Projekt 720 "Nano"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    #16
    Shrimp soil är något annat. ECS är bränd lera.

    Simma lungt..
    Lillfrasse..

    Kommentar

    • Hellsson
      • January 2010
      • 840

      #17
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Kör på körsbär, det blir en triljon i slutändan. Jäklar vad fränt!

      Hej, jag har ett 720 med mer räkor än alla Norskar på västkusten orkar äta på en hel sommar..


      ;D
      ASG hahahaha
      Klicka på bilden för större version

Namn: rofl1285891391708980091318977483.jpg
Visningar: 1
Storlek: 37,8 KB
ID: 2139087

      Kommentar

      • Hellsson
        • January 2010
        • 840

        #18
        Ursprungligen postat av hannesc
        fan va najs med 720 nano.

        ser framför mig 1500-2000 räkor o ett stim med 800 microrasbora.
        Något i den stilen, dock kanske nästa vinter

        Kommentar

        • Hellsson
          • January 2010
          • 840

          #19
          För att göra det smidigt kanske man skall köra på den sanden jag har nu! Det är Hornbachs vita sand! Den är ju gott inkörd med! Blir både enklare och bättre för växterna! Och billigare för mig!
          Känns som det bästa alternativet just nu!

          Kommentar

          • Karl Holm
            • November 2011
            • 223

            #20
            Det kanske inte direkt är i krokarna för dig, men om du eventuellt har vägarna förbi huvudstaden kan jag rekommendera sanden som Södermalms akvarieaffär säljer. Den är typ tegelfärgad med korn som liknar Shrimp soil väldigt mycket. Efterhand när allt skit gottat ner sig i gruset får du ett biologisk filter i det när bakterierna bryter ned skiten och värmer upp vattnet kring sig. Vattnet stiger sedan och nytt kallt fyller upp; du får rörelse på vattnet. Finns lite att läsa på butikens hemsida om du googlar. Jag tycker gruset funkar suveränt och mina CR gillar det.

            Mina CR är inte av någon högre klass, men de tål fulldos av PMDD. De är fint utfärgade och förökar sig stadigt. Men de är ju heller inte lika hårt avlade som de dyrare varianterna och därmed tåligare.

            Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

            Kommentar

            • Hellsson
              • January 2010
              • 840

              #21
              Ursprungligen postat av Karl Holm
              Det kanske inte direkt är i krokarna för dig, men om du eventuellt har vägarna förbi huvudstaden kan jag rekommendera sanden som Södermalms akvarieaffär säljer. Den är typ tegelfärgad med korn som liknar Shrimp soil väldigt mycket. Efterhand när allt skit gottat ner sig i gruset får du ett biologisk filter i det när bakterierna bryter ned skiten och värmer upp vattnet kring sig. Vattnet stiger sedan och nytt kallt fyller upp; du får rörelse på vattnet. Finns lite att läsa på butikens hemsida om du googlar. Jag tycker gruset funkar suveränt och mina CR gillar det.

              Mina CR är inte av någon högre klass, men de tål fulldos av PMDD. De är fint utfärgade och förökar sig stadigt. Men de är ju heller inte lika hårt avlade som de dyrare varianterna och därmed tåligare.

              Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
              Tack för tipset Kari skall kolla upp den sanden
              Vad roligt att höra att det funkar för dig med pmdd oc CR
              CR skall jag ha!

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #22
                Ett alternativt bottensubstrat jag tycker du kan överväga är kattsand. Den sorten som är bränd och därmed inte löser sig, coop xtra är ett exempel på en sån. Det är i princip, om inte exakt, samma sak som ecs men blir bra mycket billigare. Tegelfärgat.

                Jag kör det själv i ett kar med körsbärsräkor och de förökar sig raskt och mår fint. Jag har kommunalt ganska mjukt vatten. Enda nackdelen kan vara att det är relativt lätt så det kan vara lite bekymmer när man planterar växter innan de rotat sig men eftersom du inte ska ha några bökande fiskar blir det nog inget större bekymmer.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Hellsson
                  • January 2010
                  • 840

                  #23
                  Ursprungligen postat av Moving Waves
                  Ett alternativt bottensubstrat jag tycker du kan överväga är kattsand. Den sorten som är bränd och därmed inte löser sig, coop xtra är ett exempel på en sån. Det är i princip, om inte exakt, samma sak som ecs men blir bra mycket billigare. Tegelfärgat.

                  Jag kör det själv i ett kar med körsbärsräkor och de förökar sig raskt och mår fint. Jag har kommunalt ganska mjukt vatten. Enda nackdelen kan vara att det är relativt lätt så det kan vara lite bekymmer när man planterar växter innan de rotat sig men eftersom du inte ska ha några bökande fiskar blir det nog inget större bekymmer.
                  Va roligt att höra att någon verkligen kör med kattsand! Är det igentligen någon skillnad på Ecs och kattsanden då?!
                  Kan tänka mig att det är obefintlig skillnad! Man får nog göra rent den mycket noga eller? Jag menar den mjölkar ner kanske!?

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #24
                    jag kör kattsand. har väl egentligen inget att jämföra med iaf men det funkar bra hos mig. men jag har blästersand över kattsanden sen.

                    men ja skölj ordentligt först.

                    så här såg det ut när jag tvätta min.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Hellsson
                      • January 2010
                      • 840

                      #25
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      jag kör kattsand. har väl egentligen inget att jämföra med iaf men det funkar bra hos mig. men jag har blästersand över kattsanden sen.

                      men ja skölj ordentligt först.

                      så här såg det ut när jag tvätta min.
                      Gott e det Hannes! då är det ju inte värre än vit kalk sand till Malawi iaf!!
                      Faan nu har jag ännu mer huvebry!! Skall man pröva kattsanden kanske!? Ååå hjälp!!

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #26
                        Ursprungligen postat av Hellsson
                        Va roligt att höra att någon verkligen kör med kattsand! Är det igentligen någon skillnad på Ecs och kattsanden då?!
                        Kan tänka mig att det är obefintlig skillnad! Man får nog göra rent den mycket noga eller? Jag menar den mjölkar ner kanske!?
                        Jag har aldrig testat ecs så en direkt jämförelse kan jag inte göra. Eventuellt kan jag tro att ecs är något brunare men i övrigt tror jag som sagt inte det är någon egentlig skillnad. Bränd lera som bränd lera liksom. Jo den behöver sköljas ganska noggrant men sen dammar den inte nämnvärt. Har sett att vissa hävdar att den visst löser sig med tiden men det bestrider jag bestämt, har det under grus i ett annat kar, liksom hannes, där det efter 1,5 år av bökande och omplantering blandats ut med gruset och det håller konsistensen fint. Det är ju billigt jämfört med annat så jag tycker absolut du ska testa!
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Hellsson
                          • January 2010
                          • 840

                          #27
                          Ursprungligen postat av Moving Waves
                          Jag har aldrig testat ecs så en direkt jämförelse kan jag inte göra. Eventuellt kan jag tro att ecs är något brunare men i övrigt tror jag som sagt inte det är någon egentlig skillnad. Bränd lera som bränd lera liksom. Jo den behöver sköljas ganska noggrant men sen dammar den inte nämnvärt. Har sett att vissa hävdar att den visst löser sig med tiden men det bestrider jag bestämt, har det under grus i ett annat kar, liksom hannes, där det efter 1,5 år av bökande och omplantering blandats ut med gruset och det håller konsistensen fint. Det är ju billigt jämfört med annat så jag tycker absolut du ska testa!
                          Tack för fina svar
                          Ja om jag inte bestämmer mig för att köra på den vita som nu är i karet så kommer jag nog pröva med denna kattsanden! Är det bara den från Coop som gäller eller vad skall jag kika efter? Det lär ju bli några säckar till ett 720 och jag vågar inte ens tänka tanken på vad Ecs'n skulle kosta till detta!

                          Det första som händer nu är att jag skall göra mig av med lite fisk som går i karet!
                          Min samling Lmalar får bo kvar

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #28
                            Utan att vara någon expert på räkor alls så blandar jag mig i lite grand.
                            Eftersom både Anders och Mats haft problem med soilen skulle jag inte göra mig fattig över det. Den sand du har nu borde nog fungera fint.
                            Jag skulle börja med ett bra vattentest så du vet vad du har i kranen. Beroende på hur det ser ut skulle jag fundera på om vattnet måste manipuleras. Jag tror du kommer att ha extremt bra balans i ett så stort akvarium och det skall inte gemföras med nano eller räkvaser. Där kan man behöva något som stabiliserar. Vad jag skulle fundera på är att kolfiltrera ditt kranvatten. Jag tror det kan vara det som behövs.
                            Hör med Anders hur det går med hans stora räkburk med CO2 för pH kontroll. Jag har för mig att han plockade bort soilen där.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Hellsson
                              • January 2010
                              • 840

                              #29
                              Tack för tipsen skall se om jag kan nå Ander för svar där! Ja det lutar nog åt den befintliga sanden! Det är kanske inte den färgen jag hade tänkt mig men jag överväger det!

                              Kommentar

                              • hult87
                                • February 2010
                                • 1287

                                #30
                                ska bli skoj att se detta projekt som sagt kan ju alltid ta hem en säck kattsand och kolla in färg och kanske prova i ett av dina småkar du hade staplat på hög senast jag var på ringön, är du nöjd är det ju bara ösa på annars köra med den sanden du har?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...