Salamanderkar för en 6åring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stefan_olausson
    • August 2011
    • 97

    Salamanderkar för en 6åring

    Godkväll ärade forum.

    Min kära dotter på sex år önskar sig en salamander och av en händelse så råkar jag ha ett fint aqvael akvarium på 54 liter över.
    Mina tankar går i banor om att skapa ett sagoakvarium med en landdel med sagoslott och grön mossa/gräs beronde på vilket som funkar bäst. Landdelen består av en L formad plastskiva som skall fästas ca 2/3 upp i karet. Undervattensdelen skall vara vattengrottsinspererad som på bilden jag skickar med. Där tänkte jag ha mörk sand som botten med javamossa och pelare från potten till taket i målad frigolit. Bakgrunden skall bestå av en egenmålad bild där underdelen förstärker grottkänslan och överdelen visar ett sagolandskap i strålande solsken med en sagoskog i fjärran Får se om jag inte kan hitta någon rolig skattkista eller så till vatten delen. Tanken är att få salamanderna att se ut som en jätte drake när det är vid slottet.

    Nu är frågan frågan bara vilken salamander som hon skall ha och hur jag på bästa sätt bygger pelarna. Tanken med karet är att jag skall skapa en bra miljö för salamandern men även ett fint fantasieggande akvarium. Det lockar att bygga ett kar som inte är så "naturligt" som det jag har i mitt stora 400liters.

    Mina frågor: När man bygger i frigolit kan man då använda vilken lack man vill ovanpå vilken färg man vill? Tänker som så att vilken färg man använder under lacken kan väll inte påverka vattnet så länge som man lackerar väl?
    Tänkte köpa silikonet hos djurhandlaren i gottsunda (uppsala) men frågan är om de inte har, är det svårt att hitta silikon för akvarium annars?

    Misstänker att många här fnyser åt tanken på ett icke naturligt akvarium men betänk att det är för en 6åring.

    Har ni några tankar eller tips runt min idé?

  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Utmärkt idé! Det finns inget rätt eller fel. Alla akvarier är mer eller mindre onaturliga, och skall man göra ett sagoakvarium skall man inte spara på krutet. Salamandern bryr sig inte om hur det ser ut så länge de basala behoven är tillfredställda: mat, temperatur, luftfuktighet. Det borde inte behövas något filter, men vore bra med någon form av växtlighet i vattnet för att få det mer lättskött: antingen mossor eller någon flytväxt som Pistia. Jag har aldrig använt frigolit som byggmaterial, men jag vet att Sune Holm, den svenske pionjären på aqua-scaping är lite kinkig med materialet, speciellt lacker. Men det finns andra här på forumet som kan sånt. Jag har bara använt polyester/glasfiberväv respektive skumplast/latexmjölk. Problemet med bägge metoderna är att man behöver jobba utomhus sommartid. Under tillverkningen luktar det illa och är hälsovådligt. Någon Cynops eller Paramesotriton-art är väl lämpligt (jag har inte haft sådana djur på många år så jag vet inte hur marknaden ser ut just nu).

    Kommentar

    • Stefan_olausson
      • August 2011
      • 97

      #3
      Skall åka förbi djurhobby den 20e och köpa salamandern så får jag se hur jag gör. Börjar bli lite ont om tid så får se hur om jag får till det.

      Kommentar

      • ecco
        • November 2010
        • 500

        #4
        Vilken typ av salamander blev det??
        Sambons blogg om våra akvarium.
        http://mizan3.bloggsida.se/
        Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

        Kommentar

        • Stefan_olausson
          • August 2011
          • 97

          #5
          Nu är det färdigt och blev utan "tak" del utan med rot och en flytande älva på löv. Köpte nytt grus som färgade allt i karet brunt men nu har jag i pumpen så börjar vattnet klarna. Skall slänga i vattenförbättrare på fredag med. Skall ta en bild snart är tanken.

          Flyttade in två eldbukar i dag som redan börjar utforska karet.

          Kommentar

          • rödtoppen
            • June 2006
            • 3148

            #6
            utan "tak" ?
            / dtoppen /

            Kommentar

            • Stefan_olausson
              • August 2011
              • 97

              #7
              Hade tidigare en tanke på att bygga en landdel av en plastskiva som skulle sitta en bit up i karet, lite som ett tak.

              Kommentar

              • rödtoppen
                • June 2006
                • 3148

                #8
                ok
                / dtoppen /

                Kommentar

                Arbetssätt...