projekt: regnskog

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    dragonstone låter som en skit bra ide! dom är riktigt snygga dom stenarna, men ganska mäktigt kilopris... men några små skulle man ju ha råd med

    har börjat spåna lite på något liknande projekt jag med, men det blir troligen ett hörn terrarium fast med samma sak som i ditt, vattenfall å sånt. men just nu är det bara en ide
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      Ursprungligen postat av MrH
      dragonstone låter som en skit bra ide! dom är riktigt snygga dom stenarna, men ganska mäktigt kilopris... men några små skulle man ju ha råd med

      har börjat spåna lite på något liknande projekt jag med, men det blir troligen ett hörn terrarium fast med samma sak som i ditt, vattenfall å sånt. men just nu är det bara en ide

      tror kilopriset var 89kr/kg. stenarna dom säljer är för nanoakvarium och är ca 3-7 cm stora så 6-7 st har man nog råd till

      låter kul med idé till nytt projekt! alltid kul att kunna inspirera och dra med sig någon på något liknande

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        tanken har ju funnit i många år på att skapa ett ganska stort å riktigt najs regnskogs terrarium men tiden har liksom inte funnits. men nu blev ja väldig sugen när ja ser ditt fina projekt.
        sen har ja fördelen att ja känner väldigt mycket reptilfolk så kan få tag i ganska olika djur till väldigt bra priser.
        plus att farsan känner ungefär halva reptil sverige så på den vägen går de ju att få tag på både prylar å djur till oki priser.
        det dyra är ju just att starta upp terrarierna, själva driften är ju inte många kronor.
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          det låter ju som du har alla fördelar man kan få
          här ser det svårt ut att få tag på Phelsumas som jag vill ha och till bra priser. det finns P. lineata för 850 kr st. vet inte riktigt om det är bra/dåligt eller normalt pris, men det vet kanske du? en grandis kostar 6-700kr men dom är ju för stora..
          blir det dyrt om man ber affärer ta hem djur?

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            Ursprungligen postat av freddi36
            det låter ju som du har alla fördelar man kan få
            här ser det svårt ut att få tag på Phelsumas som jag vill ha och till bra priser. det finns P. lineata för 850 kr st. vet inte riktigt om det är bra/dåligt eller normalt pris, men det vet kanske du? en grandis kostar 6-700kr men dom är ju för stora..
            blir det dyrt om man ber affärer ta hem djur?
            jo man har ju samlat på sig den del kontakter under åren (15år me reptiler)

            lite synd att dom där ödlorna är lite känsliga å inte går å skicka. eller de går väll men de är en jäkla chansning, annars hade ja säkert kunnat hittat något åt dig till bra priser.
            har för mig att en bekant födde upp nån form av daggecko.

            850 tycker ja låter som ett ganska rimligt pris, antar att du kollat på repti.net? eller ny sidan som dom använder nu



            där brukar de ju finnas en hel del smått å gott bland annonserna och många av dom är söderut i landet, åt ditt håll. sämre me reptiler här uppe, å fisk me för den delen.

            hmm, har aldrig beställt hem reptiler från någon affär så har inte en aning, men tror inte de blir mycket dyrare än vad dom kostar från grossisten+momsen typ.
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              ja, jag brukar kolla bland annonserna på repti nästan var dag. tyvärr är majoriteten av alla daggeckos som säljs grandis och finns i mellansverige :/
              men du tycker 850 för lineata är Ok? då ska jag tänka över det och fråga vad det skulle kosta ifall man ber t.ex tropikhuset att ta hem P. laticuada som jag tycker är snyggast och vill ha mest

              även om dom går att skicka så är det nog ingen chansning som man vill ta. dom är ju ganska känsliga som du säger och det är inte roligt att få en död ödla på posten.

              läste om någon som hade beställt hem en jätteladdning syrsor eller kackerlackor och hade hittat två små daggeckos bland foderdjuren. h*n hade beställt hem direkt ifrån en grossist som förmodligen även hade ödlor

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                alltså det är några år sedan som ja va "aktiv" inom reptiler så är lite svårt å säga rimligt pris, men man är ju fortfarande lite me i svängarna eftersom farsan håller på och ibland hänger ja ju med på reptilmässor. å att döma av priserna ja sett där så tycker ja det låter rimligt.

                haha va fase, vilken jackpot liksom hehe.
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  btw, du har sett den här sidan va? http://www.pny.se/akvarium/regnskogsterrarium.html
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    japp, har kollat på den sidan

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      sjukt bra beskrivet om allting man behöver göra å hur man ska göra

                      kommer nog läsa på den sidan många gånger när de väl blir dax för mig hehe
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        bytte pumpen i 60 karet idag mot den "nya" som jag köpte för ett tag sedan. den som satt i från början var en eheim compact 300. den nya heter aquarium systems microjet. eheimen var knäpptyst, kunde inte ens höra om den var på eller ej. microjeten bullrar en del , speciellt mot glas och därför fick jag byta så jag har eheimen till vattenfallet. microjeten lindade jag in i filtervadd och då bullrar den inte så mycket. tror jag är bortskämmd med den helt tysta eheimen men jag vänjer mig nog snart

                        kapade även slangen idag.

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          snart igång
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            japp!

                            imorgon blir det att fixa myggnätet samt städa. till helgen ska jag lägga i den första jorden om allt fungerar som det ska
                            ska även se om jag kan ta mig till Lödde och kolla på P.lineatas på lördagen och sen är det auktion på söndag

                            Kommentar

                            • MrH
                              • October 2010
                              • 2825

                              själv ska ja på reptilmässa i Sala i slutet på april, ska bli skoj

                              man kanske skulle gjort i ordning ett litet provisoriskt regnskogsterrarium, just in case brukar va en hel del geckos på dom mässorna. å mycke växter för sådana terrarium
                              MrH ---> 175L SA kub

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                ja, det kan du ju göra skulle inte förvåna mig om det finns något man verkligen vill ha och sen har man ingen plats för det. brukar vara så

                                Kommentar

                                Arbetssätt...