Delikat uppdrag!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Akvarieentusiasten
    • September 2011
    • 224

    Delikat uppdrag!

    Jag har fått det delikata uppdraget att leta upp ett lämpligt kar till väntrummet på jobbet Måste dit i veckan och kolla måtten på platsen där det ska stå. Det lutar åt ett 6 kantigt med tanke på att det är en hörna och att det är ett önskemål att karet ska vara högt och inte brett. Några förslag på fiskar till ett högt kar?
    /Cicci
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    antar att det inte kommer hamna i 300Liters klassen så skalarer går väl bort?!

    men nån gurami kanske? dom är fina å brukar hålla sig i det övre skiktet av akvariet.
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • Akvarieentusiasten
      • September 2011
      • 224

      #3
      Nä, nåt 300 liters blir det tyvärr inte Men guramis är en trevlig idé
      /Cicci

      Kommentar

      • Gobi112
        • December 2011
        • 229

        #4
        Platy?

        Kommentar

        • robidobban
          • March 2009
          • 652

          #5
          Det är egentligen inte mängden vatten skalarer behöver utan dom behöver höjd på karet.

          Kommentar

          • Simon Wikström
            • January 2011
            • 223

            #6
            Tycker platy låter som en bra idé för jag antar att alla som är i väntrummet inte är insatta i akvaristik och då tycker dom väl det är kul att se massor med yngel i akvariet också
            720 l med 2 st Hypostomus soniae.
            105 l med VF Poecilia reticulata.

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #7
              Ursprungligen postat av robidobban
              Det är egentligen inte mängden vatten skalarer behöver utan dom behöver höjd på karet.
              jo absolut, men 70högt å 40långt funkar ju inte. det är ju en kombo av både höjd och vattenmängd som gäller.
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                #8
                platy är absolut en bra ide, du får väl tänka lite "svensson" fisk kanske om man får uttrycka sig så :P
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ett kar som står i ett väntrum (tolkar att det är inom vården) bör väl ha samma syfte som alla dom kar
                  som står i vilorum för flygledare, dvs lugnande och nått som drar tankarna iväg till nått annat.

                  Så, då tycker jag att man skall ha nått som är riktigt roligt för svenssonögon.

                  Klassiska Guppys med stora stjärtar, eller ett FETT stim med en "självlysande" tetra, ex neon, kol, kardinal.

                  Kanske man kan tänka sig en liten fisksoppa, men Guppy, Platy, Molly ?

                  Någon rolig liten mal på botten från corysläktet.


                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • slowfox64
                    • November 2011
                    • 41

                    #10
                    Tänkte också föreslå Guppy, Platy och Molly, har sett ett 1000Ltr akvarium med bara platy och molly (svart&rött), den ända växt där var i karet vart javamossa, det var imponerande

                    Kommentar

                    • Akvarieentusiasten
                      • September 2011
                      • 224

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      Ett kar som står i ett väntrum (tolkar att det är inom vården) bör väl ha samma syfte som alla dom kar
                      som står i vilorum för flygledare, dvs lugnande och nått som drar tankarna iväg till nått annat.

                      Så, då tycker jag att man skall ha nått som är riktigt roligt för svenssonögon.

                      Klassiska Guppys med stora stjärtar, eller ett FETT stim med en "självlysande" tetra, ex neon, kol, kardinal.

                      Kanske man kan tänka sig en liten fisksoppa, men Guppy, Platy, Molly ?

                      Någon rolig liten mal på botten från corysläktet.


                      .
                      Japp, det är själavård för den allmänna massan vi sysslar med, så något svensson-aktigt passar nog bra
                      Blev dock lite ändrade planer, det blir inget 6-kantigt 60-liters i hörnet, det blev ett 120 liters avlångt på annat ställe i rummet istället
                      Är ju väldigt förtjust i LF, och som du sa, det kan vara trevligt att titta på lite yngel. Och ett rejält stimm tetror förstås...
                      /Cicci

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        tänk bara på att med ett rejält stim med tetror så lär det inte bli många yngel att titta på......


                        bättre isf med en dvärgciklid på botten, kanske bolivianer, som norpar bara ett och annat yngel.




                        tetror norpar hela tiden om dom får syn på dom.....






                        måste ju fråga....själavård....någon sorts religiös verksamhet ?






                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Akvarieentusiasten
                          • September 2011
                          • 224

                          #13
                          Ha ha, nä, allmänpsykiatri!
                          Jag har ett gäng kardinaltetror i mitt 100 liters, och de är inte det minsta intresserade av ynglen, men jag har kanske bara haft tur?! Har iofs mycket växter i en salig röra att gömma sig bland...
                          /Cicci

                          Kommentar

                          • Gobi112
                            • December 2011
                            • 229

                            #14
                            Tycker fortfarande att du ska köra på platy, du kan ju mixa lite olika sorter med olika färger, det blir riktigt snyggt.
                            Ett stim tetror är också trevligt.

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              aha.....

                              då blir ju den automatiska frågan.....vilka är egentligen mest behov av vård....??

                              vi, totala akvarienördar som lever i en extremt liten fyrkantig värld.....

                              eller de som har, för tillfääley, ett par trådar felkopplade....



                              nåja, det löser sig...

                              120 liter.....

                              recept


                              bottenmatrial:..........................julasand (bra med budget)
                              blommor:.................................anubias, vallisar, hornsärv (bra, tåliga, enkla)
                              Övrig inredning:.......................3-4 små rötter, ett gäng med kolsten.

                              Invånare bland rötterna:.........2 ancistrus
                              Invånare på botten:................4 st dvärgciklider (bolivianer eller kakadua)
                              Invånare i mitten version 1..... 25 st kardinaler
                              Invånare i mitten version 2......12 Kardinaler + 6 Platymix (olika färger) (2 hanar + honor)

                              Lägg in i budgeten en liten dos PMDD + minsta EC flaskan, och göd sedan enbart med
                              en kvarts dos, vilket gör att blommorna funkar, men växer inte så i i vassen att du måste
                              skoga varje vecka.

                              Sedan lägger du in i budgeten ett filter, helst ett ytter, som iaf har en filtermassa som motsvarar
                              kanske 4-5% av vattenvolymen, vilket oxå borgar för rengöring = 1 ggn / år om allt funkar.

                              Filtret kommer att ha ett sprut som isf ligger på kanske 6-7 ggr vattenvolymen, volket kan verka häftigt.
                              Men koppla på ett strilrör så blir det kanon.

                              enkelt kar som sköter sig självt, nästan iaf, maten till platys / kardinaler kan vara samma, så den enda
                              extramaten är lite algtabletter till malarna som ni kan dratta ner i karet prexis innan ni stänger för dagen,
                              och där timern har släckt lampan en 5-15 min innan dess.


                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...