Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    De kommer igång, tänkte låta det sätta sig utan att pilla för mycket nu i början. De är säkert fundersamma på vart de hamnat ändå

    Saltade 1 dl nu för nitritens skull. Jag har brukat salt EN gång förut, under en vecka när mina Mbunas härjade och bet varandra.

    Då var det 1,5 dl/100 liter så detta är ju ingen mängd. Vi får se om det funkar, jag är lite skeptisk till flera stora vattenbyten/vecka. Det borde vända snart om jag matar extra lite ett par dagar. Räkmix är inget bra startfoder, har funkat förut men jag ser ändå en orsak till nitriten. Börjar med lite flingor istället.
    Jag tycker du skall skippa den där nitrivec soppan! Salt tycker jag kan vara OK för att minska effekterna av nitriten.
    Räkor brukar vara kanon för att dra igång bakterierna. Ta det lugnt. Vad mäter du nitrit med och hur mycket är det?
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Sera och jbl:s dropptester, det är inte illrött men det är rött. Tappat bort skalorna men de visar samma i alla fall. Testat i de andra karen och på kranvattnet för att vara säker på att de funkar.

      Jag förstår processen, det är fint. Ingen fisk ser stressad ut, de härjar på som vanligt. Sålänge de ser krya ut så är jag nöjd

      Räkor, det har jag MASSOR!
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • gonzo44
        • October 2007
        • 2770

        jag tror killen har fått nitrit nojja, så det har varit en givande resa bosse,
        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Sera och jbl:s dropptester, det är inte illrött men det är rött. Tappat bort skalorna men de visar samma i alla fall. Testat i de andra karen och på kranvattnet för att vara säker på att de funkar.

          Jag förstår processen, det är fint. Ingen fisk ser stressad ut, de härjar på som vanligt. Sålänge de ser krya ut så är jag nöjd

          Räkor, det har jag MASSOR!
          Sånna man har i västkust sallad eller i frysen! Du kan ju testa med levande men du får nog skitglada ciklider!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Nejdå, ingen nojja!

            Räknade ut varför och nu leder jag bara in projektet på rätt väg
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • gonzo44
              • October 2007
              • 2770

              gott gott jag tror det kommer bli bra med baljan om någon månad eller 2 så kanske du har lek ibaljan..
              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                gonzo: Skrattar ja som du vet så får Malawigossarna spel när det inte är glasklart i provröret med nitrit och då har dom knäppt fisken med ammoniak innan det blev utslag. Skrattar.

                Jag tror nog Mathias fixar detta!

                Resan, nja. Jag var framförallt ute efter lite vila och att titta till kaffeskörden. Sjön har snart knaprat i sig en 1/4 del av mitt kaffe men det är smällar man får ta. Jag fick dessutom lite mer kunskap i hur det funkar när just jordbruksmark blir översvämmad långvarigt. Helt annat än det som sker när floder svämmar över.

                Det blev lite Poecilia med hem mest för att jag vill se hur de mår då de lever i stora stim i de nyligen dränkta områdena samt om det sker något skifte i populationerna. Dessutom kom det med en massa andra kryp som jag studerar. Tyvärr blåste det för mycket för att leta ciklider samt att de ställen jag kan nu har 3-4 meter högre vatten och ofta inte går att hitta.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  HAHA!

                  Tror du inte Röd Rubinen började färga ur direkt när jag kolfiltrerar vattnet? Det är sjukt vad mycket bättre det blev. Jag ser skillnad på två veckor, byter 70% vatten i veckan och de bara myser. (bytte lika mycket förut men de kliade sig lite, det har de slutat med)

                  Det är det enda karet jag sköter slaviskt, de andra karen får regelbunden skötsel men här är det extremt noga.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • gonzo44
                    • October 2007
                    • 2770

                    jag tror oxå han fixar det... synd det blåste hade varit kul att se lite bilder. och synd på ditt kaffe, hmm betyder det att favvo drycken kommer ransoneras ?? om så är fallet får jag nog be dej sända mej ett kg eller 2 annars får jag abstenens hehe... tror du vattnet rinner undan?? så man kan se dej jaga ciklider i framtiden poecilia komm det några nya färgkombinationer??
                    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      HAHA!

                      Tror du inte Röd Rubinen började färga ur direkt när jag kolfiltrerar vattnet? Det är sjukt vad mycket bättre det blev. Jag ser skillnad på två veckor, byter 70% vatten i veckan och de bara myser. (bytte lika mycket förut men de kliade sig lite, det har de slutat med)

                      Det är det enda karet jag sköter slaviskt, de andra karen får regelbunden skötsel men här är det extremt noga.
                      Där ser du! Finessen är att ta bort inte lägga till en massa soppa! Men 70% kanske är att ta i om du inte odlar! Men funkar det så kör på det.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        Ursprungligen postat av gonzo44
                        jag tror oxå han fixar det... synd det blåste hade varit kul att se lite bilder. och synd på ditt kaffe, hmm betyder det att favvo drycken kommer ransoneras ?? om så är fallet får jag nog be dej sända mej ett kg eller 2 annars får jag abstenens hehe... tror du vattnet rinner undan?? så man kan se dej jaga ciklider i framtiden poecilia komm det några nya färgkombinationer??
                        Ingen far med kaffet om du inte blivet beroende av mitt!
                        Jag har nog ett par buskar kvar i alla fall uppe på höjden. Det kommer nog lite bilder i bloggen så småningom. Just nu simmar ett gäng mycket små fiskar runt och ser glada ut i ett litet akvarium här.
                        Jag har ingen aning om vad det är just nu men det ser faktiskt ut som en blå sak med prickar efter sidan. Normalt brukar dom vara gula eller nått. Jag tror det är någon variant på dessa. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1576&SOK=1
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Jag har ju ungfisk, 4-7 cm och de behöver feta på sig. Matar mycket och då är det säkrast att byta mycket
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • gonzo44
                            • October 2007
                            • 2770

                            Ursprungligen postat av bossep
                            Ingen far med kaffet om du inte blivet beroende av mitt!
                            Jag har nog ett par buskar kvar i alla fall uppe på höjden. Det kommer nog lite bilder i bloggen så småningom. Just nu simmar ett gäng mycket små fiskar runt och ser glada ut i ett litet akvarium här.
                            Jag har ingen aning om vad det är just nu men det ser faktiskt ut som en blå sak med prickar efter sidan. Normalt brukar dom vara gula eller nått. Jag tror det är någon variant på dessa. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1576&SOK=1


                            dessa ska kollas in senare när bilder kommit upp på dom, kan bli intessant att se om det är någon ny variant
                            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Jag har ju ungfisk, 4-7 cm och de behöver feta på sig. Matar mycket och då är det säkrast att byta mycket
                              Japp.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                Ursprungligen postat av gonzo44
                                dessa ska kollas in senare när bilder kommit upp på dom, kan bli intessant att se om det är någon ny variant
                                Det är nog de vanligaste fiskarna i sjön så inga rariteter tror jag.
                                Jag tror dessa av någon anledning inte är så intressanta då de är så vanliga!
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...