Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    En lite längre sekvens på karet, filmad ikväll.

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


    En lite kortare frekvens, efter 34-35 sekunder så klipps dagens vy in så att det syns hur mycket det växt.
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      Usch va fräckt av dig Mathias (knotten från kil) att stjäla bilder från ADA,s hemsida och lägga in som egna Dem som påstår att vita bakrunder inte är snygga kan ta sig nånstans, det är ju grymt och sen kan du ju avancera och lägga lite schyst belysning bakom och få alla möjliga effekter vid fotningen! Imponerande
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        Ursprungligen postat av åheim
        Usch va fräckt av dig Mathias (knotten från kil) att stjäla bilder från ADA,s hemsida och lägga in som egna Dem som påstår att vita bakrunder inte är snygga kan ta sig nånstans, det är ju grymt och sen kan du ju avancera och lägga lite schyst belysning bakom och få alla möjliga effekter vid fotningen! Imponerande

        Håller med, den vita bakgrunden framhäver ett sån dät typiskt "aquascpaeljus" som gör det mkt stilrent och effektfullt i stil med ADA som åheim nämnde

        Kanoners, gillar växlingen i tid på filmklippet också
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Projekt vintermörker (utökad)

          Ursprungligen postat av åheim
          Usch va fräckt av dig Mathias (knotten från kil) att stjäla bilder från ADA,s hemsida och lägga in som egna Dem som påstår att vita bakrunder inte är snygga kan ta sig nånstans, det är ju grymt och sen kan du ju avancera och lägga lite schyst belysning bakom och få alla möjliga effekter vid fotningen! Imponerande
          Haha, vad rolig du är

          Jag har ju köpt led-list att ha bakom men det fungerade inte med den enkelfärgade. Den var varmvit och försvann helt enkelt i det andra ljuset.

          Men

          Den som har flera färger (Ikea) skall provas, då kan jag ju välja exakt hur jag vill att det ska se ut. Det har bara varit som så att den inte har gått att få in i budgeten, nanot har ju fått en co2-anläggning parallellt med detta karet



          Kul att du gillar det! Ska byta slangar i anläggningen imorgon, det sitter billigt skräp där nu och det luktar gas i skåpet.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Projekt vintermörker (utökad)

            Ursprungligen postat av ApeviaX
            Håller med, den vita bakgrunden framhäver ett sån dät typiskt "aquascpaeljus" som gör det mkt stilrent och effektfullt i stil med ADA som åheim nämnde

            Kanoners, gillar växlingen i tid på filmklippet också
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13124

              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Haha, vad rolig du är

              Jag har ju köpt led-list att ha bakom men det fungerade inte med den enkelfärgade. Den var varmvit och försvann helt enkelt i det andra ljuset.

              Men

              Den som har flera färger (Ikea) skall provas, då kan jag ju välja exakt hur jag vill att det ska se ut. Det har bara varit som så att den inte har gått att få in i budgeten, nanot har ju fått en co2-anläggning parallellt med detta karet



              Kul att du gillar det! Ska byta slangar i anläggningen imorgon, det sitter billigt skräp där nu och det luktar gas i skåpet.
              Ok så ljuset försvann, tja man måste kanske köra en spot direkt mot bakrutan för att få en bra effekt. Men får man en ledlist att funka så skulle det ju vara lite kul att köra en med varierande färger som du nämde så man kan köra efter känslan för dagen. Tänk en blodröd solnedgång eller en hög blåskimmrande himmel...

              Kan nog vara en klok idé att investera i riktiga kvalitetsslangar, kanske till ytterfiltret också? Du har väl såna där snygga lilypipes, ska du inte köra med dem?
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Projekt vintermörker (utökad)

                Ursprungligen postat av åheim
                Ok så ljuset försvann, tja man måste kanske köra en spot direkt mot bakrutan för att få en bra effekt. Men får man en ledlist att funka så skulle det ju vara lite kul att köra en med varierande färger som du nämde så man kan köra efter känslan för dagen. Tänk en blodröd solnedgång eller en hög blåskimmrande himmel...

                Kan nog vara en klok idé att investera i riktiga kvalitetsslangar, kanske till ytterfiltret också? Du har väl såna där snygga lilypipes, ska du inte köra med dem?
                Ja, defdac har ju röd/orange färg bakom ett kar som han har uppladdat på flickr, det är redigt snyggt!

                Mina lillypipes sitter på ett hightech hos en kamrat, jag kan inte bruka dem med det här filtret. 2226 har ju tjockare insugsslang. Tekniken ska ju egentligen ur när det fotas men nu under tillväxtfasen så bryr jag mig inte. Det är ju även en förklaring till betraktaren som ser hur det ser ut till vardags. Ofta när kar som dessa fotas så är det ju teknikfritt och hårblås på ytan


                Jag är ju egentligen inte så noga med teknik, bara känslan finns där. Det här karet står 2 meter ifrån Tangaburken, där odlas det alger febrilt för att det ska se lite sunkigt och någorlunda naturligt ut, kontrasten är rätt påtaglig och det är ett skönt kvitto på att det går att rikta utvecklingen någorlunda.

                Vad jag svävade ut nu då

                Så kan det gå när saker är jätteroliga..
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13124

                  Ja det är kul härifrån också även om man får uppleva det genom LCD, lr heter det LSD...? ja ser ser allt i väldigt starka färger iallafall
                  Senast redigerad av åheim; 15 February 2013, 16:54.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Projekt vintermörker (utökad)

                    Ursprungligen postat av åheim
                    Ja det är kul härifrån också även om man får uppleva det genom LCD, lr heter det LSD...? ja ser ser allt i väldigt starka färger iallafall


                    Haha

                    Film i hd är ju enkelt nuförtiden, jag hoppas ju att de flesta väljer att kolla i det formatet.

                    Det är ju roligt att filma och dola, det leder ju till att fler kan ta del av det som görs och då kanske fler gör detsamma. Akvarierelaterade filmer är ju väldigt trivsamt
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Tre veckor idag, eller minns jag fel? Allt går som klockan, utom jag. Är otroligt trött på den jäkla vintern nu och det speglas i allt jag har med att göra. Ska skriva uppsats egentligen men jag kan inte fokusera på något. Det skulle bytas vatten idag men det är daglig koll som gäller, får ta tag i det imorgon. Därför finns det lite alger på rutor och så men håll till godo


                      Klicka på bilden för större version

Namn: Namnlös.jpg
Visningar: 3
Storlek: 122,3 KB
ID: 2146310Klicka på bilden för större version

Namn: komplett v3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,4 KB
ID: 2146311Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0418.jpg
Visningar: 1
Storlek: 191,7 KB
ID: 2146312Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0419.jpg
Visningar: 1
Storlek: 174,0 KB
ID: 2146313Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0420.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,0 KB
ID: 2146314Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0422.jpg
Visningar: 1
Storlek: 180,2 KB
ID: 2146315Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0426.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,3 KB
ID: 2146316
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        Filmat ikväll, lite cyano och stirrig fisk efter vattenbyte men det ger en skapligt rättvis bild av hur det ser ut. Ingen helkarsvy då sängen är i vägen, vi måste tydligen ha en sådan enligt tjejen..

                        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • tommy_g
                          • February 2010
                          • 473

                          Tre veckor idag, eller minns jag fel? Allt går som klockan, utom jag. Är otroligt trött på den jäkla vintern nu och det speglas i allt jag har med att göra. Ska skriva uppsats egentligen men jag kan inte fokusera på något. Det skulle bytas vatten idag men det är daglig koll som gäller, får ta tag i det imorgon. Därför finns det lite alger på rutor och så men håll till godo
                          Jäklar vad fint! Börjar ta sig riktigt bra. Gillar ljuset som fan.

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Projekt vintermörker (utökad)

                            Var osäker på om ljuset skulle räcka till en början, ligger på 410w/m2. Med "rätt" rör och lagom höjd på karet så drog det allt iväg ändå. Jag är ju väldigt förtjust i glo-ramperna, de sviker inte. Nu är det bara Juwelburken kvar, sen sitter de över alla burkar.

                            Jag ska filma karet ikväll igen, det är roligt
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Denna veckans movie. Allt går bra, lite fuzz-alger men det skiter både växterna och jag i. Ph stabilt på 6,5, dubbel dos PMDD, 8h belysningstid. Borde gå att ha ljuset på lite längre men jag kör safe. Nu börjar karet cyklas in, rutorna blir lite drabbade av alger men det är långt ifrån det som hände vecka 2 när rutorna blev helt gröna. I karet bor nu 20+ Amanos, 20 Rödmunnar, 10 Guppy + en miljard yngel och 3 Ancistrus. Mycket fisk i ett skört system, spelar kvitt när det måste till lite rörelse för att ens få det lite intressant

                              Jag måste ansa ner Stellatan till höger i bild, det är inget jag jublar över direkt men det blir bra när det är gjort. Ja, en helt odramatisk post om ett helt odramatiskt akvarium. Nästa projekt blir bakgrundsbelysning, det blir smutt.




                              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Kör in en film på lite godingar från Lake Tanganyika. Det är rena barnyran i karet nu. A.comp växer men det går långsamt, de är lämnade utanför denna film då jag vill visa att det går yngel på minst fyra ställen i akvariet. Det går ett par Julidochromis ornatus i akvariet nu också, jag måste på något vis ge multisarna lite konkurrens i akvariet, de blir för många annars. A.comp tar inte ynglen vilket jag trodde att de skulle göra. Karet är helt smäckfullt med alger, det ser redigt in-pyrt ut. Jag kan sitta hur länge som helst framför detta karet.

                                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...