special beställa (bygga) akvarie efter egna mått

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hellmut
    • October 2005
    • 160

    special beställa (bygga) akvarie efter egna mått

    Tja jag har nyligen tagit upp akvarie intresset igen efter en tids uppehåll, och går nu in för att odla kampfiskar. Och jag hade nu tänkt att bygga ett akvarie med avdelningar i till alla mina hanar, hade tänkt mig att göra ett avlångt akvarie, med måtten L:90 B:25 H:20 det ska också bli avdelat till 5 små sektioner. Har som avdelare hade jag tänkt mig att silikonera dit två små glas lister på varje sida av akvariet så man lätt kan placera en avdelare mellan dom.

    Mitt dilemma är egentligen om jag ska bygga akvariet själv eller special beställa ett, fördelen är ju att man antagligen sparar in en hel del pengar om gör det själv, men å andra sidan vill jag att det ska bli bra också.

    Har dock bara hittat ett ställe där man kan special beställa akvarium och det är i Stockholm vilket är ganska långt då jag bor i Jönköping. Så tänkte höra om någon vet någon annan affär eller privat person som bygger akvarium efter kundens mått? Minns att när jag var i tonåren så fanns det en som drev en liten akvarie affär i Nässjö med mestadels malawi ciklider och han tillverkade också mitt första akvarium efter mått som jag gav till honom.

    Tänkte också höra om någon har något förslag på material jag använda som avdelare då vanligt glas inte funkar eftersom jag inte vill att mina kampfisk hanar ska se varandra. Färgat plexiglas kanske skulle funka?
    Senast redigerad av hellmut; 04 February 2012, 16:19.
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11217

    #2
    De flesta glasmästare brukar kunna fixa det. Alla zoobutiker kan beställa måttbeställt. Det är nog bara att fråga.

    Jag har köpt måttbeställt flera gånger. Själva akvariet vill jag ha perfekt så jag överlåter det alltid till proffs
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • ecco
      • November 2010
      • 500

      #3
      Då du bor i Jönköping så borde ju Hannesc kunna svara på vart du ska vända dej.
      Han har ju byggt en del kar som jag förstått det.
      Annars är ett tips att vända dej till DjurMagasinet då det tydligen är där alla akvarister i Jönköping hänger
      Sambons blogg om våra akvarium.
      http://mizan3.bloggsida.se/
      Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

      Kommentar

      • hellmut
        • October 2005
        • 160

        #4
        Tack för svaren ska kolla upp med lite djur affärer här om kring nu på måndag och se hur det går!

        Kommentar

        • gonzo44
          • October 2007
          • 2770

          #5
          Jag kan rekomendera FSG Forserum där köpte jag mitt, kolla priset med dom oxå och jämför..
          fast då får du bygga ihop det själv
          Senast redigerad av gonzo44; 05 February 2012, 20:33.
          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            fast du....tänk efter före innan du delar av karet.

            tänk på att om du har det helt avskilt, och tömmer vatten i den del

            så blir det ett j-a tryck i den delen som har vatten.......




            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • hellmut
              • October 2005
              • 160

              #7
              Ursprungligen postat av gonzo44
              Jag kan rekomendera FSG Forserum där köpte jag mitt, kolla priset med dom oxå och jämför..
              Jasså, hade varit närma och bra också! Men skär dom bara glaset eller bygger dom också ihop akvariet ?

              Kommentar

              • gonzo44
                • October 2007
                • 2770

                #8
                Ursprungligen postat av hellmut
                Jasså, hade varit närma och bra också! Men skär dom bara glaset eller bygger dom också ihop akvariet ?
                Dom skär bara glaset..
                Arne Bergström heter han troligen som byggde dina kar förr,
                numera bor han uppe vid skogskyrkogården, om du hör med honom om att limma karet så kanske han limmar åt dej om du skaffar glaset
                Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                Kommentar

                • hellmut
                  • October 2005
                  • 160

                  #9
                  Ursprungligen postat av gonzo44
                  Dom skär bara glaset..
                  Arne Bergström heter han troligen som byggde dina kar förr,
                  numera bor han uppe vid skogskyrkogården, om du hör med honom om att limma karet så kanske han limmar åt dej om du skaffar glaset
                  Okej, så var det han hette ja! Jo minns att hade sin affär med malawi ciklider där, men den har han väll lagt ner? Men kan ju inte skada att slå en pling och höra om han kan hjälpa mig med att limma ihop ett kar.

                  Kommentar

                  • gonzo44
                    • October 2007
                    • 2770

                    #10
                    Det tycker jag du ska göra tror nog att han hjälper dej
                    lycka till med projektet
                    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...