Drömmen om Viktoria...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Drömmen om Viktoria...

    ... dock inte någon tjej vid namn Viktoria. Däremot en sedan länge stor nyfikenhet och dröm angående Viktoriaciklider har åter blomstrat upp. Och efter lite kort läsning på ciklid.org så kom jag fram till att men visst tusan går det att få tag på ciklider från den sjön även att jag aldrig sett eller hört någon som har de...

    Inte ett projekt i antågande som skall startas, men väl funderas och planers över under och i För en vacker dag har man pengar och ett kar ämnat för dessa vackra tingestar. Alla ni med erfarenhet tips och råd får gärna posta synpunkter idéer och bra ha info.


    Ett par av de tjusiga firrar jag önskar är följande:Finns många fler Viktoriaciklider som jag önskar hålla, men inte ens ovanstående passar ju ihop, åtminstone inte alla. Detta då vissa är väldigt aggressiva och revirhävdande....

    Men som sagt tips idéer och feedback



    Nicke
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • gonzo44
    • October 2007
    • 2770

    #2
    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1344&SOK=1 lätt snyggast av dom, fast dom andra är oxå snygga
    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #3
      Kul att du tycker det, har du haft även Viktoria?
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Halloj Nicke!
        Jag har aldrig haft Viktoriaciklider, men brukar kolla in vissa arter ibland nere i shopen. Kunde man hitta några fina exemplar av t.ex. nubilan, skulle ett viktoria-kar vara spännande att testa.
        Kan bli spännande att läsa vad erfaret folk har att säga om cikliderna från denna sjö!

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #5
          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Halloj Nicke!
          Jag har aldrig haft Viktoriaciklider, men brukar kolla in vissa arter ibland nere i shopen. Kunde man hitta några fina exemplar av t.ex. nubilan, skulle ett viktoria-kar vara spännande att testa.
          Kan bli spännande att läsa vad erfaret folk har att säga om cikliderna från denna sjö!

          Absolut, superspännande. Bara att det finns fler butiker som har väcker en gnista hopp om att det är fullt möjligt.

          Får checka det när jag är nere och en ev. Zoorace tripp kan bli aktuell?
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Vatten, sten o.s.v. En gnutta Malawitänk, så är man igång.


            Filmen är från; Albinfiskare


            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #7
              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Vatten, sten o.s.v. En gnutta Malawitänk, så är man igång.


              Filmen är från; Albinfiskare


              http://www.youtube.com/watch?v=wlqyLPyEWFE

              Coolt, ja jo inredning etc. är jag inte orolig för men fiskarna finns inte i linköping, men det är ju inte ett hinder som behöver sätta stopp.

              Rötter i karet också, blir det inte för surt?
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av ApeviaX
                Coolt, ja jo inredning etc. är jag inte orolig för men fiskarna finns inte i linköping, men det är ju inte ett hinder som behöver sätta stopp.

                Rötter i karet också, blir det inte för surt?
                Njaaee.. det är bara att byta vatten regelbundet. Kolla alla de rötter jag hade i 600-T-karet - inga problem!

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Njaaee.. det är bara att byta vatten regelbundet. Kolla alla de rötter jag hade i 600-T-karet - inga problem!
                  Haha, vet du Mats gick precis här på jobbet och tänkte lite på det jag skrev... Fick fram tanken på dig och att vad tusan du hade ju rötter i ditt T kar. Snacka om timing på din input
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • endymion
                    • October 2006
                    • 680

                    #10
                    Välj en fisk som du gillar och efter det får man välja kompisar efter den. Köp aldrig 2 hanar antingen 1 eller 3(eller fler). Två hanar slutar i princip alltid med att den ena blir ihjäl slagen, kombination 2 hanar 6 honor är inget bra alls, 6 hanar 2 honor är mycket bättre. Bra och mycket mat behövs annars slåss de bara och går ner sig.

                    Angående nubilan så blir de inte mer än 3-4 år som mest. Fast det kanske är bra om man gillar att byta fisk ....

                    Kommentar

                    Arbetssätt...