190 liter hörna...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nahoj79
    • January 2012
    • 96

    190 liter hörna...

    Så äntligen dök akvariet upp i veckan. Efter att ha slitits mellan hopp och förtvivlan (och förbrukad allt för många fula ord) när montering av bakgrund och grustvätt gjordes, var det en lättnad att äntligen få fylla på lite vatten idag...

    Växterna låg i en hink och väntade, så påfyllnaden var verkligen efterlängtad. Detta är mitt första riktiga kar (bortsett från ett 50liters för 20 år sedan), så jag är verkligen nybörjare.

    Setup:
    Akvarie: Juwel Trigon 190 (verklig vattenmängd blev lite drygt 145 liter)
    Grus: Sjösten 2-3 mm
    Inredning: Stenar och rötter
    Växter:

    Vesicularia Dubyana "Christmas"
    Limnophila Aromatica
    Staurogyne repens
    Microsorum pteropus
    Ceratopterit thaolitricoides
    Limnofilia sessiflora
    Ludwigia repens
    Vallisneria spiralis
    Vallisneria gigantea
    Cryptocoryne parva
    Hemianthus Micranthemoides

    Imorgon ska jag blanda ihop PMDD och hälla i första "kuren". Tänkte testa EC också, men väntar nog någon dag till.(får se om mossan och Vallisnerian klarar av en måttlig kur EC)

    Kör 6 timmar tänd belysning nu några dagar och har sen en plan att öka successivt till 10 timmar.

    Tempen på 24.4, med doppvärmaren inställd på 25, öka på den lite lite imorgon så att jag kommer upp i önskade 25.

    Nu ska det planeras för fiskinköp. Börjar med enklare fiskar tänkte jag:
    1. 3 st platy
    2. 20 neontetror (kanske lämpligt att dela upp detta på 2 inköp för att inte överblasta karet?)
    3. 2 dvärggurami
    4. 2-3 malar

    Planerat att köpa fisken under 1,5-2 månaders tid för att sakta fylla på akvariet.

    Kom gärna med synpunkter på inredning, fiskval osv. Som nybörjare vill jag ha alla tips som går att få :-)

    Några bilder hur det såg ut när karet var "klart" idag...



    Johan
    En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Fint! Allt hårt jobb lönade sig

    All mossa jag provat har stendött med Ec, de gillar det inte alls.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • NiceFool
      • June 2011
      • 154

      #3
      snyggt dit akvarium blev jag hänger med på denna tråd.

      nu är jag själv ganska ny på detta och ska snart sätta igång med ett 250 L hoppas jag får hem mina grejor i veckan så jag kan börja med mitt bakgrundsfilter bara.

      jag kan nog inte ge mycket tips men det kommer andre som kan tror jag helt säkert på det ända jag kan säga är väl att du bara ska börja med ca 3-5 tetra och låta dom köra igång det hela först.
      / Dansken

      Kommentar

      • Nahoj79
        • January 2012
        • 96

        #4
        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Fint! Allt hårt jobb lönade sig

        All mossa jag provat har stendött med Ec, de gillar det inte alls.
        Ok...får väl begå mitt första misstag då Nåt måste väl stryka med så här i början...

        Ursprungligen postat av NiceFool
        snyggt dit akvarium blev jag hänger med på denna tråd.
        jag kan nog inte ge mycket tips men det kommer andre som kan tror jag helt säkert på det ända jag kan säga är väl att du bara ska börja med ca 3-5 tetra och låta dom köra igång det hela först.
        Kul att du tyckte om det. Jag funderar på att starta med 5 tetror eller 3 platys typ...
        Johan
        En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

        Kommentar

        • Nahoj79
          • January 2012
          • 96

          #5
          Så har man blandat ihop en omgång PMDD. Blandade allt separat, dvs det blev 4 st flaskor. Är det bara flaskan med MiPlus(den röda blandningen) som ska vara i kylen? Ska även MiPlus koncentratet vara i kylen?

          Lyckades hitta värden på kommunens vatten också. Nåt man behöver åtgärda eller är det ok med dessa värdena?
          (medianvärde från alla mätningar)
          Ammonium NH4 <0,01 mg/l
          Flourid 1,05 mg/l
          KH 7,8dH
          Järn <0,01 mg/l
          Magnan <0,01 mg/l
          Nitrit Ej mätbart
          pH 7,8
          Johan
          En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

          Kommentar

          • laasesku
            • October 2002
            • 660

            #6
            Gillar bakgrunden och den höga roten. Dock skulle jag nog själv välja något roligare grus men det är ju en smaksak! Kul projekt!

            Kommentar

            • Nahoj79
              • January 2012
              • 96

              #7
              Prata inte om grusen...jag vet inte hur många olika butiker jag har varit i för att hitta en juste grus...hittade inget riktigt kul, utan det fick bli den mörkaste sjöstenen jag kunde hitta och sedan har jag blandat i en del svart grus i denna för att få den ännu lite mörkare.

              Som ny har jag väl inte riktigt koll på vad som finns att välja på heller, eller vad som är "bra" grus...

              Är dock hyfsat nöjd...
              Johan
              En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

              Kommentar

              • Nahoj79
                • January 2012
                • 96

                #8
                Jaha idag har akvariet bara stått och kört. Det är en viss dimma i akvariet, men jag tycker nog att den är ganska snygg...

                Har spenderat med att försöka bestämma vilka fiskar som ska köpas in framöver. Kan inte bestämma mig, det finns väldigt många fina.
                Upplägge är i grunden: några malar, en art stimfisk och en art av lite större fisk.

                Första dosen PMDD har också åkt i akvariet idag.

                EN funderingar som jag har nu är:
                *När gör man första vattenbytet? Ska man vänta till det har varit fiskar i ett tag?
                Johan
                En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                Kommentar

                • NiceFool
                  • June 2011
                  • 154

                  #9
                  om du har ca 5 tetra i från start kan du nog vänta med att bytta vatten i 3-4 veckor har jag läst mig till.

                  €dit ohh yes det var här inne jag läst det.

                  läs denna guide

                  / Dansken

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Tetrorna är ju väldigt små, jag hade inte haft några som helst bekymmer med att trycka i ganska många från start och matat sparsamt (absolut ingen svältning men passat mig för övermatning) Tetrorna är ju inga elefanter som kräver massor med mat heller.

                    Filtret måste ju få lite att arbeta med. Nitrivec dagen innan sen i med första gruppen, det är funkis alla gånger.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Nahoj79
                      • January 2012
                      • 96

                      #11
                      Då blir det kanske tio neontetror som får hjälpa akvariet att komma igång. De säljer 10 för 49:- i lokala zoobutiken just nu så det bli perfekt.

                      Detta har nästan blivit en starta första akvariet tråd istället för projekttråd...får se till att komma tillbaka på rätt spår. :-)
                      Johan
                      En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #12
                        Ja, det gör ju ingen glad om det står där tomt ;D
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Nahoj79
                          • January 2012
                          • 96

                          #13
                          Dag 3.
                          Idag gick jag igång med EasyCarbo och förlängde ljuset 1 timme. Kändes snålt med 6 timmar. Nu får det dock var 7 timmar någon vecka och sedan höjer jag igen.

                          Fick ge mig på att rensa lite växter idag. Några verkar har tagit dagarna som de fick tillbringa i en hink, lite hårdare än andra...hoppas dock att de kommer igång igen när de nu fått både näring och kol.

                          Har även haft i Nitrivec i eftermiddag och nu är vattnet helt mjölkigt...men så skulle det tydligen vara enligt instruktionerna.

                          Har även testat vattentestet som jag fick idag...mätte Nitrit och den låg på 0,1mg/l...

                          Jag förstår alla dem som slänger i alla fiskarna på en gång...man är bra sugen på fiskar nu...
                          Johan
                          En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Du har inte tjänat något på de dagarna du har väntat, direkt när de var fyllt skulle det i fisk.

                            Nitriten är klart på 0 när det inte pågår någon nedbrytningsprocess än!
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Nahoj79
                              • January 2012
                              • 96

                              #15
                              Det är tvärtemot alla råd jag har fått på andra ställen...i nån butik sa dem att jag skulle vänta 1-2 veckor innan första fisken. Men imorgon blir det 10 tetror!
                              Johan
                              En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...