projekt: regnskog

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    så som jag förstått det så kan daggeckos föröka sig ganska enkelt i ett vanligt terrarium. de lägger bara några få ägg som dom gömmer bakom bark eller liknande. paret ska gilla varandra, annars blir det inga ägg.

    andra ödlor kan vara svårare och man behöver vissa speciella förhållanden för att dom ska lägga äggen. t.ex behöver skäggagamer minst 30-40 cm djup jord för dom gräver ner sina ägg.

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      Åh, jag älskar ödlor! Jag hör till dom som alltid sprang runt och plockade upp alla ödlor jag hittade utomhus när jag var yngre för att jag gillar hur det känns när dom springer runt i händerna och på armarna (som tur är fick jag aldrig någon att tappa svansen, det hade ju kunnat vara rätt traumatiskt)
      Har aldrig haft någon som husdjur dock... det var något med tanken på att komma hem någon dag och märka att man glömt lägga på locket till foderdjursodlingen och ha hela vardagsrummet fullt av syrsor eller något som avskräckt mig..

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        ha, det där med att glömma stänga för foderdjuren har faktiskt hänt mig
        men som tur hade jag burken i ett skåp så syrsorna kom inte så långt. ca 50 syrsor var det nog i skåpet som jag fick fånga in. det var en jädra massa kartonger att leta igenom kan jag säga!

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          Hahaha, va skoj! Tur de var i ett skåp i alla fall

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            ja det var nog tur. hittade faktiskt en syrsa en våning ner någon vecka senare, men det är den enda som jag vet har smitit.

            bredvid djuraffären på centercyd dit jag ska idag finns en haraldnyborg affär. kollade på deras hemmsida efter ett bryne och hittade denna :http://www.harald-nyborg.se/p1798/bryne
            funkar den till glas tro?

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              då så! har varit en rolig dag idag
              först var jag på Jula och köpte ett bryne som funkade kanon. tack för tipset!

              sen åkte jag till ZooAB på centercyd och kollade på daggeckos. dom hade två sorter hemma. P.dubia och P.lineata. frågade om han hade en hona och en hane av lineatan men när vi kollade efter hade han bara en som troligen var en hona. han skulle se om han kunde ta hem en hane och hör av sig i nästa vecka han sa att han kunde ta hem en garanterat innom några veckor men då från en utländsgrossist/uppfödare vilket han inte ville eftersom dom ssvenska håller så mycket högre kvalité. han skulle se vad han kunde göra och troligen kunde han fixa en hane också
              när vi skulle ta ut och kolla på lineatan smet den nästan ut upp för hans arm den var ca 10cm. då fick jag en liten tanke på att jag kanske skulle se över terrariet en sista gång efter små springor för dom var verkligen smidiga!

              hemma igen hittade jag några springor som jag tätade. sen slipade jag ner kanterna på glaset och gjorde rent allt efter silliconrester, glasdamm, damm från brynen, mm. när det var gjort provade jag att ställa in grenen igen och satte in några växter. flyttade runt allt tills jag blev nöjd. sen ritade jag upp var växterna skulle sitta så jag kom ihåg det. (jag planterade alltså inte idag)
              sist la jag i jord bakom dom två korkbark bitarna så inga ödlor kan komma in där och så jag kan plantera växter i hålen runt barken. hålen som är till för plantering är inte så stora så det var svårt att komma till med handen för att lägga in jorden. tillslut gav jag upp och gick och hämtade en sked. tänk er att ni ska fylla ett utrymme på ca 2 liter genom ett hål som är precis så stort att en vanlig matsked kan komma in. det blir måånga skedar med jord kan jag säga!

              hursom är jag nöjd med dagens arbete. vill inte hasta med att plantera för då blir man inte nöjd. jag är en sådan person som måste testa alla möjligheter, sen tänka efter vilket som blir bäst och sen kan jag börja med vad jag nu skulle


              nu är det hög tid att packa in "torrvarorna" och börja välja ut växter från akvarierna som ska med på auktion imorgon
              Senast redigerad av freddi36; 17 March 2012, 16:18.

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                jag har ändrat mig lite efter att ha tittat lite mer på terrariet i länken MrH länkade innan. jag ska inte ha den stora grenen i terrariet längre utan jag ska ha fler mindre mopanirötter på högra sidan av terraiet. några ska vara halft nedgrävda för att efterlikna trädrötter och några ska gå upp mot glaset så jag kan fästa fler växter där.
                tror det blir en sväng till hornbach imorgon för att inhandla dessa rötter. på torsdag har jag nämligen studiedag så då ska jag börja med jord och rötter

                undrar om någon vet någon internetaffär som säljer bromelier? de jag känner till som säljer växter är brutalablommor, exotics och dusk varav bara exotics säljer bromelier. dock bara 3 sorter :/

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  hmm menar du grod terrariet? de är ju jäkligt snyggt gjort.

                  tycker ändå du ska överväga att ha den stora grenen, för som dom även skriver på sidan med terrariet så tenderar grenar till att se små ut när det väl börjar växa å då kan det bli å se väldigt plottrigt ut istället om man har små grenar.
                  bara en tanke från min sida

                  när ja själv inredde terrarium så använde jag gärna överdimisionerade grenar och rötter just av den anledningen. ska se om ja kanske kan leta fram nå gamla bilder på det, ifall du vill se

                  blommor kan jag tyvärr inte hjälpa dig, inte riktigt mitt område :/
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    bilder är alltid kul

                    jag köpte faktiskt någon ny gren idag. den var ca 40-45 cm lång och 10-15 cm bred. sen har jag en som Rex "vuxit ur". den är väl ungefär lika lång men den delar sig i ena änden. har suttit och testat hur jag ska kunna ha dom och tror jag vet hur det blir.
                    köpte även en påse med korkdelar som jag ska fästa oclika växter på, sen kan man fästa korkbitarna inne i terrariet.

                    hittade även en säljare av bromelior på reptisite.se. han har öppet 9-10 på vardagar vetetusan hur jag ska kunna komma och köpa.. fina var dom iallafall

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      härligt, snart igång då
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        här är två bilder på hur jag tänkt ha grenarna. på bild blev det inte så bra men i verkligheten är det mycket mer djup. grenen där bak till höger går ända ut till hälften av terrariet.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 005.jpg
Visningar: 1
Storlek: 225,2 KB
ID: 2139736Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 216,8 KB
ID: 2139737

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          ser jäkligt fint ut det där
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            ja, det ser ganska bra ut ska börja fylla med lecca och jord nu och då får vi se om jag kanske flyttar dom lite

                            Kommentar

                            • MrH
                              • October 2010
                              • 2825

                              själv har ja hittat ett passande terrarium för regnskog nere hos farsan måtten 100*60*45 H,B,D
                              får se om ja börjar på me något skoj me det
                              MrH ---> 175L SA kub

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                roligt! tycker absolut att du ska göra något liknande

                                ska man ha något mellan leccan och jorden? typ nät?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...