Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Ursprungligen postat av mathias.hasselquist
    Det blev riktigt riktigt bra det där!
    Tack! Börjar bli rätt nöjd själv!


    Ursprungligen postat av mathias.hasselquist
    Men jag har fall framåt på sanden och måste bara säga att det gjorde en grymt stor skillnad på storhetsintrycket av karet!

    Jag har rätt mycket mer sand i bak-kant men det kunde ha varit ännu mer Det enda jag egentligen inte gillar är insikten om vad mycket de extra 10 cm gör i mitt 310. Jag gillar djupa kar mer. Jag gillar dock lösningen med bänk och ramp. Jag 40 har kg sand i karet, hur mycket kör du på? Guldsömmar är oerhört fina fiskar på tal om dem, får kolla mer på dem i framtiden
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Jag har rätt mycket mer sand i bak-kant men det kunde ha varit ännu mer Det enda jag egentligen inte gillar är insikten om vad mycket de extra 10 cm gör i mitt 310. Jag gillar djupa kar mer. Jag gillar dock lösningen med bänk och ramp. Jag 40 har kg sand i karet, hur mycket kör du på? Guldsömmar är oerhört fina fiskar på tal om dem, får kolla mer på dem i framtiden
      Oroa dig inte en morgon när du vaknar ligger allt vid framrutan!
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Som Malawibaljan Deras största mål i livet är att köra upp all sand mot framrutan.

        Slår de Metriaclima Callainosen i grävande ska jag belöna dem resten av deras liv. ;D

        (det kommer jag göra ändå i och för sig)
        Senast redigerad av Mathias Nilsson; 08 January 2012, 00:57.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0072.jpg
Visningar: 3
Storlek: 89,1 KB
ID: 2138427Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0073.jpg
Visningar: 3
Storlek: 142,8 KB
ID: 2138428

          Vattenbytardag=glädjedag

          Svärdbärarhanen är borta, han såg förmodligen aptitlig ut. Jag gör ett nytt försök i eftermiddag. Det remarkabla är att Kampfiskhanen som följde med häverten den dagen jag fyllde i vatten lever, han borde vara skalad, rakad och klar med livet men han ligger fan i!
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Hittade Svärdbäraren, det hade smällt rätt ordentligt, hela bröstkorgen var borta. Befriar er från bilder.

            Jag hämtar en ny nu. Funkar det inte nu så blir det något annat, något med mer tempo!


            Ordning och reda så slipper vattenbytet bli en leda

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0075.jpg
Visningar: 3
Storlek: 136,7 KB
ID: 2138429
            Senast redigerad av Mathias Nilsson; 08 January 2012, 12:17.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Hittade Svärdbäraren, det hade smällt rätt ordentligt, hela bröstkorgen var borta. Befriar er från bilder.

              Jag hämtar en ny nu. Funkar det inte nu så blir det något annat, något med mer tempo!


              Ordning och reda så slipper vattenbytet bli en leda

              [ATTACH=CONFIG]50633[/ATTACH]
              Oups, det var synd på den fina hanen! Hur stor var han?
              Lärdom, inte nog med gömställen för "stryk fisk". Har cikliderna mutat in teretorie?
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                De har två ställen de gillar men de har inte mutat in något än

                Vi får se när de väljer.

                Hanen var rätt stor, den nya är snarlik.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  Ursprungligen postat av bossep
                  Du kommer nog att gilla fulboxen om ett tag!
                  Fulboxen?

                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  jag tror att den ligger latent och uppkommer vid stress.

                  hade samma fisk i 6 månader, sen gick de på pumpen. lätt nitratens fel!!
                  Har för mig att jag läst om att det är så ja. Om inte så är det så i alla fall för det verkar möjligt.

                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson

                  Vid vilka näringsbrister kickar dessa in lättast? Vad av det jag gör ger dem det perfekta läget? Som sagt, så otroligt spännande och rogivande att fundera över!
                  Haha rogivande och spännande med alger, du är rolig du, förstår hur du menar. är bara tvärtemot hur folk brukar reagera. Jag är inget direkt fan av de, men jag försökte framkalla alger en gång i en burk haha.

                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Tack!

                  Det kommer, får leta lite bara! Då blir de svarta utbytta. Kul att du gillar hanen, jag var lite skeptisk till en början men de hade sin plats
                  Jag börjar få lite ro i kroppen nu, imorgon ska de få lite fint vatten, det är rätt mycket salt i nu som ska fasas ut lite.

                  Hade en svart hona en gång som efter ett tag konverterade till hane, men dog innan hela processen var klar Men shit, har letat i år efter VF svärdbärare och platy. En av mina största önskningar när det gäller levandefödare är just att ha b.la VF svärdbärare, platy, guppy & molly etc. (Molly har jag haft en sort en gång, ascool liten silvrig sak med gul och svart tipp på fenorna, samt en dust av lila skimmer i vissa sken. Liten och fin. Ett gäng cacuna Kul när de ynglade som tokar, sen gick det karet dock i stöpet av okänd anledning.



                  Kul tråd, fina kar och jag tror de har extra potential med tiden

                  MVH Nicke
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Det här med alger är fantastiskt! Att de kickar in så fort man ändrar något litet är otroligt spännande. Tänk vad mycket saker det finns i vanligt kranvatten vi inte ser. Jag läser allt om detta jag kan hitta och jag lär mig massor dagligen. När Bosse, Defdac och Azur snackar akvaristik så blir allt så mycket mer spännande, det finns så mycket att lära. Varje alg jag råkar ut för manar ju till analyserande, jag vill inte bekämpa dem i första hand. (om jag inte får världens cyano-odling)

                    Jag har ju haft turen att ha med mig ett par stjärnor i tråden, klart det blir läsvärt då Tack för detta till er alla!

                    När det gäller levandefödare så är jag ganska novis, jag hade länge ett gäng guppy som såg helt flänga ut. Rosa-gula, blå-rosa och massa märkliga kombinationer. De blev snart ersatta av olika Apistogrammor, något jag gärna ägnar resten av livet åt
                    Tack för att du gillar allt, det värmer!
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      Tack själv för all inspiration och alla intressanta inputs mm. Fin tråd lärorik och kul.

                      Mr Defdac och jag bor ju i samma stad. Har snackat lite växter och smått om alger men framförallt PMDD med honom. Kör på hans torrmix recept tillsammans med Micro+


                      ---
                      I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.191225,15.566724
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        Jag blir funderad över det där med PMDD. Jag har tre sorter, micro +, kno3 och kh2po4. Jag vet ju vad de olika är men nu ser jag att det ska vara 4 flaskor istället för tre.

                        Vad saknas i det jag har och varför? Har bara kört på i ett år utan att fundera, växer det gör det som tusan men om jag missar något kul vill jag ju veta det :P
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Har nu läst på igen och ser att landet ligger kvar där jag började. När man snabbt ögnar igenom så verkar allt så oklart men se på tusan, det var som vanligt
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            Ursprungligen postat av ApeviaX
                            Fulboxen?
                            Vart skrev jag det och om vad?
                            Aha nu vat jag! Det var min dotters namn på Juwels orginalfilter! Fult som stryk men funkar bra!
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Det finns filtersystem som är snyggare, det är helt sant. "fulboxen" är ett rätt trivsamt ord

                              Jag är lite skeptisk till systemet än, jag hoppas på att bli förvånad. Till att börja med så får jag inte plastlocket ovanför att klicka fast, det bara ligger där halvbra. Sen har jag börjat i lite fel ordning med den fina mattan men jag låter det gå tills jag behöver rengöra kalaset.

                              Mitt mål är egentligen att ta ur de två finare svamparna helt, allt annat är ju 10ppi och då kommer det gå länge mellan rengöringarna
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Svärdbärarhane nr 2 mördad inatt, nu skiter jag i att stoppa i nya.

                                Alltid ska man lära sig något nytt. Blåciklid-svärdbärare 2-0..
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...