Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Ja magkänslan är så i nano. Ska grunna lite på detta. Gillar de "nya" idéerna med växtlighet som går över glaskanten.
    Jag kommer att göra en grej men ett Dennerle-kar i framtiden. Jag skall bygga en form och ha nanot i, en fyrkantig fuktspärrad låda så att jag kan återcirkulera vattnet. I den torrare delen ska det finnas en massa sumpväxter som täcker in akvariet ordentligt, det ska bli en helhet med akvariet som huvudobjekt. Kan Oliver så kan jag :P

    Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmavbild 2015-05-21 kl. 22.26.00.png
Visningar: 1
Storlek: 339,9 KB
ID: 2171663

    Hc är ju en växt som är tacksam till det du vill göra, H. tripartita också, precis som det görs på bilden. Det finns ytterst få akvarieväxter som inte klarar av förhållanden på land, majoriteten växer på ställen som torkar ut till viss del i perioder.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Hur blir det då med sakurorna??
    De finansierade bänken till akvarierna

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Helene&Andreas
    Ja du ser... Vem fan pallar att plugga i 6 år????
    Har du redan nu klart med jobb eller hur ser det ut?
    Ja som sagt... Det är fanimej lite pinsamt att jag inte varit förbi... Btw... Var förbi Pets härom dagen... Satan vad det växer nu!
    Ja, nu är akvariet där jag vill ha det. Det tar några månader men nu syns tanken ordentligt. Det finns garanterat få sådana butiksakvarier i landet, om nu inte Brams har varit där och lekt naturligtvis

    Jobb är väl inga problem, det är var jag vill jobba som är grejen. Man kanske skulle röra på sig lite? En lite större stad så att man kan gömma sig lite mer. Luleå kanske? Emilia hatar vintern vilket talar mot det alternativet.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Haha, det är min ambition varje gång. Det blir tyvärr aldrig så. Det vore dock lättare att slippa alla ammoniumsvängningar. Jag kanske ska prova det på allvar denna gången..

    Sugen på att prova?
    Ja magkänslan är så i nano. Ska grunna lite på detta. Gillar de "nya" idéerna med växtlighet som går över glaskanten.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    ...Nu sålde jag det sista i dag vilket är rätt skönt, nu kan jag inte smygstarta något bara för att jag är rastlös.
    Hur blir det då med sakurorna??

    Lämna en kommentar:


  • Helene&Andreas
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Jag började på KAU för sex år sedan :P En termin kvar till examen nu. Jag har ju lustläst lite annat nu under det senaste halvåret men det kostade nog mer än det smakade. Nu ska det bli skönt att börja jobba.

    Och ja, du bör komma förbi nästa gång
    Ja du ser... Vem fan pallar att plugga i 6 år????
    Har du redan nu klart med jobb eller hur ser det ut?
    Ja som sagt... Det är fanimej lite pinsamt att jag inte varit förbi... Btw... Var förbi Pets härom dagen... Satan vad det växer nu!

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Helene&Andreas
    På ett litet företag i staden öster om solstaden... Som teknisk säljare/teknisk support på eldfast material...
    Hahaha! Jaså börjar du? Faktiskt riktigt imponerad över hur länge du har orkat...

    Fan va kul! Ja det är för jävligt Mathias... Var ut till Kil i akvarieärenden förra helgen... Och ändå åker man inte förbi hos dig... Måste fanimej ändra på det snart!!!
    Jag började på KAU för sex år sedan :P En termin kvar till examen nu. Jag har ju lustläst lite annat nu under det senaste halvåret men det kostade nog mer än det smakade. Nu ska det bli skönt att börja jobba.

    Och ja, du bör komma förbi nästa gång

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Har du testat ett växtkar rent någon gång dvs. helt utan räkor och fisk?
    Haha, det är min ambition varje gång. Det blir tyvärr aldrig så. Det vore dock lättare att slippa alla ammoniumsvängningar. Jag kanske ska prova det på allvar denna gången..

    Sugen på att prova?

    Lämna en kommentar:


  • Helene&Andreas
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Cool, var jobbar du? På hemmaplan eller i solstaden? Jag sliter på universitetet, börjar bli mätt på det nu

    De ska ut och fara tror jag, inget hugget i sten än men dörren är alltid öppen för er alla du vet
    På ett litet företag i staden öster om solstaden... Som teknisk säljare/teknisk support på eldfast material...
    Hahaha! Jaså börjar du? Faktiskt riktigt imponerad över hur länge du har orkat...

    Fan va kul! Ja det är för jävligt Mathias... Var ut till Kil i akvarieärenden förra helgen... Och ändå åker man inte förbi hos dig... Måste fanimej ändra på det snart!!!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Har du testat ett växtkar rent någon gång dvs. helt utan räkor och fisk?

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Tack Mathias! Men i dina växtnanon eller mindre växtkar, vad kör du med för filter, cirkulation?
    Ett liten hang-on filter är lätt den bästa lösningen jag kört till nano. Jag har haft ytterfilter och grejer men det är lättare med vanliga hang-on alla dagar i veckan. Jag har inget drag alls i dem egentligen, det viktiga är att djuren får det de behöver, växterna är sekundära i mina kanon. Nu sålde jag det sista i dag vilket är rätt skönt, nu kan jag inte smygstarta något bara för att jag är rastlös.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Tack Mathias! Men i dina växtnanon eller mindre växtkar, vad kör du med för filter, cirkulation?

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Helene&Andreas
    Aha! Är dom ute på långtur nu?
    Nej precis! Rätt del av landet ja...
    Joo det går väl... Jobbar och står i numer... Själv då? Pluggar fortfarande?
    Cool, var jobbar du? På hemmaplan eller i solstaden? Jag sliter på universitetet, börjar bli mätt på det nu

    De ska ut och fara tror jag, inget hugget i sten än men dörren är alltid öppen för er alla du vet

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Otroligt snyggt! Blir verkligen berörd av skönheten i dina kar Mathias.

    Blir lite småsugen att starta upp mina nanos med enbart med växter. Har du några idéer om växter som skulle kunna göra sig i ett nano på 25-30 liter?
    Det där nakna karet med de uppåtriktade rötterna gick jag igång på ordentligt. Var har du t.ex. fått tag på den sanslöst snygga stenarna?
    Stenarna kommer från Grusbolaget i Karlstad. Jocke där lät mig plocka det jag behövde, 100% gratis. Det är perfekt då de passar mig utmärkt till detta akvariet som är ett mer "nature" akvarium.

    Angående växter till ett nano så har jag massor med tips. En favorit just nu är Cryptocoryne petchii `pink`, den är verkligen jättefin att titta på för att vara en crypto. Hydrocotyle verticillata och tripartita är jättetrevliga och de klarar sig precis som krypton utan extra tillsatt co2, även om den blir finare med. Mossor är alltid trevligt, Fontinalis antipyretica eller Fissidens fontanus kanske? Jag vill även slå ett slag för att ta dig ut i naturen och leta lite, både Fontinalis och Fissidens finns säkert i din närhet.

    Mossor är ju fint eftersom de växer bra hur man än har dem i de flesta fallen. Jag tror att nano-akvaristiken blir absolut roligast om man finner ett sätt att få bra balans utan att saker växer i raketfart. Jag hade det så i mitt Cocoon, det var verkligen jättetrevligt. Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmavbild 2015-05-21 kl. 20.55.05.png
Visningar: 1
Storlek: 541,7 KB
ID: 2171661


    Den här videon handlar om Aquatic nature cocoon 6

    Lämna en kommentar:


  • Helene&Andreas
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    De är enligt uppgift ute på långtur, slutmålet är den blåvita staden där alla heter Glenn, utom Johan då.

    Jag ska utreda hur mycket tid han för över, blir det en blixtvisit är händer bra nog tänker jag. Vi har ju inga problem att sluta upp egentligen, det är ju inga avstånd för oss som bor i rätt del av landet.

    Hur går det för dig? Vad händer?
    Aha! Är dom ute på långtur nu?
    Nej precis! Rätt del av landet ja...
    Joo det går väl... Jobbar och står i numer... Själv då? Pluggar fortfarande?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...