projekt: regnskog

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alfreds
    • January 2009
    • 293

    #46
    bra, det ska bli intressant att följa
    Med vänlig hälsning
    Alfred
    240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #47
      var på blomsterlandets orkidéutställning idag och det blev ett köp. en "pajas orkidé", Zygopetalon. sp.
      nästan helt röd-lila blommor.

      min foggerlösning fungerar inte som jag vill. dels lite dimma och dels blir vattnet i den lilla behållaren aldeles för varmt på kort tid för att vara "hälsosamt" för foggern.
      den nya lösningen blir förmodlugen en liten vattendel med ett litet vattenfall för att få rörelse på vattnet. (sen är det ju snyggt också). slangen till vattenfallet går från en pump i vattendelen in bakom skarven i hörnan i bakgrunden och sen ut en bit upp i bakgrunden. testade med en liten eheim compact 300 idag som jag i ett gående akvarium och det gick bra.
      ska fixa med slang och sen köpa en ny pump.

      detta projekt går lite trögt, men bättre det än att det inte blir bra
      Senast redigerad av freddi36; 22 January 2012, 17:13.

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #48
        finns ju luftfuktare som ger ifrån sig en sån där dimma, som man har utanför terrariumet, förvisso är dom lite stora. men dom funkar bra.
        farsan kör med sådana till sina ormar.
        biltema sålde en förut som hette pingvin, funkade kanon. tyvärr tror jag dom tagit bort den ur sortimentet men du kanske kan få tag på en begagnad om de skulle va intressant.

        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #49
          tack men jag testar vattenfallsideén endå
          kan ju alltid kompletera med en "pingvin" om det skulle behövas.


          började fixa med vattendelen och vattenfallet idag då jag fick glaset till det igår.
          det blir en liten fyrkantig "damm" som jag har foggern och en pump i (tror pumpen blir en Hydor Picco 400). en slang går bakom bakgrunden upp till ett "utblås" en bit upp på bakgrunden. ska köpa en vinkel att sätta på slangens "utblås" så jag kan rikta vattnet bättre och på så sätt se till att allt vatten kommer ner i dammen igen.

          Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 246,1 KB
ID: 2138794 började med att skära ut bitarna från bakgrunden som skulle blivit under vattenytan om dom varit kvar. skar bort dopm för anars skulle vattnet bli smutsigt efter ett tag när jorden så småning om hade lossnat.
          Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 189,8 KB
ID: 2138795 dammen. ej limmad utan bara isatt för att se så det passar.
          Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 008.jpg
Visningar: 1
Storlek: 256,6 KB
ID: 2138796 helbild. (OBS muggen ska inte vara där. den håller bara upp den ena bakgrundsbiten då den blivit för tung i ena enden nu när en bit är bortskuren)
          Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 010.jpg
Visningar: 1
Storlek: 230,8 KB
ID: 2138797 "utblåset". slangen ska såklart inte vara såhär lång. den ska bara precis komma ut och sen ska det vara ett vinkelrör på den så jag kan rikta vattnet ner i dammen.

          ska se om jag kan få allt limmat och klart imorgon. måste bättra på bakgrunden här och där då det lossnat lite nu när jag fixat med den så mycket.

          Kommentar

          • alfreds
            • January 2009
            • 293

            #50
            Vad tänker du ha för invånare? Finns det ingen risk att något sugs in i pumpen?
            Med vänlig hälsning
            Alfred
            240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #51
              invånarna ska bli någon daggecko ur släktet Phelsuma. jag har inte riktigt bestämmt mig ännu för vilken art men då alla av dom regnskogslevande Phelsumorna lever i liknande natur och klimat så gör inte det så mycket.
              det blir en "medium" iallafall. 10-15 cm

              daggeckos går inte ner i vattnet. inte vad jag har hört iallafall. om dom skulle göra det får jag bygga en nätbur till pumpen eller sätta den under en liten låda i t.ex PVC som skydd.
              men som sagt, daggeckos går inte ner i vattnet och inte ner på marken för den delen heller så det ska nog inte vara någon fara

              Kommentar

              • alfreds
                • January 2009
                • 293

                #52
                Ok. Väldigt fint projekt!
                Med vänlig hälsning
                Alfred
                240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #53
                  har precis bättrat på bakgrunderna där det hade lossnat lite efter allt sågande. torktiden på silliconet är 24h men är klibbfritt efter 30-60 min. ska se om jag limmar in någon del av bakgrunderna ikväll. glaset till vattendelen måste sättas dit efter bakgrunderna vilket gör det hela lite svårt att få tätt i skarvarna längst in mellan glaset och terrariet. får se hur jag löser det.

                  växterna mår bra iallafall har dom i ett gammalt akvarium så jag kan ha en ganska hög luftfuktighet. den vit/grön randiga bromelian har fått två nya skott, guzmanian har fått tre nya skott, den helgröna bromelian har både blommat och börjar få ett nytt skott, den ena tilandsian har börjat växa ganska mycket för att vara en tilandsia, juvelorkiden har fått två nya skott, och ficusarna har blivit 50% sedan jag köpte dom.
                  men tyvärr har en stor bromelia dött den jag köpte på tropikmässan.

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #54
                    jobba jobba, bilder bilder

                    Kommentar

                    • alfreds
                      • January 2009
                      • 293

                      #55
                      Hur går det med pumpen? Hittat någon ännu?
                      Med vänlig hälsning
                      Alfred
                      240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        #56
                        har inte köpt någon ännu men vet vad jag ska ha eheim compact 300, hydor picco 400 eller en liten från tunze som jag inte minns namnet på

                        Kommentar

                        • alfreds
                          • January 2009
                          • 293

                          #57
                          Få se om jag fattat det rätt.

                          Pumpen skapar ett vatten fall. Vilket ska ge en hög luftfuktighet. Det betyder väl att mycket vatten ska avdunsta.

                          Låt oss säga att du glömmer att fylla på vatten en vecka, och pumpen kommer ovanför vattnet. Kommer den då att gå sönder pågrund av att den blir för varm?

                          Jag tycker mig ha läst någonstans om någons pump som tog in luft och blev varm men jag är inte säker.
                          Med vänlig hälsning
                          Alfred
                          240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            #58
                            vattendelen kommer bli ca 5 liter. pumpen kommer pumpa vattnet till ett litet vattenfall som rinner ner i vattendelen igen. här i ska det även finnas en fogger som kommer gå en gång på morgonen och en gång på kvällen. fogger tar ca 2 dl/timmen så den gör inte av med mycket. avdunstningen kommer ju bli en del men inte så att jag inte ser det innan något händer tror jag.
                            jag kommer kolla terrariet var dag precis som med det stora. ser jag då att det är för lite vatten fyller jag på så så stor risk tror jag inte det är att den skulle gå torr

                            Kommentar

                            • alfreds
                              • January 2009
                              • 293

                              #59
                              Men skulle den gå sönder ifall den gick torr?
                              Med vänlig hälsning
                              Alfred
                              240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                #60
                                vet inte. går den torr en längre stund (timmar) skulle den nog gå sönder.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...