Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    va då menar du? Om du skulle kunna provfylla.. Du kan väl limma slimlinen nu och skita i att provfylla före, inte sjutton ska det läcka
    Nej, jag har ju haft det fyllt en kort stund, typ 2 timmar och då läckte det inte en droppe. Då fixar jag till det imorgon då. Har en polare som jobbar på bygghandeln, han har ju fete-sågen så att han kan kapa till slimlinen åt mig.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Du tror inte att silikonet är någon fara då?
    va då menar du? Om du skulle kunna provfylla.. Du kan väl limma slimlinen nu och skita i att provfylla före, inte sjutton ska det läcka
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Ska väl kunna fixa till det här inatt om det skulle vara så
    Ja är du som jag pigg som en mört efter 00.00 så, är du lite dimmig är det nog bättre att låta bli så misstagen blir mindre

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Ursprungligen postat av åheim
    Oj vilket roligt paket du fick då, och 3,5 månad före jul, du måste ha varit en väldigt snäll pojke Ja skulle aldrig orka vänta till måndag, det ska vara nu nu nu! När jag gjorde bänk och limmade kar så började jag på tisdag middag och på natten var bänken nästan klar och karet limmat Filtret funkar som du tänkte, det tar vatten från botten och upp genom korgarna. Kol ska ju alltid ligga sist, om man ska använda det så det är nog därför de föreslår att ha biomedian i mitten. Det följer ju inte med några mängder med biomedia så det finns gott om plats att fylla mer av det goda! Vill du modda filtret så kan man klippa till en 5cm blå matta med samma mått som screenfiltret och trycka ner, funkar skitbra, i mitt nya 206 kör jag dock screenfiltret än så länge. Nu är det julafton Mathias
    Du tror inte att silikonet är någon fara då?

    Ska väl kunna fixa till det här inatt om det skulle vara så

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Oj vilket roligt paket du fick då, och 3,5 månad före jul, du måste ha varit en väldigt snäll pojke Ja skulle aldrig orka vänta till måndag, det ska vara nu nu nu! När jag gjorde bänk och limmade kar så började jag på tisdag middag och på natten var bänken nästan klar och karet limmat Filtret funkar som du tänkte, det tar vatten från botten och upp genom korgarna. Kol ska ju alltid ligga sist, om man ska använda det så det är nog därför de föreslår att ha biomedian i mitten. Det följer ju inte med några mängder med biomedia så det finns gott om plats att fylla mer av det goda! Vill du modda filtret så kan man klippa till en 5cm blå matta med samma mått som screenfiltret och trycka ner, funkar skitbra, i mitt nya 206 kör jag dock screenfiltret än så länge. Nu är det julafton Mathias

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Idag kom tomten med lite prylar

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0427.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,1 KB
ID: 2142553Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0429.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,4 KB
ID: 2142554Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0431.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,2 KB
ID: 2142555Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0432.jpg
Visningar: 1
Storlek: 130,4 KB
ID: 2142556

    Det kan komma till att bli en riktigt trevlig liten låda det här. Jag skulle verkligen vilja limma i bakgrunden idag men jag vill trycktesta det ordentligt under helgen, det måste ju vara i våg även i det fallet liksom och långpasset är i Oslo

    jag har detaljfotat filtret lite, det kan finnas någon som tycker att det är spännande.

    Uppifrån om man räknar korgarna på det viset så är det aktivt kol och någon fin liten mattbit. Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0434.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,9 KB
ID: 2142557 Detta kommer inte brukas alls, om det inte behöver medicineras i akvariet. Blå matta 10 ppi ersätter detta! I nästa fack kommer det keramiska ringar. Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0435.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,0 KB
ID: 2142558 Jag är lite osäker på varför detta kommer i mitten faktiskt, det vore väl mest logiskt att ha det överst? Jag tänker grov matta i botten, finare matta i mitten och makaronerna överst. Nu vet jag ju inte om det renar vattned nedifrån såklart, jag är inte helt påläst ännu men åheim finns ju och kan svara på denna frågan

    Längst ner finner vi en typ av matta som ser ut som ljudisolering: Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0436.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,3 KB
ID: 2142559 Detta ser faktiskt lite roligt ut i mina ögon, vi får se hur väl det fungerar Vid sidav av allt så sitter det ett finfilter till, detta går längs hela sidan i filtret:Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0437.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,7 KB
ID: 2142560 Och när allt sitter i filtret så ser det ut såhär: Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0438.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,9 KB
ID: 2142561

    Jag tycker att filtret är ganska litet om man ser till storleken vilket är ganska praktiskt, det är lätt att få plats med det på flera olika ställen. Är jag bara smart så kommer jag förmodligen inte behöva göra rent filtret på flera år, det blir kanska lite bråte i ett växtlöst akvarium. Jag avslutar med en lite mysig bild på familjen med den största familjemedlemmen närvarande. Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0440.jpg
Visningar: 1
Storlek: 78,6 KB
ID: 2142562


    Jag skulle vilja dra igång allt idag men det går inte, det är bättre att provtrycka allt ordentligt. Smetade lite extra silikon i hörnen idag, även om det förmodligen inte behövs. Kommer lägga en fet fog silikon i nederkant på bakgrunden sen också, det är lätt att skära bort om det behövs.

    Aja, nu får det gärna bli måndag

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...