Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    kommer en bild om 2 min..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Klicka på bilden för större version

Namn: electric blue.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,1 KB
ID: 2138465

      Den enda jag har nu, systemkameran är död. 249 kronor stycket ligger de på.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        [ATTACH=CONFIG]50675[/ATTACH]

        Den enda jag har nu, systemkameran är död. 249 kronor stycket ligger de på.

        Dom hade jag klippt direkt... Ser ju riktigt pigga och goa ut!

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Det som är så fint är att man kan hitta allt möjligt kul där. Otroligt välsorterad butik! Jag var där igår och myste. Jag tycker att det är så otroligt kul att "standardutbudet" finns men det får inte överhanden. Det finns allt från redtail, VF svart Piraya, Ciklider i mängder och överalltifrån. De har en stor basäng (sådan som barn badar i) full med Koi mitt i butiken. Gissa om jag är nervös när jag har med lillan ;D Det är synd att ni inte bor närmare för det finns något för alla. Jag ska ta mer foton nästa gång, jag står för fikat när ni kommer
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Fan, jag ligger här och kan inte sova, skitförkylning.

            Fick en rätt soft idé trotts allt. Imorgon så får jag stanna hemma, gör ingen nytta på jobbet bland småbarn såhär. Då blir det en total-makeover i ett apisto-kar. Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0100.jpg
Visningar: 1
Storlek: 164,7 KB
ID: 2138466Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0102.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,0 KB
ID: 2138467Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0103.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,3 KB
ID: 2138468

            Jag tänker spontant, mycket rötter, mycket grenar från ek, stenröse, eklöv och dra ner på växtmassan betydligt..

            Ett litet sidospår i tråden men det är här jag tar mig tiden att fundera lite..
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              du är inte ensam om å inte sova :P
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Så jäkla seeegt!
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Fan, jag ligger här och kan inte sova, skitförkylning.

                  Fick en rätt soft idé trotts allt. Imorgon så får jag stanna hemma, gör ingen nytta på jobbet bland småbarn såhär. Då blir det en total-makeover i ett apisto-kar. [ATTACH=CONFIG]50676[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50677[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50678[/ATTACH]

                  Jag tänker spontant, mycket rötter, mycket grenar från ek, stenröse, eklöv och dra ner på växtmassan betydligt..

                  Ett litet sidospår i tråden men det är här jag tar mig tiden att fundera lite..
                  Det där ser riktigt fint ut.
                  Lite allmänt om mitt sätt att se akvarier, vilket mycket överensstämmer med Mats stil fast det blir aldrig lika snyggt som hans.
                  De flesta fiskar gillar skydd. Då blir de mindre rädda och inte så skygga. Jag försöker alltid (om vi pratar SA och framför allt CA) ciklider att ha rejält med grejor vid ytan utan att förstöra för mycket av gasutbytet. Detta baserar jag på att de fiskar jag sätt och hur man fångar dom. Det finns två huvud lägen eller kanske 3.
                  1. Stim i relativt öppet vatten. Ofta uppdelat i honor och hanar.
                  2. Smygande över exempelvis en sten botten. Oftast i samband med lek och tillhörande revir.
                  3. Hängandes under någon form av skydd eller alldeles i närheten av ett sådant.
                  Deras huvudfiender kommer oftast från luften så det ger en liten hint om beteendet.
                  Där större fiskar är huvudfienden blir oftast ett rejält rotsystem en självklar plats.
                  Växter är ofta inte en del av dessa biotoper men kan fungera. Jag gillar växter av 2 själ. De är fina att titta på för mig. De renar vatten. Man kan också arrangera dessa så de ger liknande skydd som exempelvis rötter.
                  Tittar man sedan på ett korallrev och för den delen de stora sjöarna i Afrika ser man ett liknande beteende. De flesta små och medelstora fiskarna lever nära eller rent av i rev eller klippformationer. Ju mer sprickor och gömslen ju mer fisk. De fiskar som inte lever så lever nästan uteslutande i stora stim förutom de riktigt stora predatorerna som ofta simmar ensamma.
                  Något som är lite svårt att efterlikna i ett akvarium är grupplivet bland ciklider i det vilda. De lever ofta i stim eller större grupper och delar upp sig i par endast vid lek. De leker inte heller så ofta i det vilda som i ett akvarium.
                  Så nu fick du lite att fundera på när du inte kan sova. Du kan ju alltid vakendrömma om det optimala ciklid akvariet!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Det här tackar jag för Bosse, det är det här du och Mats gör bäst. Man får konkreta och ordentliga råd istället för korta -ja-och-nej-svar. Det är oerhört viktigt och tacksamt. Jag blir faktiskt rakt av glad

                    Ett ordentligt rotsystem byggs det, sen kanske en sorts växt i botten, vattenspikblad och hornsärv på ytan. Jag tänker som så att det är lite fräckare att bygga upp ordentligt med kvistar, rötter och sten och slippa ta för stor hänsyn till ljusmängden ner i karet. Ju mindre yta det finns växter på, desto lättare är det att täcka botten med löv, det blir även lättare att byta ut dem när det behövs
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Provar att släppa i Sorgmanteltetrorna i juwelkaret när jag ändå dolar, koppartetrora får bo kvar med Hongsloien.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Annars tar jag med ett par tjugofemlitersdunkar hem till dig och hämtar vatten Mats

                        Låg och läste din tråd precis, Electric blue Jack Dempsey måste ju vara det snyggaste man kan hitta!
                        Visst är de för jävla läckra

                        Ursprungligen postat av bossep
                        Skrattar, jag har ju givit dig recept på magiskt vatten eller?
                        Vad är det för fel på orginal JD? Mats electric blue var naturligtvis rejält snygga!

                        Hint, hint: Mats, kanske en bra ide att börja sälja ditt kranvatten till pojkarna!
                        Kanske lite till ett Nano iaf, annars blir det så tung att frakta :P

                        Ursprungligen postat av bossep
                        Det var någon som sa till mig när jag var en liten parvel "Man är inte en riktig akvarist innan man dragit upp en kull JD yngel" ligger något i det tycker jag.
                        Jaa, JD är på listan framöver så varför inte

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Ja, EBJD är redigt snygga, men de är känsliga och blir lätt sjuka. Jag tycker faktiskt att de vanliga är finast, de får inte så lång och utdragen kroppsform som vuxna EBJD. Tricket vore ju att få till ett par med EBJD och vanlig JD (två EBJD funkar dåligt - genetiken där...) och se till att få fram vanliga JD med den blå genen och sedan "odla" på dessa med EBJD - och få upp kullar med hälften EBJD, då kanske stålarna skulle börja rinna till... mitt pissgula vatten här i stugan blir nog ingen försäljningsframgång trots allt, det är ju bara vanligt kranvatten som fått stå till sig lite!
                        Odla på Mats, försök gör nytt fortsätt som du tänkte när du hade de, gillar detta surr och gagg så jäkla intressant

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Joo... jag brukar sitta och läsa trådarna på en del JD-forum, och kolla in hur de där boysen drar fram sina EBJD-kullar. Fan, nu blir man ju redigt sugen på dessa igen!
                        Hahaa, precis vad du ska vara

                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Om du såg lägenheten skulle du bli förvånad :P

                        Ungens rum är fredat men resten är fullt. Jag flyttade ut espressomaskinen idag för att kunna ställa dit micron, micron tog den enda platsen jag kan ha ett 54-liters med snäcklekare

                        Allt finns inte med på denna fantastiska sida då de har blivit uppstartade vid sidan av. Mina Apisto visas typ aldrig vilket är tråkigt. Hongsloien är fantastisk

                        Fin fint, så ska en akvarist göra, bort med Micron in med karet

                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Det som är så fint är att man kan hitta allt möjligt kul där. Otroligt välsorterad butik! Jag var där igår och myste. Jag tycker att det är så otroligt kul att "standardutbudet" finns men det får inte överhanden. Det finns allt från redtail, VF svart Piraya, Ciklider i mängder och överalltifrån. De har en stor basäng (sådan som barn badar i) full med Koi mitt i butiken. Gissa om jag är nervös när jag har med lillan ;D Det är synd att ni inte bor närmare för det finns något för alla. Jag ska ta mer foton nästa gång, jag står för fikat när ni kommer
                        Ska vi byta djuraffär? Nej då, så dåligt är det in här i Linköping, det har blivit bättre och roligare med utbudet och så. Dock inte priserna som sagt....

                        Ursprungligen postat av bossep
                        Det där ser riktigt fint ut.
                        Lite allmänt om mitt sätt att se akvarier, vilket mycket överensstämmer med Mats stil fast det blir aldrig lika snyggt som hans.
                        De flesta fiskar gillar skydd. Då blir de mindre rädda och inte så skygga. Jag försöker alltid (om vi pratar SA och framför allt CA) ciklider att ha rejält med grejor vid ytan utan att förstöra för mycket av gasutbytet. Detta baserar jag på att de fiskar jag sätt och hur man fångar dom. Det finns två huvud lägen eller kanske 3.
                        1. Stim i relativt öppet vatten. Ofta uppdelat i honor och hanar.
                        2. Smygande över exempelvis en sten botten. Oftast i samband med lek och tillhörande revir.
                        3. Hängandes under någon form av skydd eller alldeles i närheten av ett sådant.
                        Deras huvudfiender kommer oftast från luften så det ger en liten hint om beteendet.
                        Där större fiskar är huvudfienden blir oftast ett rejält rotsystem en självklar plats.
                        Växter är ofta inte en del av dessa biotoper men kan fungera. Jag gillar växter av 2 själ. De är fina att titta på för mig. De renar vatten. Man kan också arrangera dessa så de ger liknande skydd som exempelvis rötter.
                        Tittar man sedan på ett korallrev och för den delen de stora sjöarna i Afrika ser man ett liknande beteende. De flesta små och medelstora fiskarna lever nära eller rent av i rev eller klippformationer. Ju mer sprickor och gömslen ju mer fisk. De fiskar som inte lever så lever nästan uteslutande i stora stim förutom de riktigt stora predatorerna som ofta simmar ensamma.
                        Något som är lite svårt att efterlikna i ett akvarium är grupplivet bland ciklider i det vilda. De lever ofta i stim eller större grupper och delar upp sig i par endast vid lek. De leker inte heller så ofta i det vilda som i ett akvarium.
                        Så nu fick du lite att fundera på när du inte kan sova. Du kan ju alltid vakendrömma om det optimala ciklid akvariet!
                        Mycket intressant Bosse

                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Det här tackar jag för Bosse, det är det här du och Mats gör bäst. Man får konkreta och ordentliga råd istället för korta -ja-och-nej-svar. Det är oerhört viktigt och tacksamt. Jag blir faktiskt rakt av glad

                        Ett ordentligt rotsystem byggs det, sen kanske en sorts växt i botten, vattenspikblad och hornsärv på ytan. Jag tänker som så att det är lite fräckare att bygga upp ordentligt med kvistar, rötter och sten och slippa ta för stor hänsyn till ljusmängden ner i karet. Ju mindre yta det finns växter på, desto lättare är det att täcka botten med löv, det blir även lättare att byta ut dem när det behövs

                        Mm, allt detta gagg bryter ju din tråd lite, men så länge du som TS och även vi andra drar nytta av detta precis som både du jag och många andra gör kanske du som jag gillar när det drar iväg lite såhär?


                        Nicke
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ja, det är kul när trådarna utvecklas lite och man kan gagga om lite olika grejer - det blir extra intressant då, allt enligt TS önskemål såklart!

                          Jädra fint apistokar där!

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Nu är det rivet och uppbyggt igen. Fina nya ägg i en av nötterna...

                            Jag är långt ifrån nöjd men det är ju första steget, mycket kommer ändras redan idag. Eklöven ligger på blötninng så att de ska sjunka.

                            Jag lägger snart upp någon bild.
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Bilderna kommer ikväll, ser inte klokt ut just nu.

                              Ni för tråden framåt när det blir samtal på det här viset, det är jäkligt skoj! Ju mer desto bättre i alla lägen
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                                Bilderna kommer ikväll, ser inte klokt ut just nu.

                                Ni för tråden framåt när det blir samtal på det här viset, det är jäkligt skoj! Ju mer desto bättre i alla lägen

                                Ös på bara!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...