst det. De föredrar ofta räkor, fisk och liknande med det blir inte riktigt bra att ge dem enbart sånt. Vägrar de vegetabiliskt kan man göra räkmix med mycket grönsaker i, det brukar gå ner.

    Lämna en kommentar:


  • donic1989
    svarade
    kommer bli super bra detta .

    Lämna en kommentar:


  • Johanadhoc
    svarade
    Ja, jag hoppas det,

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    där får han de bra

    Lämna en kommentar:


  • Johanadhoc
    svarade
    Tack för alla svar! Nu kommer det en bild på vad som har gjorts idag,
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0477.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,3 KB
ID: 2139252
    Lådan börjar ta form. Spånplattor på sidorna. Tyvärr mätte jag lite fel på sidorna som ännu inte är ditsatta, de får inte plats, så det ska sågas i morgon (3 cm :/)

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...