Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av bossep
    Troligen samma källa som Mats lekvatten! För det måste ha med vattnet att göra och inte kunskapsnivån på akvaristen!
    Helt rätt - det är vattnet i kran' som gör'et!

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Ja, vore inte T-vägen en stig att utforska, så säg? Beteende, färg och form!
      Ja, karet står ju redan där, med sten och allt. Jag får förhandla med regeringen som har Lombardoi-febern..
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Ja, karet står ju redan där, med sten och allt. Jag får förhandla med regeringen som har Lombardoi-febern..
        Aha, influenser utifrån!
        Jo, men det går ju (om man nu envisas med att ha Malawi) att inreda även dessa kar på ett vettigt sätt! Moohouahha, jag har ett par riktigt håriga idéer angående Malawi-inredning... synd bara att det inte kommer att ske hos mig - men vid tillfälle kanske man kan göra det hos någon annan!

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          Apropå Mats lekvatten. Jag startade upp 3 små akvarier samtidigt med lika mycket fisk och av samma sort. De var till och med fångade samtidigt. Alla akvarier har samma sand och stenar. I akvarie 1 har jag ett skumfilter efter ena kortsidan. I akvarie 2 har jag mitt bottenfilter och i akvarie 3 ett standard innerfilter. Alla har samma pumpkapacitet. Växterna är tämligen lika och det var ungefär samma mängd när jag stoppade i dem. Akvarie 3 har jord och lerbotten med samma sand som övriga akvarier. Det är nu mer växter ovanför ytan än under. Det gror bra alltså! I akvarie 2 har jag limmat fast pilbark på gavlarna och bakrutan. Det finns också en del rotbitar i det. Vattnet blir lite brunt mellan vattenbytena.

          Jag har varit snål med vattenbyten i alla akvarier och ingen gödning tillsatt på minst 3 månader.

          Det intressanta är att i akvarium 2 kryllar det av yngel i olika storlekar. Jag har sätt en del yngel i de andra men de försvinner. Vad beror detta på tror ni? Jag kliar mig i skallen
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Jag kommer hålla detta i huvudet.

            Jag håller just nu på med lite annat, ett spännande nano-projekt så att jag får lära mig hur det funkar med hightech. Jag köpte på mig en redig co2-utrustning så att jag kan bruka det till större om lusten faller på.

            Alltid är det något, som sambon säger
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Ursprungligen postat av bossep
              Apropå Mats lekvatten. Jag startade upp 3 små akvarier samtidigt med lika mycket fisk och av samma sort. De var till och med fångade samtidigt. Alla akvarier har samma sand och stenar. I akvarie 1 har jag ett skumfilter efter ena kortsidan. I akvarie 2 har jag mitt bottenfilter och i akvarie 3 ett standard innerfilter. Alla har samma pumpkapacitet. Växterna är tämligen lika och det var ungefär samma mängd när jag stoppade i dem. Akvarie 3 har jord och lerbotten med samma sand som övriga akvarier. Det är nu mer växter ovanför ytan än under. Det gror bra alltså! I akvarie 2 har jag limmat fast pilbark på gavlarna och bakrutan. Det finns också en del rotbitar i det. Vattnet blir lite brunt mellan vattenbytena.

              Jag har varit snål med vattenbyten i alla akvarier och ingen gödning tillsatt på minst 3 månader.

              Det intressanta är att i akvarium 2 kryllar det av yngel i olika storlekar. Jag har sätt en del yngel i de andra men de försvinner. Vad beror detta på tror ni? Jag kliar mig i skallen
              Jadu, antingen blir vattnet bättre med bottefiltret eller så förde barken med sig något bra in i akvariet. Om det nu är de enda faktorerna. Prova att flytta om fisken, då kan man ju avgränsa det någorlunda Hade du inte massa bekymmer med just kar nr 2 i början? Infusorier eller hur var det?
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Ja, karet står ju redan där, med sten och allt. Jag får förhandla med regeringen som har Lombardoi-febern..
                Om du gör dig av med Malawisarna. Skaffar sessor och annan T-fisk. Samt behåller Ca och SA cikliderna har du hamnat så djupt man kan komma i akvarienörd träsket och det finns nog ingen hjälp att få är jag rädd.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Jadu, antingen blir vattnet bättre med bottefiltret eller så förde barken med sig något bra in i akvariet. Om det nu är de enda faktorerna. Prova att flytta om fisken, då kan man ju avgränsa det någorlunda Hade du inte massa bekymmer med just kar nr 2 i början? Infusorier eller hur var det?
                  Jo det såg helt enkelt för jävligt ut även med mina mått mätt. Nu är det det finaste. Jag tog med lite mätgrejer hem i dag så skall se om jag kan mäta fram något. Annars så både smakar och luktar vattnet bättre i det akvariet.
                  Jag vill inte flytta fisk av olika själ ett av dem är att jag försökar ta fram ett par familjer för odling och vidare studier.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av bossep
                    Apropå Mats lekvatten. Jag startade upp 3 små akvarier samtidigt med lika mycket fisk och av samma sort. De var till och med fångade samtidigt. Alla akvarier har samma sand och stenar. I akvarie 1 har jag ett skumfilter efter ena kortsidan. I akvarie 2 har jag mitt bottenfilter och i akvarie 3 ett standard innerfilter. Alla har samma pumpkapacitet. Växterna är tämligen lika och det var ungefär samma mängd när jag stoppade i dem. Akvarie 3 har jord och lerbotten med samma sand som övriga akvarier. Det är nu mer växter ovanför ytan än under. Det gror bra alltså! I akvarie 2 har jag limmat fast pilbark på gavlarna och bakrutan. Det finns också en del rotbitar i det. Vattnet blir lite brunt mellan vattenbytena.

                    Jag har varit snål med vattenbyten i alla akvarier och ingen gödning tillsatt på minst 3 månader.

                    Det intressanta är att i akvarium 2 kryllar det av yngel i olika storlekar. Jag har sätt en del yngel i de andra men de försvinner. Vad beror detta på tror ni? Jag kliar mig i skallen
                    Ja, Bosse, intressant att läsa om akvarie 2 där. Nu vet du ju att jag inte kan ett iota om "allt det där som du och en handfull andra sköningar kan" om vattenkemi och annat - jag kan inte så mycket annat i övrigt heller i och för sig, men lägga ett par pinnar i kors går hyfsat!
                    Kolla in "stugtråden" några inlägg tillbaka, eller rättare sagt, kanske någon sida eller två tillbaka och kika på "yngel-historien" från tidigare idag. Det vore kul att höra en kommentar om det förhållandet - på riktigt alltså, ödmjukt, och på riktigt!!! Nyckelorden där är; inga vattenbyten på ungefär tre månader, blad, pinnar - men dock ingen skitig mulm, matrester eller annat - bara organiskt material.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av bossep
                      Om du gör dig av med Malawisarna. Skaffar sessor och annan T-fisk. Samt behåller Ca och SA cikliderna har du hamnat så djupt man kan komma i akvarienörd träsket och det finns nog ingen hjälp att få är jag rädd.
                      Mmmm, dags att gå vidare, med andra ord!

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Ja, Bosse, intressant att läsa om akvarie 2 där. Nu vet du ju att jag inte kan ett iota om "allt det där som du och en handfull andra sköningar kan" om vattenkemi och annat - jag kan inte så mycket annat i övrigt heller i och för sig, men lägga ett par pinnar i kors går hyfsat!
                        Kolla in "stugtråden" några inlägg tillbaka, eller rättare sagt, kanske någon sida eller två tillbaka och kika på "yngel-historien" från tidigare idag. Det vore kul att höra en kommentar om det förhållandet - på riktigt alltså, ödmjukt, och på riktigt!!! Nyckelorden där är; inga vattenbyten på ungefär tre månader, blad, pinnar - men dock ingen skitig mulm, matrester eller annat - bara organiskt material.
                        Skall in och kika. Kan nästan lova att jag redan vet vad du skrivit.
                        Nyckelorden är nog helt riktiga. Rejält med ren mulm på botten glömde jag skriva. Barken eller kanske rotbitarna släpper en massa böss.
                        Att jag håller på med en massa snack om cyano, alger, filter och vattenkemi gör mig inte till någon akvarie expert. Det blir man när man lägger pinnar i kors och vet varför. Det andra ser jag som särintressen.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Mmmm, dags att gå vidare, med andra ord!
                          Vet du om det är lagligt att lura unga friska mäniskor in i sådant här?
                          Kilar över till den tomma stugan och petar i lövhögarna.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av bossep
                            Skall in och kika. Kan nästan lova att jag redan vet vad du skrivit.
                            Nyckelorden är nog helt riktiga. Rejält med ren mulm på botten glömde jag skriva. Barken eller kanske rotbitarna släpper en massa böss.
                            Att jag håller på med en massa snack om cyano, alger, filter och vattenkemi gör mig inte till någon akvarie expert. Det blir man när man lägger pinnar i kors och vet varför. Det andra ser jag som särintressen.
                            Ålrajt! Jag har känt mig som Kusin Knase i "Cyano-frågan", jag är sååååå glad att jag slipper skiten - men det är intressant när ni talar grekiska om det! (Den pyttelilla bokstaven "iota" har jag koll på iallafall - alltid något!).

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Mmmm, dags att gå vidare, med andra ord!

                              Ja, grejen är ju att det är lite speciellt att hålla Eldbuk och Blåcikliderna i samma akvarium, de kommer ju att bli stora och de är rätt arga. Dock tror jag att beteendet hos de två arterna matchar varandra ganska bra. Jag släpper dem förmodligen aldrig, de ger mig mycket.

                              Malawicikliderna har ju sin charm men det är inte lika mycket särprägel, de är rakt av stirriga oavsett art. Det blir Prinsessor och Multisar i karet, det är ju rätt långt så det borde fungera. Jag ska ju ha något att pilla med i höst
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av bossep
                                Vet du om det är lagligt att lura unga friska mäniskor in i sådant här?
                                Kilar över till den tomma stugan och petar i lövhögarna.
                                Det ingår i utbildningen - man måste få grått hår, skägg och se ut som om man har en afrofrisyr av ljus runt skallen på sin avatar någon gång i livet. Några T-kar i samlingen hjälper till!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...