Experiment växtnano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Najjklas
    • August 2008
    • 77

    Experiment växtnano

    Uppdaterar och lägger in bilderna riktigt då goldmedlemskapet gått igenom

    Hej!

    Efter att akvariehobbyn börjat ändra riktning och intresset landat mer på växtakvarier behöver jag lite hjälp på traven.
    Har läst runt om co2, pmdd, ljus, substrat etc under en längre tid nu och slog slag i saken.
    Beställde hem ett co2 kit från tyskland och köpte ett 10Liters nano att experimentera med.
    Jag vet att 10 liter är väldigt litet, men det är allt jag har plats med i min lilla lägenhet och jag är inte riktigt redo att konvertera mitt 180 liters malawi till växtkar ännu innan jag vet om intresset för växter håller igång.

    Som sagt:

    Fyllde upp nanot med ecs bottensubstrat och försökte mig på lite sk hardscaping med några stenar..
    Planterade (nåja, gjorde ett tappert försök) pogostemon helferi o H.C och fyllde upp med vatten.

    Resultatet blev ett totalfiasko. Växterna flöt upp på grund av det oerhört lätta substratet och stenarna såg väldigt ditkastade ut. Nåja, kramade ur filtret från mitt stora kar i nanot och skräpade ner med lite skit ifrån botten på malawikaret.
    Tänkte att jag åtminstone kunde låta bakteriefloran bygga upp sig medans jag funderade på hur jag skulle få det att se snyggt ut.
    Tillsatte hela denna tid en liten mängd co2 och visst, växterna växte om än vääldigt långsamt.

    Häromdan kände jag att det var läge att få det snyggt i karet och åkte och köpte nya växter och en liten mangrove rot.
    Bytte även ut bottensubstratet mot mörkt grus då mitt planteringstålamod inte klarade av ECS.
    La i roten och en sten. Planterade ner de nya växterna. Fyllde på vatten och vred upp co2.

    DIREKT började det bubbla om växterna och blev faktiskt nöjd med hur det ser ut.

    Anledningen att jag startar denna tråd är för att få lite hjälp med frågor och funderingar för att lyckas hålla akvariet snyggt.

    Spontana frågor som dyker direkt upp är exempel:

    Kommer Anubias klara av att vara planterad så högt, och på så vis utsättas för såpass starkt ljus? (9w på 10L)
    Kan jag köra Estimated index fler än en dag i veckan? (På grund av att roten färgar mycket nu i början vill jag byta vatten ofta tills det avtar)
    Hur många bps är mellan tummen och pekfingret ett bra riktvärde att starta på?


    Fler frågor kommer garanterat inom dom närmsta dagarna och hoppas detta är ursäkt nog för att starta en projekttråd.
    Ska se till o hålla tråden uppdaterad med bilder och info om intresset finns =)

    Här kommer 2 bilder. Dock har jag inte ansökt om guldmedlemskap än så håll till goda med hederliga länkar :

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20120103190857.jpg
Visningar: 1
Storlek: 299,0 KB
ID: 2182917
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20120103190312.jpg
Visningar: 1
Storlek: 360,7 KB
ID: 2182918
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20120103190054.jpg
Visningar: 1
Storlek: 350,6 KB
ID: 2182919

    Med vänlig hälsning:

    Niklas Kristiansen
    Senast redigerad av Najjklas; 12 January 2012, 17:20.
  • Luddson
    • August 2011
    • 529

    #2
    Snyggt kar, kan tyvärr inte hjälpa dig, då jag inte har
    erfarenhet av växter
    Vad är det för växt på länk 2?

    Anledningen tilll varför jag frågar är för den liknar
    en växt jag har som jag inte har en aning om vad
    den heter. Nu såg jag att det är HC. Men min kan
    ju inte vara det min växte på höjden och hade
    väldigt dåligt ljus.
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Dom på sidorna

    Lycka till!

    Senast redigerad av Luddson; 03 January 2012, 20:31.

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #3
      Ursprungligen postat av Najjklas
      Kommer Anubias klara av att vara planterad så högt, och på så vis utsättas för såpass starkt ljus? (9w på 10L)
      Kan jag köra Estimated index fler än en dag i veckan? (På grund av att roten färgar mycket nu i början vill jag byta vatten ofta tills det avtar)
      Hur många bps är mellan tummen och pekfingret ett bra riktvärde att starta på?




      Med vänlig hälsning:

      Niklas Kristiansen
      Växten kommer inte ha några
      Problem med det 9w till 10 liter
      Är lite ljus. Desto mindre kar man har desto mer ljus. Jag hade försökt med 2w per liter ...

      Co2 börja med 1 bps på dagtid då växterna bara tar upp co2 när dom får ljus...

      Du kan köra stora vatten byte ofta om du vill...
      Varje gång du byter vatten kommer du få se fint bubbel...
      Vet inte om du skrev det med..
      Men hade jag varit du hade jag beställt pmdd också. Bra näring..




      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Kommentar

      • Majki01
        • May 2010
        • 769

        #4
        Ursprungligen postat av Luddson
        Snyggt kar, kan tyvärr inte hjälpa dig, då jag inte har
        erfarenhet av växter
        Vad är det för växt på länk 2?

        Anledningen tilll varför jag frågar är för den liknar
        en växt jag har som jag inte har en aning om vad
        den heter. Nu såg jag att det är HC. Men min kan
        ju inte vara det min växte på höjden och hade
        väldigt dåligt ljus.
        Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

        Dom på sidorna

        Lycka till!

        Får hc dåligt med ljus så växer den på höjden... Därför man säger mycket ljus till hc för ljuset "pressar" ner hcn.


        Sent from my iPhone using Tapatalk

        Kommentar

        • Najjklas
          • August 2008
          • 77

          #5
          Växten på länk 2 är hc precis som du säger..
          Nu är jag ju ganska ny inom just växterna, men skulle det möjligen kunna vara hemianthus micranthemoides du har?
          Ganska lik hc till utseendet men något kraftigare..

          Till er co2 fantaster som kanske möjligen hittar hit:

          har magnetventil nu och bryter co2 tillförseln samtidigt som ljuset.
          Bör jag låta det gå dygnet runt för att slippa de stora ph svängningar som jag antar blir väldigt lätt i ett sånt här litet kar?
          kh värdet ligger på ca 3,5.

          Med vänlig hälsning, niklas

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            #6
            Nja, ph svängningar får du endå efter som du har växter som tar av co2 på dagen men inte på natten... Kör igång co2 30 min innan ljuset och stäng av lite efter


            Sent from my iPhone using Tapatalk

            Kommentar

            • Najjklas
              • August 2008
              • 77

              #7
              Ursprungligen postat av Majki01
              Växten kommer inte ha några
              Problem med det 9w till 10 liter
              Är lite ljus. Desto mindre kar man har desto mer ljus. Jag hade försökt med 2w per liter ...

              Co2 börja med 1 bps på dagtid då växterna bara tar upp co2 när dom får ljus...

              Du kan köra stora vatten byte ofta om du vill...
              Varje gång du byter vatten kommer du få se fint bubbel...
              Vet inte om du skrev det med..
              Men hade jag varit du hade jag beställt pmdd också. Bra näring..




              Sent from my iPhone using Tapatalk

              Tack för ditt svar!
              Oj, 2w per liter säger du , o ja som trodde att 0,9 va ganska mycke..
              Då kanske man skulle börja fundera på o skaffa en till 9wattare av samma modell o klämma in
              Pmdd har jag. doserade dubbel dos vid första vattenbytet. får försöka lära mig att se på växterna om dom vill ha mer.
              har även en flaska tmg och ec, men det är bara överflöd att köra i antar jag? pmdd räcker?

              Med vänlig hälsning, niklas

              Kommentar

              • Najjklas
                • August 2008
                • 77

                #8
                Ursprungligen postat av Majki01
                Nja, ph svängningar får du endå efter som du har växter som tar av co2 på dagen men inte på natten... Kör igång co2 30 min innan ljuset och stäng av lite efter


                Sent from my iPhone using Tapatalk
                Alright!
                Blir raka vägen o köpa en till timer imorgon så ja kan styra individuellt.

                Tackar o bockar

                Mvh

                Kommentar

                • Majki01
                  • May 2010
                  • 769

                  #9
                  Kör på bara pmdd och co2.

                  Hade jag varit du hade jag kört på som du säger en likadan lampa till det hade blivit perfekt..

                  Tänk också på.. Tålamod med mycket näring co2 och ljus. Så är det nästan 99 procent säkerhet på att du kommer råka ut för en hel del alger.. Det ger upp , när du är klar med dina stora och ofta vatten byte då hade jag nog i förebyggande syfte köpt ett gäng amano räkor.. I butik cirka 17 kr 5 st hade varit lagom... När dom e vuxna så är det utan tvekan den bästa algätaren man kan få tag i


                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Kommentar

                  • Najjklas
                    • August 2008
                    • 77

                    #10
                    Ja räkor är något jag haft i tankarna ett tag faktiskt..
                    Dock tänkt avvakta lite tills karet kommit helt i balans och jag hittat rätt dosering av co2 och pmdd.
                    Är Amano att betrakta som tåligare än ex chrystal red?
                    Hört att det kan va lite lurigt det där med pmdd och räkor?

                    mvh

                    Kommentar

                    • Majki01
                      • May 2010
                      • 769

                      #11
                      Amano är den tåligaste sötvattens räkan. Crystal räkorna och ja alla andra sötvattensräkorna är värdelösa på att äta alger om man jämför med amano

                      Pmdd är lurigt med crystal räkor..

                      I rätt mängd och lite extra så är det inga problem för amano

                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      Kommentar

                      • Najjklas
                        • August 2008
                        • 77

                        #12
                        Idag har jag varit på jakt efter en till lampa till karet..
                        Åkte till affären där jag köpt nanot, dock utan lycka då det var stängt.
                        Har sett en del lampor i nätbutiker som ser väldigt lika ut som den lampan jag har men dessa är av märket aquael och mitt är ett zolux. Dessa är extremt lika på bild, men är det nån som vet om det är exakt samma grejer?
                        Är nog risk för att det ser rätt konstigt ut med två som är lite olika.
                        Får göra ett nytt försök imorgon och se om den oerhört trevliga mannen i affärn kan hjälpa mig..

                        Förövrigt har jag börjat fundera på det här med täcklock.
                        Har kört utan fram tills nu då jag har drömmar om att några av växterna ska växa upp över kanten.
                        Tilläggas ska även att ja har nån oljeliknande hinna på vattenytan.
                        Några ideer om vad detta kan vara?

                        Finns det förövrigt några fördelar/nackdelar i att köra öppet?

                        Tråkigt nog fanns det inte en enda bubbla i växterna nu när jag kom hem.
                        Är det härliga bubblet endast nåt man får se vid vattenbyte eller är det nåt jag gör fel?


                        Om en stund är det dags att kolla lite värden i vattnet för att se om co2 nivån är hyffsat vettig.

                        mvh

                        Kommentar

                        • Luddson
                          • August 2011
                          • 529

                          #13
                          Hade själv en oljeliknande hinna, anledningen för mig var att jag hade för lite fart på ytvattnet.
                          Men det löste sig när jag gjorde så pumpen kunde göra så det rörde sig. Man kan också lägga
                          tidningspapper på det så sugs det upp tror jag ;p
                          Vad jag vet ska det inte vara någonfara, få lite fart på det

                          Kan ej hjälpa dig med de andra ..

                          Kommentar

                          • Majki01
                            • May 2010
                            • 769

                            #14
                            Mer ytrörelse tar bort hinnan, men i ditt fall ha inte för mycket ytrörelse , då det "vädrar" ur co2. Så kör något
                            Mellan läge .
                            Lite enstaka bubblor kan man oftast se alltid, men mest bubbel är det precis efter vattenbyte


                            Det enda negativa med att köra
                            Öppet är ju då att avdunstningen ökar . Men det är ju iofs inget direkt Problem..

                            Däremot så har amano en förmåga att hoppa ur öppna kar..
                            Det värsta med amano är att dom klarar sig en bra stund ovanför ytan... Cirka 5 minuter så dom springer iväg haha.
                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Senast redigerad av Majki01; 04 January 2012, 17:39.

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #15
                              När väl växterna rotat sig och du börjar göda dem med näring och co2 så kommer bubblet, ha tålamod. Minst 2 veckor tar de flesta växter på sig att rota sig och börjar skjuta nya blad ordentligt.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              Arbetssätt...