Drömmen om det perfekta slöjstjärts-hemmet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Automeris
    • November 2011
    • 24

    Drömmen om det perfekta slöjstjärts-hemmet.

    Jag gillar slöjstjärtar, jag hade några när jag var mindre men de har alltid dött pga av att jag har varit dåligt påläst samt litat på de djuraffärer där jag köpt dem som sagt att de går att ha i 30 - 60 l akvarium osv.
    Nu har jag startar upp ett akvarium på 112 liter där jag endast ska ha passande småfiskar, platys och dvärgciklider.

    MEN jag har en dröm om att någon gång skaffa det perfekta slöjstjärt-hemmet. Jag tänkte att ni pålästa kunde få tipsa om hur det här hypotetiska akvariet skulle se ut.
    Trots att jag har fått för mig att många av er superfiskmänniskor inte är så förtjusta i slöjstjärtar på grund av olika anledningar som jag kan förstå, så har jag ändå inte kunnat låta bli att fastna för dessa framförallt supersöta och glupska matvrak. Jag vill ge en liten grupp av dessa fiskar vad de så sällan annars får; ett perfekt hem.

    Jag vet att slöjstjärtar är griktiga bajs-maskiner, så jag tänker mig att det kommer behövas ett REJÄLT filter. Några rekomendationer på det? Ett ytterfilter kanske?
    Jag tänker mig att jag skulle vilja ha 2 eller 3 slöjstjärtar. (jag vill inte ha en ensam då jag är under den bestämda uyppfattningen att de trivs bäst när de har en eller flera kompisar, eller hur?) vilken storlek på akvariet skulle passa till dessa? Jag tänker mig minst 300 liter kanske..? Är det rimligt?
    Jag tänker mig att jag ska köpa dem när de är relativt små, den vanliga "butiks-storleken" alltså. Och så ska de få växa till sig i lagom takt tills de blir fullvuxna mat-monster medan de får en varierad kost av fiskfoder och kokta ärtor samt andra grönsaker.

    Finns det någon nytto-fisk/annat djur som skulle kunna gå med dem och städa alger tex? (Akvariet ska ha fokus på slöjstjärtarna, men om det finns något som kan hjälpa till att upprätthålla en bra balans så är det välkommet)

    Jag vet även att de är riktigt glupska på växter, och snabbväxande växter brukar ju vara lite finbladigare.. Ska man stoppa ner ett gäng sånna ändå och byta ut dem allt eftersom de blir uppätna? Hur får man egentligen igång en bra balans mellan växter och fiskar i ett sjöjstjärtsakvarium? Det krävs väl ändå att man har växter för att få en bra balans?

    Kommer jag behöva något som kyler vattnet till den temperaturen som de vill ha?

    Ja, som sagt. Det här är drömmen om det PERFEKTA slöjstjärts-hemmet. Mina "krav" är att det ska gå att ha innomhus(inte en damm i trädgården alltså), samt att jag inte vill ha fler är 4 slöjstjärtar i det.
    Vad tycker ni?
  • SnuffelKuffel
    • January 2012
    • 73

    #2
    Låter perfekt. Jag har med fastnat för dom små liven själv har jag 5st här hemma. supwer söta.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Rätt misstanke, slöjstjärtar är ingen favorit (fast om jag är en supermänniska vete fn). Guldfiskar gillar jag, har aldrig förstått finessen med att ställa till dem med långa fenor. Fast skall du nu ha slöjstjärtar så låt i alla fall bli de rent groteska med ögon som nästan trillar ut osv. Och även om jag alltså inte gillar smaken i att skaffa slöjstjärtar så är det i alla fall klart sympatiskt att försöka göra det så bra som möjligt för dem.

      Det handlar om fiskar som med rätt förutsättningar kan bli 20 år och mer och gå upp i en längd på 20 - 25 cm. Skall det komma dit så tycker nog jag att ett akvarium på 500 liter är ett minimum, inte från början kanske men åtminstone på sikt. Det är ju svårt att få bra balans i ett akvarium med stora fiskar och begränsat med växter så ett hyggligt ytterfilter känns som en väldigt bra investering. Köper du varken det dyraste eller det billigaste så blir du nog nöjd.

      Du kan ju peta in lite av varje i växtväg men mycket kommer ju att försvinna. Finbladiga växter brukar dock inte trivs med fiskar som skitar ner. Det jag tycker du skall pröva är anubias, de överlever det mesta och det är få fiskar som äter dem. Nån ancistrusmal klarar nog något svalare, otocinclusmalen menar i alla fall en del vill ha något svalare. Väljer du platsen för akvariet där det inte blir allt för varmt så funkar det med rumstemperatur och då kan du ha i alla fall nåt av vanliga städare och växter. Möjligen kan du behöva slänga i en flaska med is i om det blir värmebölja, kylare känns nog lite ambitiöst.

      Annars så verkar du vara inne på rätt spår och det vore väl trevligt om åtminstone några slöjstjärtar fick rätt skötsel.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Automeris
        • November 2011
        • 24

        #4
        Ursprungligen postat av Bygert
        Rätt misstanke, slöjstjärtar är ingen favorit (fast om jag är en supermänniska vete fn). Guldfiskar gillar jag, har aldrig förstått finessen med att ställa till dem med långa fenor. Fast skall du nu ha slöjstjärtar så låt i alla fall bli de rent groteska med ögon som nästan trillar ut osv. Och även om jag alltså inte gillar smaken i att skaffa slöjstjärtar så är det i alla fall klart sympatiskt att försöka göra det så bra som möjligt för dem.

        Det handlar om fiskar som med rätt förutsättningar kan bli 20 år och mer och gå upp i en längd på 20 - 25 cm. Skall det komma dit så tycker nog jag att ett akvarium på 500 liter är ett minimum, inte från början kanske men åtminstone på sikt. Det är ju svårt att få bra balans i ett akvarium med stora fiskar och begränsat med växter så ett hyggligt ytterfilter känns som en väldigt bra investering. Köper du varken det dyraste eller det billigaste så blir du nog nöjd.

        Du kan ju peta in lite av varje i växtväg men mycket kommer ju att försvinna. Finbladiga växter brukar dock inte trivs med fiskar som skitar ner. Det jag tycker du skall pröva är anubias, de överlever det mesta och det är få fiskar som äter dem. Nån ancistrusmal klarar nog något svalare, otocinclusmalen menar i alla fall en del vill ha något svalare. Väljer du platsen för akvariet där det inte blir allt för varmt så funkar det med rumstemperatur och då kan du ha i alla fall nåt av vanliga städare och växter. Möjligen kan du behöva slänga i en flaska med is i om det blir värmebölja, kylare känns nog lite ambitiöst.

        Annars så verkar du vara inne på rätt spår och det vore väl trevligt om åtminstone några slöjstjärtar fick rätt skötsel.
        Tack Bygert, precis sådana råd som jag önskade mig. Jag kände att det var dags att prata lite om hur man ska hålla slöjstjärtar, annars finns det oändligt med varianter på hur man inte bör hålla dem, och oändligt med diskussioner om dessa. Eftersom jag själv är förtjust i dessa fiskar, och det finns en hel del andra som är det så tänkte jag att man som sagt kunde komma med lite vettig information om hur det faktiskt borde se ut.
        Nej, jag hade inte tänkt mig några med utstående ögon eller uppblåsta golfboll-kroppar eller bölder på huvudet. Utan helt enkelt en vanlig slöjstjärt, en "ihoptryckt" guldfisk med slöj-fenor. Jag tycker själv att det är groteskt vad man har avlat fram i dessa stackars fiskar, men jag kan inte låta bli att gilla den "normala" formen av slöjstjärtarna.
        Man skulle alltså kunna ha ett 3 - 400 liters akvarium till dem de första halvåret/året, beroende på hur mycket de växer och sedan byta upp sig till minst ett 500 liters..
        Ett ytterfilter får det bli. Och kanske en liten skog med anubias, de är vackra tycker jag. Och har man tillräckligt många måste det ju tillföra något iallafall. Jag kan tänka mig att de inte är lätt-ätna, ens av en hungrig slöjstjärt.

        Kommentar

        • laasesku
          • October 2002
          • 660

          #5
          Detta kar var uppe i någon tråd. Detta tycker jag är rikigt fint..
          As featured on the cover of the December 2011 issue of TFH (Tropical Fish Hobbyist) magazine, we use the ADA (Aqua Design Amano) 120-H to create a hardscape ...


          Tror inte du behöver växter, de är väl väldigt tåliga fiskar.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jag tycker också att det perfekta slöjstjärtakvariet bör vara uppåt 500 liter för att vara optimalt. När jag varit i Asien och kollat på slöljstjärtar så har de ofta varit på mer än 20 cm och varit riktigt aktiva praktexemplar. Sådana blir de bara om de går i stora akvarier eller i dammar (som de antagligen oftast gör i Asien).

            Annars är ett bra och effektivt filter väldigt viktigt (t.ex. ett bastant ytterfilter) samt en del kraftiga växter typ Anubias eller Microsorum. Sedan vad gäller temperaturen så håller jag med det som bygert skriver - dvs de funkar bra i rumstemperatur.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av laasesku
              Detta kar var uppe i någon tråd. Detta tycker jag är rikigt fint..
              As featured on the cover of the December 2011 issue of TFH (Tropical Fish Hobbyist) magazine, we use the ADA (Aqua Design Amano) 120-H to create a hardscape ...


              Tror inte du behöver växter, de är väl väldigt tåliga fiskar.
              Nja tycker att det är alldeles för litet, samt ser väldigt kalt ut. Sedan är jag också lite ifrågasättande till filtersystemet i akvariet - fast det syns ju inte riktigt så det svårt att säga
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • laasesku
                • October 2002
                • 660

                #8
                ADA?

                Nej detta är ju mer som ett utställningskar. Mycket fint dock enligt mitt tycke.

                Kommentar

                • Automeris
                  • November 2011
                  • 24

                  #9
                  Det jag pratar om är ett perfekt hem(där fisken kan växa som den ska och långt senare dö av ålder), inte ett tillfälligt utställningskar. Det där är just vad som leder folk till att tro att det är okej att ha alldeles för många slöjstjärtar i ett alldeles för litet akvarium.
                  Visst är det kanske fint, men skulle vi bara ta hänsyn till vad som är fint när vi håller husdjur så skulle vi tillslut inte ha några husdjur kvar. Så tänker jag.

                  Kommentar

                  • laasesku
                    • October 2002
                    • 660

                    #10
                    Mm iofs kan du ju ha exakt ett sådant kar fast större. Var bara lite inspirationtips men glöm det.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...