Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Fint det blev! Men vad hände med kuben?

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Ursprungligen postat av Mr Woods
      Fint det blev! Men vad hände med kuben?
      Den står i hallen, jag har fått värsta raset på cryptocorynen så det ser väl förjävligt ut just nu. Det var coolt att flytta den, vi bar den igångsatt, den tömdes på 80% av vattnet bara.

      Nu är hemmet fullt, både enligt mig och frun. Vi måste skaffa hus!

      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1440572141.849041.jpg
Visningar: 1
Storlek: 242,6 KB
ID: 2172437

      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1440572171.634195.jpg
Visningar: 1
Storlek: 206,9 KB
ID: 2172438

      Nu funkade det med lite bilder
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Nej måste ni!
        Det går ju att göra där ni bor dessutom, här är det för dyrt, så jag hyrar!

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Projekt vintermörker (utökad)

          Hej! Jag tänkte att jag skulle bidra med något akvaristiskt i tråden, det var väldigt länge sedan jag gjorde det nu. Allt går bra här hemma, jag skriver mitt examensarbete nu. Det är ganska overkligt egentligen, jag har studerat sedan 2009. Nu är det avklarat så nu fokuserar vi på akvarierna.

          Det är kul att vara akvarist, det händer mycket på den fronten och det gör mig glad. Jag har fått ny backlight i dag men just nu sitter det saltrör i vilket ger ett för blått ljus, detta skall fixas under veckan. Det stora karet har en ny inredning som ni kanske sett, jag är ganska nöjd och jag planerar att ösa in fler bilder vad det lider.

          I helgen var jag nere hos Kaj och Jörgen i Ullared, jisses säger jag bara. Man kanske skulle ha Diskus snart ändå? Det var en magisk upplevelse

          Jag läser era trådar, jag har inte glömt er. Jag ska bli mer aktiv igen, forumet behöver så mycket liv det kan få och jag saknar er uppriktigt sagt. Det här är vaggan jag kröp ur och här vill jag vara kvar. Kram på er!Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1442869932.279342.jpg
Visningar: 2
Storlek: 214,7 KB
ID: 2172738Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1442869943.380072.jpg
Visningar: 2
Storlek: 257,7 KB
ID: 2172739Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1442869974.832618.jpg
Visningar: 2
Storlek: 239,9 KB
ID: 2172740Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1442869994.567501.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,6 KB
ID: 2172741Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1442870014.402898.jpg
Visningar: 2
Storlek: 255,9 KB
ID: 2172742Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1442870031.387543.jpg
Visningar: 2
Storlek: 251,4 KB
ID: 2172743Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1442870048.755698.jpg
Visningar: 1
Storlek: 258,2 KB
ID: 2172744Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1442870065.174400.jpg
Visningar: 1
Storlek: 239,1 KB
ID: 2172745Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1442870091.443165.jpg
Visningar: 1
Storlek: 254,2 KB
ID: 2172746Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1442870128.210900.jpg
Visningar: 1
Storlek: 441,4 KB
ID: 2172747
          Senast redigerad av Mathias Nilsson; 21 September 2015, 23:15.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            Kul att se ett inlägg från dig så man inte bara behöver följa dig på Twitter :-)

            Vi behöver dig och din kompetens här på zoopet för du ju kan väldigt mycket inom ditt område. Sen skadar det ju inte att du har grymma kar som vi kan beundra när du fotobombar tråden lite då och då. Har man inte kunskap eller möjlighet för att skapa dessa vackra miljöer så är det otroligt kul att kunna njuta av vad andra kan skapa och drömma sig bort ett tag.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Ursprungligen postat av Webo
              Kul att se ett inlägg från dig så man inte bara behöver följa dig på Twitter :-)

              Vi behöver dig och din kompetens här på zoopet för du ju kan väldigt mycket inom ditt område. Sen skadar det ju inte att du har grymma kar som vi kan beundra när du fotobombar tråden lite då och då. Har man inte kunskap eller möjlighet för att skapa dessa vackra miljöer så är det otroligt kul att kunna njuta av vad andra kan skapa och drömma sig bort ett tag.
              Jag är ett barn av min tid och jag kliver in där det finns luckor. Det är kul att testa gränser och bana väg för mer utveckling.

              Dialogen jag hade med mina vänner i går mynnade ut i att vi behöver mer tid på "våra" forum.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                Ja det tror jag också. Även om det är kul med Twitter och andra "snabba" kommunikationssätt så blir det ju väldigt opersonligt och ger bara en "instant satification" och efter det så uppstår ett tomrum där man skulle vilja ha den vanliga kommunikationen och lite "snack" fram och tillbaka med de som är intresserade. Det får man ju tyvärr inte så lätt på andra sätt än på ett forum.
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Ursprungligen postat av Webo
                  Ja det tror jag också. Även om det är kul med Twitter och andra "snabba" kommunikationssätt så blir det ju väldigt opersonligt och ger bara en "instant satification" och efter det så uppstår ett tomrum där man skulle vilja ha den vanliga kommunikationen och lite "snack" fram och tillbaka med de som är intresserade. Det får man ju tyvärr inte så lätt på andra sätt än på ett forum.
                  Jag tror dock att min tråd har spelat ut sin rätt, det sker ingenting som kräver inblandning av någon annan och min inriktning är ganska snäv. Tråden var mångt mer aktuell på den tiden då jag var intresserad av fisk. Zoopets grej är i mångt och mycket inriktat på ciklider vilket jag gillar att läsa om mer än att ha dem själv.

                  Jag borde egentligen skaffa några ciklidarter men jag har så mycket drag på vattnet så inget skulle trivas helt optimalt. Apistogrammor är ganska trevligt men de skulle bli utnötta omgående här.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Jag tror dock att min tråd har spelat ut sin rätt, det sker ingenting som kräver inblandning av någon annan och min inriktning är ganska snäv. Tråden var mångt mer aktuell på den tiden då jag var intresserad av fisk. Zoopets grej är i mångt och mycket inriktat på ciklider vilket jag gillar att läsa om mer än att ha dem själv.

                    Jag borde egentligen skaffa några ciklidarter men jag har så mycket drag på vattnet så inget skulle trivas helt optimalt. Apistogrammor är ganska trevligt men de skulle bli utnötta omgående här.
                    Kanske din tråd har spelat ut sin rätt men en ny med växtkar och bilder på dessa och där man kan läsa om vad som händer och fråga om ett och annat hade ju varit nice att ha. Det är ju trots allt som så att so så att de flesta av oss har växter i karen förutom fisken. Så ser man på det från den sidan så är där säkert flera som har samma sorters växter än fiskar. Så...

                    Nu finns där ju guldmedlemmars akvarium om man skulle vilja lägga upp sitt kar där men det fungera ju knappast till de som sysslar med sånt som dig då det ju ändras hela tiden och utseendet förändras konstant pga det växer.

                    Så om man inte har en projekt tråd så är väl enda möjligheten att för oss att se dina och andras växtkar en gemensam tråd där ni håller till.
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Ursprungligen postat av Webo
                      Kanske din tråd har spelat ut sin rätt men en ny med växtkar och bilder på dessa och där man kan läsa om vad som händer och fråga om ett och annat hade ju varit nice att ha. Det är ju trots allt som så att so så att de flesta av oss har växter i karen förutom fisken. Så ser man på det från den sidan så är där säkert flera som har samma sorters växter än fiskar. Så...

                      Nu finns där ju guldmedlemmars akvarium om man skulle vilja lägga upp sitt kar där men det fungera ju knappast till de som sysslar med sånt som dig då det ju ändras hela tiden och utseendet förändras konstant pga det växer.

                      Så om man inte har en projekt tråd så är väl enda möjligheten att för oss att se dina och andras växtkar en gemensam tråd där ni håller till.
                      Cool idé.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        Jag kan tycka att det kan bli lite "hackat och malat" när allt försiggår i projekttrådar istället för i gemensamma tråder. Där blir e mera gemensakp i en gemensam tråd än i en "privat" projekttråd då man inte vill vara för mycket off topic alltid som man ju annars kan få lov att vara när man är i en publik tråd. Men det är bara vad jag tycker.
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Ursprungligen postat av Webo
                          Jag kan tycka att det kan bli lite "hackat och malat" när allt försiggår i projekttrådar istället för i gemensamma tråder. Där blir e mera gemensakp i en gemensam tråd än i en "privat" projekttråd då man inte vill vara för mycket off topic alltid som man ju annars kan få lov att vara när man är i en publik tråd. Men det är bara vad jag tycker.
                          Du gillar Facebook-stilen med andra ord..
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            Nej. Det är ju oftast små korta kommentar som är rätt opersonliga.
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Hej på er. Hur är läget på Zoopet?

                              Här är det bara bra faktiskt. Akvaristiken går på högvarv även om det är ganska tyst från min sida här inne. Jag hängde till exempel lite med Kjell i veckan som var. Några snabba samtal blev det i alla fall, jag hoppas att det blir fler i framtiden. Hösten är ganska bra ur en akvaristisk synvinkel, det finns till exempel flera auktioner att besöka. Har ni missat att besöka en sådan, se till att göra det. Det verkar som att aktiviteten gått upp ett snäpp här inne också, det är skönt att se.

                              Jag saknar det gamla tugget som fanns i trådarna även om en del finns kvar. Mats har skrotat sin idé om ett stort akvarium har jag sett, det är ändå den mest aktuella tråden på Zoopet vill jag påstå. Han kan göra allt intressant, det är en egenskap som jag uppskattar väldigt mycket.

                              Inger hänger i, Blåvingen och Pia likaså. Det är skönt, själva essensen av Zoopet lever kvar.

                              Jag tänkte dela med mig av en video som visar delar av mitt senaste projekt. Det är grönt som attan och jag får ångest av växttakten. Ska man ha växtakvarier så måste man vara beredd med saxen konstant. Det fungerar riktigt bra, det finns inga alger utom GDA som hänger med i tempot. Jag ska försöka fota av lite av växterna så att artbeskrivningarna kan utökas, det tror jag vi har nytta av i framtiden.

                              Nu har jag tjötat färdigt. Vi ses och hörs!

                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Webo
                                • August 2014
                                • 1968

                                Härligt att se ännu en av dina snygga växtkar. Gillar speciellt höjden i detta kar.
                                Vad har du för mått på detta? Vad kör du för filter? Det är optiwhite glas i detta?
                                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...