Dennerle cube 60 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Getingen
    • August 2010
    • 325

    #76
    Har äntligen fått ett fungerande mäsksystem. Karet går vidare men bakgrundsväxterna vägrar bli fina trots pmdd, ordentligt med ljus och co2.

    Kommentar

    • Kryckan
      • November 2011
      • 283

      #77
      Snyggt!
      Bra kombination av växter och hardscape.
      Ser naturligt ut.

      En svart bakgrund hade dock varit bra tror jag.
      Synd att behöva fokusera på slangar och sugkoppar det första man gör.

      Kommentar

      • Getingen
        • August 2010
        • 325

        #78
        Ursprungligen postat av Kryckan
        Snyggt!
        Bra kombination av växter och hardscape.
        Ser naturligt ut.

        En svart bakgrund hade dock varit bra tror jag.
        Synd att behöva fokusera på slangar och sugkoppar det första man gör.
        Jo det kan jag hålla med dom. Var lite ivrig med att sätta igång karet, själv tycker jag det hade varit snyggt med en vit bakgrund, svart hade nog funkat det med. Men oavsett tror jag inte jag kan montera in och utblås om jag monterar bakgrund. Tror inte sugkopparna kommer fästa då.

        Kommentar

        • Kryckan
          • November 2011
          • 283

          #79
          Kan du inte skippa sugkopparna? Hänger inte kvar utan?
          Om det inte går utan kanske man kan fästa slangarna på nått annat sätt.
          Då kan du fästa solfilm,sopsäck, textil utanpå karet som bakgrund.

          Kommentar

          • Getingen
            • August 2010
            • 325

            #80
            Nej det tror jag blir svårt, slangarna hänger kvar men dom drar sig till vänster pga det är dit jag dragit slangarna, så det kommer se ganska tokigt ut. Sugkopparna lossnade en del i början och då blev det så. Ska försöka fixa nån bakgrund på sikt, dock lite besvärligare att komma åt nu när akvariet är igång, är inte jättemkt luft där bak.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #81
              Dennerle cube 60 liter

              Ursprungligen postat av Getingen
              Nej det tror jag blir svårt, slangarna hänger kvar men dom drar sig till vänster pga det är dit jag dragit slangarna, så det kommer se ganska tokigt ut. Sugkopparna lossnade en del i början och då blev det så. Ska försöka fixa nån bakgrund på sikt, dock lite besvärligare att komma åt nu när akvariet är igång, är inte jättemkt luft där bak.
              Sätt något som sticker på höjden bak i karet. Finns ju massa roliga nanoväxter som blir höga..

              Karet är riktigt fint nu
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Getingen
                • August 2010
                • 325

                #82
                Har ju rotala rotundifolia och hygrophilia polysperma rosanervig som vägrar sammarbeta, har nog alla tänkbara näringsbrister på dessa växter. Ett under att dom fortfarande lever. Ska dock ge dom lite tid nu när jag har co2. HP rosanervig fick jag jättefin när karet var nystartat sen har det bara krånglat. Gick över till ett nytt pmdd recept igår som jag tänkt köra en månad och sen se vad jag fick för resultat. Kemin är verkligen inte min starka sida. Lyckas jag inte, kommer jag väl gå igenom hela floran över bakgrundsväxter tills jag hittar en som blir fin. Rotalan verkar vara allt ifrån jättelätt till ganska svår från kar till kar, HP är ju lätt i lowtech men i hightech drabbas den lätt av näringsbrister. Så just nu är det bara att ha lite tålamod tror jag.

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #83
                  Jag lör ju polysperman i ett kar med mer än 1w/l och det blir fan bara pinnar med sporadiska löv. Den verkar helt enkelt dra iväg för fort. Jag har nog höjden mot mig.

                  Varför kör du inte ett vanligt PMDD-recept? Dosera två gånger i veckan istället och reglera om du får mycket alger.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Getingen
                    • August 2010
                    • 325

                    #84
                    Anledning till att jag inte kör standard receptet är att jag får prickalger som tydligen kan vara fosfatbrist och kalium(?)brist då hp:n får hål i bladen men även min cryptocoryne wendtii green. De två vanligaste bristerna om man kör standardrecept tydligen. På plantswap är många kritiska till standard receptet. Därför testar jag ett nytt som jag fått av en kille där som har liknande plantor som mig. Körde det receptet i början men fick massa andra brister då och då blev förklaringen att receptet var avsett i kombination med co2, så nu har jag det och eftersom standard receptet inte gör jättebra resultat så testar jag detta istället.

                    Kommentar

                    • Getingen
                      • August 2010
                      • 325

                      #85
                      Det börjar ta sig efter mkt problem med mäsksystemet och brister på växter. Förhoppningsvis kan det vara riktigt fint om 2 månader.

                      En liten teaser

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #86
                        Härlig bild!
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Getingen
                          • August 2010
                          • 325

                          #87
                          Nuvarande utseendet.

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #88
                            Ursprungligen postat av Getingen
                            Nu du snackar vi!

                            Jag gillar looken på botten, trevlig växt som jag har själv, även om din är mer underhållen
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            Arbetssätt...