Innomhus sköldpaddsdamm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanadhoc
    • April 2011
    • 377

    #31
    Ursprungligen postat av rasermusen
    Vilket drömprojekt du har där! Skulle också vilja ha en sköldpadds damm :P
    Det är bara och börja bygga,


    Dammduk är i nu och det är även vatten i som kommer stå tills i morgon. Åker också bort idag (kommer hem i morgon kväll) så tyvärr inga fler uppdateringar idag.

    Ska också ut och leta lite roligheter, bark, grenar, stenar mm som man kan dekorera med!
    Skulle vara jättetacksam för tips om landlevande växter som kan växa sig fast på grenar!
    MVH//
    Johan

    Projekt 300 liter diskus»
    Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #32
      någon klätterväxt kanske? nån ranka eller nått sånt. orkide? dom är väl typ sumpväxt å borde kunna få fästa på grenar. men vet inte säkert.
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • robidobban
        • March 2009
        • 652

        #33
        Ska du ha en klätterväxt så blir nog gullranka bra då rötterna renar vattnet.

        Kommentar

        • plozzaa
          • November 2008
          • 54

          #34
          Hej Johanadhoc. Läst din tråd med mycket nöje, och tänkte bidra med ett råd. Har du funderingar på sköldpaddan så skulle jag ställa dom till P-A Barkskog, han kan allt och lite till om dom, du hittar honom på http://skoldpaddsforum.se/ eller www.reptisite.se
          Ser fram emot nästa uppdatering av bygget.

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #35
            Barkskog är en mycket trevlig och kunnig man men det är ju främst landsköldpaddor som han ägnar sig åt.

            Som det ser ut på bilderna lär det vara en gulbuk, det stämmer bra med utseendet och det är också en vanlig sort. Inget jag sett på bilderna hittills säger annat än att det skulle vara en hona.

            Vita prickar på skalet låter lite mysko, en bild kanske? Problem med skalet beror ofta på brist på bra solplats med uv, kalkbrist eller annan olämplig utfodring. Paddan ger dock så långt man kan se på bilderna ett vettigt intryck, på allvarligt misskötta djur kan man se deformerade skal.

            När det gäller det där med växter osv, försök gärna men när det gäller allt som möjligen skulle gå att demolera så planera så det är lätt att lyfta bort om det inte funkar. När det gäller vad som är möjligt att demolera så räkna med att sköldpaddor har en långt större kapacitet på sånt än vad du tror. Vissa av mina skulle kunna få anställning på en rivningsfirma.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Johanadhoc
              • April 2011
              • 377

              #36
              Hej Johanadhoc. Läst din tråd med mycket nöje, och tänkte bidra med ett råd. Har du funderingar på sköldpaddan så skulle jag ställa dom till P-A Barkskog, han kan allt och lite till om dom, du hittar honom på http://skoldpaddsforum.se/ eller www.reptisite.se
              Ser fram emot nästa uppdatering av bygget.
              Hej!
              Tack för tipset,

              Vita prickar på skalet låter lite mysko, en bild kanske? Problem med skalet beror ofta på brist på bra solplats med uv, kalkbrist eller annan olämplig utfodring. Paddan ger dock så långt man kan se på bilderna ett vettigt intryck, på allvarligt misskötta djur kan man se deformerade skal.
              Prickarna är nästan borta nu. Har behandlat skalet med Jodopax och han har också fått kalk så förhoppningsvis är han helt frisk snart!
              Är nästan helt säker på att det är en hane och ska ta fler bilder på sköldpaddan senare!



              Som jag sa innan så är dammduken i, ska dock rättas till mera.
              Öppning till sumpen är också klar.

              Bilder:

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0484.jpg
Visningar: 1
Storlek: 45,1 KB
ID: 2139317
              Här är öppningen och mycket silikon tog jag så detta ska nog hålla tätt.

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0486.jpg
Visningar: 1
Storlek: 56,5 KB
ID: 2139318
              Andra sidan där lite rör ska kopplas till sumpen senare, första delen är på nu!

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0487.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,0 KB
ID: 2139319
              Här ser man lite av land - delen. Den kommer att göras större senare!

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0488.jpg
Visningar: 1
Storlek: 80,5 KB
ID: 2139320
              Och till sist en helbild på dammen. I övermorgon, förhoppningsvis, så ska duken rättas till lite och sedan skäras.
              MVH//
              Johan

              Projekt 300 liter diskus»
              Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

              Kommentar

              • gonzo44
                • October 2007
                • 2770

                #37
                Hej detta verkar spännande, men jag måste bara fråga en sak, är det pvc duk du använder och vanligt silikon??? vanligt silikon fäster inte på pvc plast om det nu är så så rekomenderar jag dej att använda Tec-7 det fäster på pvcduk... om det är gummiduk du använder, så är det inga problem.. ville bara framhäva detta innan du får vattenläcka vid skarven... ett tips till föresten testfyll innan du skär duken i övrigt så önskar jag dej lycka till
                Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                Kommentar

                • Johanadhoc
                  • April 2011
                  • 377

                  #38
                  Ursprungligen postat av gonzo44
                  Hej detta verkar spännande, men jag måste bara fråga en sak, är det pvc duk du använder och vanligt silikon??? vanligt silikon fäster inte på pvc plast om det nu är så så rekomenderar jag dej att använda Tec-7 det fäster på pvcduk... om det är gummiduk du använder, så är det inga problem.. ville bara framhäva detta innan du får vattenläcka vid skarven... ett tips till föresten testfyll innan du skär duken i övrigt så önskar jag dej lycka till
                  Det är gummiduk och inte PVC,
                  Det har också varit testfyllt utan och utan läckor!
                  Tack för ditt svar!
                  MVH//
                  Johan

                  Projekt 300 liter diskus»
                  Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                  Kommentar

                  • gonzo44
                    • October 2007
                    • 2770

                    #39
                    Ursprungligen postat av Johanadhoc
                    Det är gummiduk och inte PVC,
                    Det har också varit testfyllt utan och utan läckor!
                    Tack för ditt svar!
                    aha ok gott då kan jag sova lugnt
                    vad har du tänkt för inredning....
                    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                    Kommentar

                    • Johanadhoc
                      • April 2011
                      • 377

                      #40
                      Ursprungligen postat av gonzo44
                      aha ok gott då kan jag sova lugnt
                      vad har du tänkt för inredning....
                      Hehe,

                      Jag tänkte ha några större grenar/ stockar som man på vissa ställen bygger på lite (med hjälp av något, fogskum kanske) så att man får lite avsatser. Vissa för sköldpaddan och vissa till klängväxter som ska hänga ner över vattnet.

                      Bottenmaterialet i dammen blir blandat grus och sten.
                      MVH//
                      Johan

                      Projekt 300 liter diskus»
                      Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        #41
                        kanske att du kan ha stora bark/kork bitar längs kanten? det borde växterna kunna fästa i å de borde se ganska snyggt ut också.
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • Johanadhoc
                          • April 2011
                          • 377

                          #42
                          Ursprungligen postat av MrH
                          kanske att du kan ha stora bark/kork bitar längs kanten? det borde växterna kunna fästa i å de borde se ganska snyggt ut också.
                          Jo, det var en bra ide,
                          Var ute i skogen i förrgår och hittade en stor ek gren som jag ska använda!

                          I morgon ska duken fixas till lite, skäras och sättas fast! Sen ska det äntligen inredas,

                          MrH, du gjorde väll en egen bakgrund innan? Spacklade du den och vilket spackel använde du i så fall?
                          Tänkte att jag skulle försöka med fogskum som jag spacklar rejält och sedan täcker med grus/ sten. Tycker det borde sitta hårt nog för att sköldpaddan inte ska kunna riva det, eller?
                          MVH//
                          Johan

                          Projekt 300 liter diskus»
                          Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            #43
                            mjo ja använde husfix, funkar kanon att arbeta med. dock så sket det ju sig då lacken å färgen inte gick ihop så allting släppte så de va bara å riva ur skiten tyvärr.

                            det låter som det kommer hålla allafall, annars kanske du an bygga med stora stenar å sånt, eller limma ihop stora stenar i en hög så kan han ju absolut inte riva det
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • Johanadhoc
                              • April 2011
                              • 377

                              #44
                              Uppdatering!

                              Har haft ganska mycket jobb med att skrubba bort mossa, lavar, bark och annat smuts från en stor stock som ska i! Ont i fingrarna nu, :P
                              Dammduken är tillrättad, fäst och tillskuren.
                              Nu är det bara att börja inreda och jobba med fogskum och spackel,

                              Här kommer bilder på arbetet:

                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0498.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,9 KB
ID: 2139404
                              Såhär ser dammen ut just nu. Kanterna på dammduken ska självklart fixas till!

                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0501.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,9 KB
ID: 2139405
                              Sumpen. Fick silikona om karet då det börjat läcka... men nu är det tätt,

                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0504.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,4 KB
ID: 2139406
                              Och en bild på hur det ser ut inne i dammen.

                              I morgon ska jag börja bygga med byggskum, rötter, grenar och stenar!


                              Tack för tipsen med växter också, kom gärna med fler!
                              MVH//
                              Johan

                              Projekt 300 liter diskus»
                              Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                              Kommentar

                              • MrH
                                • October 2010
                                • 2825

                                #45
                                tjusigt
                                MrH ---> 175L SA kub

                                Kommentar

                                Arbetssätt...