Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Nu har jag hur som helst flyttat även honan till 240-karet, hanen blev glad att se henne, trots hennes något omilda behandling av honom i kuben för några dagar se´n. Ynglen går själva i kuben nu.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Ursprungligen postat av Animaniac
      Nu har jag hur som helst flyttat även honan till 240-karet, hanen blev glad att se henne, trots hennes något omilda behandling av honom i kuben för några dagar se´n. Ynglen går själva i kuben nu.
      De blir osams som fan när ynglen kommer upp i lite storlek. Det är inte lätt då. Hoppas att de blir snälla mot varandra
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        De blir osams som fan när ynglen kommer upp i lite storlek. Det är inte lätt då. Hoppas att de blir snälla mot varandra
        Jodå, det första hanen gjorde när han såg honan efter att jag släppte i henne i 240-karet, var att börja spänna upp fenorna, och skaka. Hon verkade inte jätteimponerad, men lät honom hållas, så de verkar vara sams igen
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Idag var jag i min lokala butik.

          Jag har ju gått runt och suktat efter ett par Apistogrammor, Algodon i ett par månader.

          Nu är paret bokat, på den taskiga kakan så går de med yngel i butikskaret.

          Nästa gång arten dyker upp så klipper jag dem på en gång!
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Falconer
            • November 2005
            • 786

            Ahh Pets i skåre va? Köpte min VF Baenschi-hane där. Såg ynglen som Algodon hade.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Japp.

              De har MYCKET fin fisk
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • irwin_fletch
                • April 2009
                • 544

                Kul med en ny apisto! Vill också ha någon ny men får vänta. Har 4 arter nu och vill inte göra mig av med några. Det eviga svaret är fler kar

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Ursprungligen postat av irwin_fletch
                  Kul med en ny apisto! Vill också ha någon ny men får vänta. Har 4 arter nu och vill inte göra mig av med några. Det eviga svaret är fler kar
                  Det blir ingen ny apisto, de jag redan har är för seglivade. Jag har inte platsen samtidigt som ett annat projekt är på ingång, ett litet men ack så dyrt. Detta sker i en egen tråd under sommaren vilket kommer att bli lite spännande
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Nu har mina Redbacks lekt för sjunde gången sedan jag plockade hem dem. Något jag gör fungerar otroligt bra!

                    Kensa har ju en teori som verkar stämma till 100% och det ser väl typ ut som så att man matar flera gånger om dagen och byter vatten så att tempen sänks något (inte mycket) och detta triggar då leken.

                    Jag matar alltid med frysfoder på kvällarna, jag ska sluta med det nu och enbart köra torrfoder och se om tendenserna ändras något. Detta gör jag ju enbart för att se vilka faktorer som spelar in mat-mässigt då det kan vara nyttigt att veta i framtiden.

                    Scalarerna utvecklas till väldigt fina exemplar och jag funderar på att ge dem en 50-kub som de kan leka i så att jag kan dra upp några kullar, det vore kul!

                    Ifall Kensa läser detta och vill utveckla resonemanget så är han ytterst välkommen
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      finns eventuellt en kub till salu här snart....
                      men de kan vi ta via pm om det skulle va intressant
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        Ursprungligen postat av MrH
                        finns eventuellt en kub till salu här snart....
                        men de kan vi ta via pm om det skulle va intressant
                        Har du tröttnat?
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          Har du tröttnat?
                          gillar inte riktigt formatet, så svårt att ha nån mängd med fisk. skulle väll egentligen haft något lekpar skalarer för att kuben ska komma till sin fulla rätt.
                          så ja letar efter ett mera "vanligt" akvarium. har spanat in ett 450L för en billig peng så vi får se vad som blir.
                          så kuben kan bli till salu snart. skulle du va intresserad så äre väll bara du skickar ett pm, vill inte sitta å annonsera i trådar så här för de får man ju inte
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            OK. Här händer det grejer, spännande och oroligt på samma gång. Börjar med det tråkiga.

                            Jag är orolig för att jag har fått in någon skit till blåcikliderna och eldbukarna. De är jäkligt runda om magarna en del av fiskarna, vilket ofta är ett kasst tecken. Problemet är att jag matar rätt bra, detta kan ju göra så att de är runda om magen. När jag fotar Eldbukarna syns det knappt men en tetra är redigt fet om magen. Bilder kommer nedan naturligtvis. Det som talar för att det inte är farligt är att: Ingen ny fisk sedan uppstart och att jag är fascist-noga med vattenbyten, 50% en gång i veckan. Enligt bild, vad tror ni?

                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0306.jpg
Visningar: 1
Storlek: 51,2 KB
ID: 2141038Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0336.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,7 KB
ID: 2141039Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0331.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,4 KB
ID: 2141040Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0316.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,1 KB
ID: 2141041

                            Bilderna är helt värdelösa men man kan granska kropparna i alla fall. Tetran är ju redigt fläskig. Jag vill ta det säkra före det osäkra ifall det gäller de små fiskarna, när det gäller mina ögonstenar så behandlar jag om de blir sjuka, vad det än kostar. Vi ser ju inga resta fjäll på fisken, vilket är bra. Tetran kan ju lika gärna vara romstinn?


                            Den roliga grejen då...

                            Eldbukarna har lekt. Lagen om alltings jävlighet såg ju till att Blåcikliderna lekte samtidigt. Det här kan anses ganska olämpligt för Eldbuksfamilj nummer två, de bor mitt i karet (ganska o-bra om man är ciklid i det här karet)

                            Nu kommer nog tv´n bli dammig, nu finns det verkligen något annat att kolla in! Jag vet i alla fall en fisk som får komma in i reviren om den vill...

                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0343.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,7 KB
ID: 2141042

                            Den går inte att fånga, elak är den och den vet inte ens vilket kön den tillhör (honor med svärd är ju ganska lustigt)
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Skippa matningen en dag eller 2, 3. Då ser du om det är övermatning.
                              GRATTIS till eldbuksleken! Kan man påstå att det är dynamiskt i akvariet?
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Ursprungligen postat av bossep
                                Skippa matningen en dag eller 2, 3. Då ser du om det är övermatning.
                                GRATTIS till eldbuksleken! Kan man påstå att det är dynamiskt i akvariet?

                                Eldbukarna håller sig undan, de har gömt ynglen under rötterna. Hanen cirkulerar och motar bort allt som kommer i närheten. Allt är lite mildare om man kollar på hur Blåcikliderna beter sig. Hanen tar nog ett lite större ansvar för själva vaktandet tror jag, de blå byter tydligare av varandra.

                                Jag skippar matningen ett par dagar, de lär inte ta skada av det så feta som de blivit. Fodret de får är ju kombinerat ciklid/arowana-foder och de växer ordentligt på det. Det är förmodligen för mycket sådant som gör dem till balonger.
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...