190 liter hörna...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #16
    Vilka luringar!

    Vilken tur att du hänger här då!
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Nahoj79
      • January 2012
      • 96

      #17
      Dag 4.
      Allt rullar på. 25.2 grader, jämn temp dygnet runt verkar det som. Bra.
      Idag fick de första fiskarna flytta in. Det blev 10 st mycket nyfikna neontetror till det fina priset av 49 kr. Fynd tyckte jag själv .

      MEN....säg den lycka som varar. När jag sitter där och tittar på min nya fiskar, så ser jag plötsligt att det finns något vitt på den stora roten. Det ser ut som nåt "klet"...lite trådar, men mest som en tunn gelé typ...
      Nu behöver hjälp av er!! Vad kan detta vara??



      Hoppas att det finns någon som har sett nåt liknande tidigare...
      Johan
      En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

      Kommentar

      • firren_99
        • September 2009
        • 237

        #18
        Fint akvarium! Den vita "gelén" är inget att oroa sig för Det kommer ofta på nya rötter, men försvinner efter ett tag.

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #19
          precis som föregående talare säger, det vita är inget att oroa sig över, ge det en månad ungefär så är det borta sen.
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #20
            Släpp i en Ancistrus, they love it!!


            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Nahoj79
              • January 2012
              • 96

              #21
              Dag 4 rullade på...inga åtgärder alls gjorda, nu är det bara att sitta och titta på skapelsen.
              Tycker dock att växterna blir brunare varje dag. Kanske har deras omställning till annat vatten tagit dem hårt. Vattnet som jag har ur kranen är ganska så hårt (pH 7,8) enligt kommunens hemsida. Tänkte köpa ett pH-test och se vad jag får här hemma. (problemet att texten är antingen upp 7,6 eller från 7,5 och uppåt, spännande vilket man ska välja )

              Dag 5. verkar lugnt i karet. Tetrorna simmar nu runt i hela karet och utforskar det. Verkar känna sig hemma, har fägat ut riktigt ordentligt. Till helgen blir det ett nytt inköp av fisk.
              På listan just nu finns:
              Ancistrus
              Några pansarmalar
              Nån ytterligare tetra, typ dolkstickstetra eller rosentetra.
              Fler neontetror
              Kakaduaciklider

              Får se vad det blir.
              Johan
              En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

              Kommentar

              • NiceFool
                • June 2011
                • 154

                #22
                du tror inte du ska vänta lite med att sätta flera fisk i ?
                jag hade nog låtit tetra gå där själva 2-4 veckor innan jag hade satt i någon ny fisk ?

                sen vill vi se bilder såklart.
                / Dansken

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #23
                  Lite mer tetror går allt! Öka på det lite, sen håll koll på nitriten så att du inte övermatar.


                  Det bruker att te o funke öm en mater mä törrfoder..
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Nahoj79
                    • January 2012
                    • 96

                    #24
                    Nja, jag tänkte nog inte stoppa i alla de där fiskarna på en gång. Tänkte anta tipset att stoppa i en ancistrus, blir en sån i helgen. Sen får det vänta lite innan det blir fler fiskar...

                    Bild kommer, även om det inte har hänt så mycket på 5 dagar...
                    Johan
                    En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                    Kommentar

                    • Nahoj79
                      • January 2012
                      • 96

                      #25
                      Gjorde ett nytt nitrittest idag, bara för att se om det ändras något. Så här initialt är det ganska kul att mäta ofta för att följa utvecklingen.
                      Nitritvärde idag var 0,2mg/l dvs det hade stigit. Hittade dock gränsvärden och detta verkade lugnt. Hittade att 0-0,5 är ok värde, 0,5-1,0 är acceptabla värden.

                      Försökte fånga lite bilder på neontetrorna...ska göra ett nytt försök imorgon

                      Senaste planerade fisklistan:
                      10 neoner till.
                      4 bolivianska fjärilciklider
                      1-2 ancistruser
                      Malaysiska sandsnäckor som städare
                      Johan
                      En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                      Kommentar

                      • Nahoj79
                        • January 2012
                        • 96

                        #26
                        Blev en runda till Hornbach idag...gillar deras akvarieavdelning faktisk. Har inte köpt några fiskar där, så jag kan inte bedöma kvaliten. Men få det mest på tillbehörssidan så är de billiga. Tycker jag i alla fall...har dock inte besökt så många butiker.

                        Det blev ett inköp idag av lite nya växter. Köpte Svärdplanta och Hornsärv...ligger i akvariet nu, men ska sättas på plats i morgon i samband med det första vattenbytet...ska bli spännande och se om man styr upp det.

                        Akvariet har varit igång exakt en vecka nu. Reslutatet bland växterna har varit blandat. Några har nästan dött bort helt, några frodas redan och några står still. 10 neontetror har hunnit flytta in, så nu är det i alla fall lite rörelse i karet.

                        De närmsta veckorna blir nog till att låta karet kör in sig, innan det köps fler fiskar.
                        Till på fisklistan har det lagt 1 par platys...för att få tyst på frun och dottern, som är helt överens om att sådana ska vi ha...Jag är ju en kontrollmänniska och allt som kan kontrolleras eller mätas ska mätas Så givetvis har jag testat vattnet. Egentligen är det nog inte så mycket för nuvärdet utan för att se om det förändras över tid och försöka lära av det.

                        KH: 18dH
                        NH4: <0,05 ppm
                        NO2: 0,2 ppm
                        NO3: 5 ppm

                        Tror att de värdena var ganska ok...men KH-värdet var väldigt högt. Skulle vilja möta pH också, men har inget test för det...ännu
                        Johan
                        En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #27
                          Nitraten är för låg, det styr du dock upp vid vattenbytet. Mer fisk är inga problem om du tänker tetror.

                          Använder du stickor när du mäter? Det är opålitligt deluxe isåfall.

                          Det enda som är säkert med en mätsticka är att den blir blöt om du stoppar ner den i akvariet..
                          Senast redigerad av Mathias Nilsson; 04 February 2012, 18:31.
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Anki L
                            • August 2011
                            • 606

                            #28
                            Nån Ancistrus än då? Synd att du inte bor närmare...har ett helt gäng Ancistrusbebisar
                            350 l

                            Kommentar

                            • Nahoj79
                              • January 2012
                              • 96

                              #29
                              Jag kör dropptest (JBL)

                              Antar att nitratvärdet åker upp när det kommer i gödning (PMDD) eftersom där är KNO3...denna gången ska jag ösa i för 190 liter.

                              Men ska man ha Ancistrus redan nu? Det finns väl inte så mycket för dem att käka....karet måste ju vara kliniskt rent sett med deras ögon
                              Johan
                              En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                #30
                                Det finns tabletter åt dem, jag kör i varje kväll åt dem i alla fall

                                Med den Nitrathalten så tar sig inte växterna ordentligt, så fulldos är bra!

                                Sen har jag obseverat att cyano och kiselalger frodas i nitrathalter under 10 ppm, då har snart dina ancistrus något att äta
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...