Low-tech och lågbudget akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #31
    Nu är det dax för burk 3 i trilogin. Eller kanske burk 2. Detta skall bli high-tech men också lågbudget.
    Den burk jag inte nämnt är ingenting speciellt ett helt vanligt akvarium med ett litet innerfilter. Lite grus och ett par vattenhyacinter.
    Detta kan nog ses som ett karantänsakvarium.

    Så till det nya akvariet och lite historia runt det och varför jag bygger det.
    Jag har alltid förespråkat stora rejäla akvarier även för små fiskar. Men sedan greps jag ab nano flugan och såg detta som en utmaning. Att starta och sköta ett normalt 250 liters akvarium har man ju gjort några gånger och det blir mest lite slentrian i det.

    När jag först såg dessa moderna nano burkarna med all teknik tänkte jag, hmm kanske det går med lite enklare saker, detta blir ju lika dyrt som en stor burk.

    Så efter att ha testat med hela köret med filter CO2 osv i projekt lava lampan blev det dax för 3 stycken mindre burkar. Lavalampan har flyttat till en kompis och fungerar fortfarande. Dock med vanliga akvariefiskar från affären då jag släppte tillbaks de VF i sjön.

    som jag beskrev i inledningen av tråden så blev akvarie 1 ett riktigt low-tech a la Diana W. Detta akvarium tuffar och går med fullt solljus från fönstret och ett par timmar el ljus på kvällen. Växterna växer så det knakar och börjar bubbla runt kl. 9 på morgonen. Inga störande alger hittills. Jag kunde mycket riktigt inte hålla mig utan mätte upp vattnet. Det var som väntat inga problem trots att jag matat så en del mat legat kvar hela dagen. fiskarna har varit runda om magen som husse och trivs bra ser det ut som.

    Den här burken skall bli en helt växt lös burk med ett bottenfilter och förhoppningsvis lite sten och pinnar. Den skall köras igång enligt naturmetoden med en bit fisk eller en rå räka. Fiskarna får inte komma i förens nitrifieringscykeln har gått runt till Nitrat.
    Jag skall också testa en nygammal bakgrund i det akvariet. Idén har snurrat i huvudet sedan jag såg den nya slimlinen Amazonas i våras och även lyckades komma över 2 moduler.

    Min ekonomi modell består av barken från ett pilträd. Jag hade blivit tvungen att hugga ned ett sådant och eftersom jag kapat till rejäla kutsar som blomsterpelare så var det bara att pilla lös den relativt tunna barken.
    De som varit med ett tag kommer ihåg de så populära korkbarksbakgrunderna som man ställde bakom akvariet. Skillnaden med den här är att den blir limmad inuti akvariet på 3 sidor (tror jag).

    Jag vet inte om det kommer att fungera, vad tror ni?

    Orsaken till att jag valde just det här akvariet är att jag vet att allt annat kommer att fungera så det blir inga störningar så att säga.
    Här kommer lite bilder på arbetet med bakgrunden.
    Bifogade filer
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • gonzo44
      • October 2007
      • 2770

      #32
      Bark fungerar i alla lägen utseendemässigt, och jag tror pilen är "snäll" mot vatten och fisk.
      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #33
        Ursprungligen postat av gonzo44
        Bark fungerar i alla lägen utseendemässigt, och jag tror pilen är "snäll" mot vatten och fisk.
        Det borde vara så men jag får hålla koll på det i ett sånt litet akvarium.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #34
          Kom hem i dag efter att varit och lekt med de nya tankarna och hittade fiskarna i low-tech burken helt bepudrade och 2 som dött. Troligtvis har det varit riktigt varmt i akvariet så det bröt ut vita-prick.
          Jag har ju svamlat om detta fenomen med VF fisk i en annan tråd. Fiskarna i det andra akvariet som står en bit in i rummet ser helt OK ut! Men jag får hålla ett öga på dom. Dom i low-tech fick sig en duvning med metylenblått som man fortfarande får tag på här!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • jenmad
            • March 2009
            • 579

            #35
            Vad trist med fiskar som dör - även om det bekräftar din teori! Hoppas resten klarar sig.

            Men brukar man inte säga att man ska höja tempen om man fått ich i karet? Men det kanske bara gäller upp till en viss gräns?

            Hälsningar
            Jennifer

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #36
              Ursprungligen postat av jenmad
              Vad trist med fiskar som dör - även om det bekräftar din teori! Hoppas resten klarar sig.

              Men brukar man inte säga att man ska höja tempen om man fått ich i karet? Men det kanske bara gäller upp till en viss gräns?

              Hälsningar
              Jennifer
              Ja det är alltid tråkigt när fiskar dör. Men det är sånt som händer. Jag såg att något inte var som det skulle redan i Fredags men jag trodde det var lite för hög temp bara. Så jag fyllde på lite svalt vatten. I går var det riktigt varmt men inga symptom. I dag vet jaginte men det tycks som om sånt händer när man inte är hemma.
              Men eftersom det här räknas som karantänsakvarier och att upptäcka sjukdommar är meningen med det så tycker jag det kan vara OK. Dessutom hade jag medicin i kylen färdigt och klart.
              Du har rätt i att man höjer tempen för att påskynda förloppet men i det här fallet så satte det nog ned motståndskraften.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #37
                Fiskarna ser ut att må bättre i dag, de som överlevde mitt klant! Så nu blir det lite jobb med burk #3.
                Det kommer nog att ta ett tag innan rötterna sjunker så vi får se pm det inte åker i lite vatten temporärt.
                Det lär ta ett tag eftersom jag skall starta det rättvända bottenfiltret enlig fishless metoden.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • gonzo44
                  • October 2007
                  • 2770

                  #38
                  gott att det går åt det ljusare hållet idag.. hur skulle det gå om du har en sump så att säga som står skuggigt och svalt och låter vattnet från det mest utsatte karet gå genom den. eller förstår det hela iden med low tec.. Bara en tanke som slog mej här hemma i svala svedala..
                  Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #39
                    Ursprungligen postat av gonzo44
                    gott att det går åt det ljusare hållet idag.. hur skulle det gå om du har en sump så att säga som står skuggigt och svalt och låter vattnet från det mest utsatte karet gå genom den. eller förstår det hela iden med low tec.. Bara en tanke som slog mej här hemma i svala svedala..
                    Det var faktiskt tanken att dessa små akvarier skulle bli sumpar...skrattar
                    Men så här i penningbristens tider blev det nano av dom. Jag skall se om jag inte kan skugga fönstret lite då jag inte vill flytta till motsatta väggen. Där hoppas jag kunna ställa några kuber lite senare.
                    Jag skall se om jag bara kan skugga gaveln mot fönstret först av allt.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    Arbetssätt...