Projektkod RV - räkvas!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kwassi
    • December 2011
    • 46

    Projektkod RV - räkvas!

    Hej!

    Ska ikväll åka förbi Ikea och köpa mig en "bladet 45cm" som ska få bli en räkvas..

    Ska sedan när jag kommer hem försöka fixa en passande plats för denna, en plats som är varm på vintern och sval på sommaren... Inte alltför lätt i en liten 2a!

    Tänkte i den ha lite räkor och snäckor och har därför lite funderingar..

    Tänkte som bottenmaterial ha svart rådasand.. Men har ett svagt minne att någon sagt att det inte är bra för räkor.. Någon som vet ngt om det?

    Sen tänkte jag ha lite javamossa, jättevallisinera (eller någon annan växt som blir 30cm+ (tips?) och musselblommor på ytan..

    Invånarna var tänkta att vara lite gula körsbär, CR och någon form av posthornssnäcka..

    Hur gör man då vasen rymningssäker så ingen liten rackare smiter ut för mig!?

    Ochr det någon som kan rekommendera ett bra filter till detta? Borde bli ca 17-20 liter vatten, och då akvariet är så litet och djupt så skulle det vara skönt med ett litet och smidigt filter!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej!
    va kul!
    här har du min projtråd om min räkvas. kanske kan va lite nyttig info där eller så


    jag skulle nog inte köra på jättevallis. den är för stor för en vas. de blir lätt nån meter eller längre nämligen- ne ta hellre en vanlig vallis eller skruvvallis.

    svart sand är bra till räkor. färgerna kommer fram mer. bara se till att det inte är giftig svart sand.

    sällan räkor rymmer. mina rymde bara när jag hade grenar som gick ut över kanten.

    kolla på det filter jag har i min tråd. jag har moddat om mitt o satt på en väldigt fin filtermatta. sånna man får med till billifilter. de är räksäkra.

    Kommentar

    • Kwassi
      • December 2011
      • 46

      #3
      Var väll mest orolig för att de där små krälande buss äcklens ska rymma! Vet att dom som är i mitt uppdelade kampfiskkar kryper upp i taket, runt avspärrningar och allt!

      Okej, tackar! Ska kika då anledningen att jag tänkte på jättevalli är att jag har en del i mitt 150l som växer som ogräs så jag kunde ta lite skott där.. Men då ska jag kolla om de finns ngn bättre som blir typ 35cm på någon av alla djuraffärer här i birsta

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        små krälande buss äcklens?? nee de är ju tokcharmiga snyggingar!

        Kommentar

        • Kwassi
          • December 2011
          • 46

          #5
          Oj, rättstavningen på iPhone är irriterande ibland! Bussnäckorna skulle de vara! mina piggsvinssnäckor i det stora karet är typ favoriterna över alla fiskar och allt för dom är så sjukt häftiga!

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            haha första gången jag har varit med om en autocorrectfail här på zoopet. o bra var dem ju med :P

            Kommentar

            • Kwassi
              • December 2011
              • 46

              #7
              Haha, ja.. xD där får man för att man inte dubbelkollar de man skriver!

              Har funderat på att köra Sphatiphyllum som hög växt i vasen nu.. Fint då den blommar och håller på + att jag har massa skott i krukorna hemma! sen får vi se om jag hittar på ngt annat att stoppa i med!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                funkar den under vatten då?

                Kommentar

                • Kwassi
                  • December 2011
                  • 46

                  #9
                  Dom har den iaf under vatten på den lokala arken butiken! Men ska göra mer undersökningar

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    okej. a jag vet inte så :P

                    vore skitnyggt annars!

                    Kommentar

                    • Johanadhoc
                      • April 2011
                      • 377

                      #11
                      Sphatiphyllum är väll Fredskalla?


                      I så fall fungerar den tyvärr inte under vattnet.
                      MVH//
                      Johan

                      Projekt 300 liter diskus»
                      Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        det jag misstänkte med.

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13



                          Här har du min vas trycksatt co2 bland annat :P
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Kwassi
                            • December 2011
                            • 46

                            #14
                            Tacktack! Har kikat lite på din med nu
                            Nu är det största problemet bearbetningen av sambon, men det går frammåt!

                            (hon tycker vi ska skaffa ett 60 liters 6 kantigt akvarium som ngn i stan säljer istället och ha några små ciklider däri, typ apistogramma ramirezi.. Med jag försöker få min räkdröm att gå igenom! :|

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              en vas är ju sååå mycket snyggare än ett sexkantigt kar. utan tvekan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...