Projekt 720 "Nano"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #31
    Varför har man missat den här tråden?
    Det jäkligaste är att det är en tanke som jag haft i ett par år nu, att köra ett jäkligt stort kar med räkor, med eller utan co2. Jag tror stenhårt på detta, och ska nog kunna ha ett och annat att "inputa" med.

    Ljust bottenmaterial är ingen höjdare ihop med räkor, så där skulle jag nog fundera lite på vad som ska göras. Kattsand, visst funkar det i mindre kar men så kommer kanske den dagen du vill göra om, och då är kattsanden kanske inte det bästa valet. Soil som det snackades om lite tidigare i tråden är en väldigt dyr lösning, och med den erfarenheten jag haft så är det inget jag rekomenderar.
    Jag gillar räkor som går mot mörk botten, dels färgar de ut bättre, och sedan syns de på ett helt annat sätt med.

    Ett grus jag testar nu kommer från Imazo, är i storleken 2-3 mm och helt svart som kanske skulle passa. Det säljs i 25 kg:s säckar till ett humant pris, jag ska ta ett foto och lägga in i tråden så får du se om det kan vara något?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Hellsson
      • January 2010
      • 840

      #32
      Roligt att du hittade tråden Anders
      Jasså du har gått i samma tankar, vad roligt då är siste idioten inte född än

      Ja detta med vitt grus som jag har nu grubblar jag över om lite.. Varför jag skulle ha kvar det är ju isf två anledningar! 1en är inkörd och innehåller mycket gotta till blivande växter.
      2:ekonomiskt så kan jag lägga de pengarna på fina räkor/växter ist

      Men är jag vet inte.. Lägg gärna ut en bild på det svarta gruset
      Vet du vad det kostade?

      Är ju nu bara i planerings stadium! Har börjat göra ni av med de fiskar som skall bort och så! Lmalarna kommer gå kvar som sagt

      Tommy

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #33
        Jag har bilder i min 200 liters tråd, sitter bara med mobilen just nu...
        Jag tror ärligt att du kommer ångra dig om du behåller det vita bottenmaterialet, även om du tappar en del mummiga bakterier...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Hellsson
          • January 2010
          • 840

          #34
          Skall se om jag kan leta mig in Anders länge sedan jag var aktiv känner jag :P Men det löser jag

          Tänkte jag skall ha denna växt i förgrunden i karet
          Klicka på bilden för större version

Namn: 4c3f145229055.jpg
Visningar: 1
Storlek: 30,2 KB
ID: 2139146
          Hemianthus Callitrichoides.
          Passande med en snygg CR med på bilden

          Kommentar

          • Hellsson
            • January 2010
            • 840

            #35
            Tror ni det är för fint grus detta? http://www.pwss.nu/product.php?produ...0&cat=3&page=6 bär man kanske gå upp en storlek i gruset eller funkar detta lika bra?

            Kommentar

            • hult87
              • February 2010
              • 1287

              #36
              tror det funkar med vilket som, mest en smaksak skulle jag tro

              Kommentar

              • keen-eyed
                • January 2009
                • 409

                #37
                Ursprungligen postat av Hellsson
                Tror ni det är för fint grus detta? http://www.pwss.nu/product.php?produ...0&cat=3&page=6 bär man kanske gå upp en storlek i gruset eller funkar detta lika bra?
                Inte den svarta rådan Tommy! Bottenlevande djur är inte så glada i den, har testat själv. Den blir alldeles för kompakt, så det tyvärr bildas en del gifter vilket tar död på det bottenlevande (tyvärr några L046 & L134 för min del under den tiden vi hade den).
                &

                Kommentar

                • hult87
                  • February 2010
                  • 1287

                  #38
                  oj:O men tror du den skulle funka om man kör med malaysiska sandsnöckor i? dom rör ju om bra i sanden.

                  Kommentar

                  • keen-eyed
                    • January 2009
                    • 409

                    #39
                    Ursprungligen postat av hult87
                    oj:O men tror du den skulle funka om man kör med malaysiska sandsnöckor i? dom rör ju om bra i sanden.
                    Vet inte, den är lite vassare också så jag vet inte om snäckorna skulle trivas där i heller. Jag rekomenderar den inte iaf!
                    &

                    Kommentar

                    • hult87
                      • February 2010
                      • 1287

                      #40
                      okej, ne det är ju inte bra om den är vass, har inte haft den själv så har inte så bra koll på just denna

                      Kommentar

                      • Hellsson
                        • January 2010
                        • 840

                        #41
                        Bra aspekter att ta hänsyn till! Tack men då kanske man skall köra på den lite grövre sanden då!? Det borde ju funka den ser inte så vass ut heller!

                        Kommentar

                        • Hellsson
                          • January 2010
                          • 840

                          #42
                          Står lite halv still just nu då jag skall bli av med lite firrar innan jag kan sätta igång nu!

                          Tommy

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #43
                            det roligaste blir att se hur du räksäkrar filter till ett 720
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Hellsson
                              • January 2010
                              • 840

                              #44
                              Hehe tipps mottages med glädje

                              Kommentar

                              • MrH
                                • October 2010
                                • 2825

                                #45
                                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                                det roligaste blir att se hur du räksäkrar filter till ett 720

                                hehe

                                fast äre ytterfilter så äre väl inga problem, då borde de ju bara vara ä sätta en bit filtermatta på insuget?
                                MrH ---> 175L SA kub

                                Kommentar

                                Arbetssätt...