Projekt 720 "Nano"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellsson
    • January 2010
    • 840

    Projekt 720 "Nano"

    Nu blir det en ny tråd!
    Det var inte igår jag skapade en tråd här, men jag tänkte det kunde vara roligt och lärorikt för mig nu när jag kommit på en så tokig ide!

    Så här ser det ut idag.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0427.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,7 KB
ID: 2182959

    Jag har idag jordätare och diskus i karet samt en hel drös med L-malar.

    Har under en längre period velat starta ett räkakvarium, men det har inte riktigt blivit av då vi (jag och Frida) är så nöjda med inredningen i vardagsrummet som det är! Med andra ord har jag tänkt mig något i stil med ett 720 Nano kar med malar och räkor. Tanken är att kunna ha lite rasboror tillsammans med detta! Om det nu är möjligt?! Jag är ju ny på räkor men är medveten om att alla fiskar kan äta räkor men i ett inrett 720 tror jag nog att det skall fungera! Kanske är ute och cyklar totalt men då får det bli utan fisk helt enkelt!

    Detta är inget projekt som kommer gå över en natt och jag startar tråden redan nu för att kunna få lite feedback och tips och trix på vägen.

    /Tommy
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    finns det gott om gömställen så går det ju att ha räkor, även om man får ha med i beräkningen att det kan gå åt en å annan varge vecka
    tycker de låter som en bra plan så bara kör
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • Hellsson
      • January 2010
      • 840

      #3
      Ursprungligen postat av MrH
      finns det gott om gömställen så går det ju att ha räkor, även om man får ha med i beräkningen att det kan gå åt en å annan varge vecka
      tycker de låter som en bra plan så bara kör
      Ja det borde gå Men jag får se, Det är en bit till dess! Nu skall allt planeras! sitter just nu å surfar runt var jag får ta i ett vettigt bottensubstrat till all min bottenyta!! Det känns som det blir en stor kostnad! Tipps mottages tacksamt

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #4
        de mesta funkar väll för räkor men vet att ansjo hade problem med sina kar när han körde med räk soil, tror de var något med hårdheten på hans kranvatten som gjorde att räkorna dog. står massa om det i hans denerle nano tråd.

        ja kör på shrimpsoil i mina å det funkar utmärkt för mig, men som sagt. kan va vattnet som spökar med det.
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Jag har observerat en grej!

          Du har tre arter räkor, två börjar trivas och en dör ut.


          Jag hade två arter räkor, en började trivas och allt annat blev utplånat. Nu har jag MYCKET körsbär!

          Jag vet inte om detta är vanligt, jag är ju inte så sugen på att börja mecka igen då det blir onödigt dyrt...

          Ansjo eller Mats kanske hittar in snart, då får du bra råd..




          ojustja, jag har vit faxe på botten.

          Ha en trevlig kväll Hellsorna
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #6
            hade du olika i samma kar? hängde inte riktigt med där...
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Ja.

              Det skulle bli mindre jobbigt för dem om de gick i olika burkar visade det sig :P

              3 arter blev en art. den som förökade sig mest kickade de andras ass..

              Det kan ju ha berott på annat, det vette fåglarna..
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Hellsson
                • January 2010
                • 840

                #8
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Jag har observerat en grej!

                Du har tre arter räkor, två börjar trivas och en dör ut.


                Jag hade två arter räkor, en började trivas och allt annat blev utplånat. Nu har jag MYCKET körsbär!

                Jag vet inte om detta är vanligt, jag är ju inte så sugen på att börja mecka igen då det blir onödigt dyrt...

                Ansjo eller Mats kanske hittar in snart, då får du bra råd..




                ojustja, jag har vit faxe på botten.

                Ha en trevlig kväll Hellsorna
                Jag har läst någon stans om något liknande som du beskriver där Mathias..
                Min tanke som den är nu är att köra CR räkor. Då kommer jag köra kvalitet från början, blir det avkomma så kanske den blir fin med

                Ja de gamla rävarna har nog koll på en hel del som en annan ser ut som ett ?

                Tack skall du ha Det samma!

                Tommy

                Kommentar

                • lillfrasse
                  • February 2002
                  • 2228

                  #9
                  Några snabba tips och funderingar. Det ni skriver om att olika räkor oftast alltid slutar med en sort brukar vara rätt vanligt. Den tåligare och mer produktiva sorten konkurerar ut den känsligare helt enkelt.

                  Jag läste på FB att du skulle köra mycket grönt och någon tipsa om PMDD CR och CB räkor främst av lite högre gradering är känsliga och funkar inte så bra med PMDD. Bröderna Logemann säljer en bra gödning som funkar.

                  Eftersom du bor i en zon där det är 2 stycken som haft problem med shrimpsoil och mjukt vatten skulle jag hoppat det och kört något annat på botten fylla ett 720 med soil blir också rätt dyrt.
                  Simma lungt..
                  Lillfrasse..

                  Kommentar

                  • Akvariebloggen.se
                    • January 2012
                    • 5

                    #10
                    Detta kommer att bli grymt! Funderat på Easy Care Substrate?/Oscar

                    Kommentar

                    • Hellsson
                      • January 2010
                      • 840

                      #11
                      Ursprungligen postat av lillfrasse
                      Några snabba tips och funderingar. Det ni skriver om att olika räkor oftast alltid slutar med en sort brukar vara rätt vanligt. Den tåligare och mer produktiva sorten konkurerar ut den känsligare helt enkelt.

                      Jag läste på FB att du skulle köra mycket grönt och någon tipsa om PMDD CR och CB räkor främst av lite högre gradering är känsliga och funkar inte så bra med PMDD. Bröderna Logemann säljer en bra gödning som funkar.

                      Eftersom du bor i en zon där det är 2 stycken som haft problem med shrimpsoil och mjukt vatten skulle jag hoppat det och kört något annat på botten fylla ett 720 med soil blir också rätt dyrt.
                      Ja jag misstänkte att det blir den starka som vinner där.

                      Ja det var ju lite typiskt får jag säga.. CR är en favorit (för mig som nybörjare på räkor) Får kanske spana vidare.. för CR blir det nog men då kanske man skall hitta en annan lösning motsvarande PMDD.

                      Bor inte Ansjo i Varberg! Tror vi har hårdare vatten i Kungälv Vi har ju inte samma vatten som de har antar jag!
                      vist det kommer bli dyrt som skam men jag skall försöka hitta några alternativ! tipps?

                      Kommentar

                      • lillfrasse
                        • February 2002
                        • 2228

                        #12
                        Ursprungligen postat av Hellsson
                        Ja jag misstänkte att det blir den starka som vinner där.

                        Ja det var ju lite typiskt får jag säga.. CR är en favorit (för mig som nybörjare på räkor) Får kanske spana vidare.. för CR blir det nog men då kanske man skall hitta en annan lösning motsvarande PMDD.

                        Bor inte Ansjo i Varberg! Tror vi har hårdare vatten i Kungälv Vi har ju inte samma vatten som de har antar jag!
                        vist det kommer bli dyrt som skam men jag skall försöka hitta några alternativ! tipps?
                        Mats har haft liknande problem han bor väll ute i Torslanda. Men kanske är hårdare vatten i Kungälv som du säger bara kolla KH.
                        Simma lungt..
                        Lillfrasse..

                        Kommentar

                        • Hellsson
                          • January 2010
                          • 840

                          #13
                          Ursprungligen postat av Akvariebloggen.se
                          Detta kommer att bli grymt! Funderat på Easy Care Substrate?/Oscar
                          Ja det är den jag kollat på men jag fick för mig att det går under kategorin "soil" men jag kan ha fel!?

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Kör på körsbär, det blir en triljon i slutändan. Jäklar vad fränt!

                            Hej, jag har ett 720 med mer räkor än alla Norskar på västkusten orkar äta på en hel sommar..


                            ;D
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              fan va najs med 720 nano.

                              ser framför mig 1500-2000 räkor o ett stim med 800 microrasbora.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...