Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Just nu Mats njuter jag av ett glas vitt
    //Inger
    Jag gonar mig med ett glas rött!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jag gonar mig med ett glas rött!


      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        I går kväll så stoppade jag ner en bit broccoli i ena nanot och lät den ligga kvar över natten, hade läst på ett räkforum att man kunde göra så. I morse så luktade det broccoli både i vattnet och i rummet (jag tog såklart bort grönsaken). Har gjort ett VB och slamsugit lite, likt förbenat luktar det grönsak, kanske har jag sabbar något nu, det visar sig

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Är det räkor du har i nanot?
          Sorry, Inger, jag har lite dålig koll på vad du har i de olika karen...

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Är det räkor du har i nanot?
            Sorry, Inger, jag har lite dålig koll på vad du har i de olika karen...
            Bara räkor.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Bara räkor.
              //Inger
              OK!
              Du kan använda torkade blad av Brännässla. Plocka en rejäl bunt blad och torka dessa. När de är kruttorra pulvriserar du dessa och kan ge till räkorna.
              Prova också att lägga ner en liten bit Zucchini. Jag brukar dra ner en bit varannan dag till mina goldnuggar som älskar detta. Amanoräkorna blir även de helt tokiga och sitter och mumsar på detta.
              Det finns ju också många färdiga foder att köpa, och testa, i zoohandeln.
              Prova att förvälla Broccolin några minuter innan du ger detta till räkorna.
              Har man till exempel ett litet stim av någon microrasbora i karet brukar räkorna klara sig fint på de rester och avfall som bildas.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Jag förvällde broccolin, jag har torkat både hallonblad, brännässla och spenat. Sen har jag ett speciellt räkfoder och maltabletter som dom gillar, men broccolin har dom inte rört. Det jag inte gillar är vattnet fortfarande luktar broccoli

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Jag förvällde broccolin, jag har torkat både hallonblad, brännässla och spenat. Sen har jag ett speciellt räkfoder och maltabletter som dom gillar, men broccolin har dom inte rört. Det jag inte gillar är vattnet fortfarande luktar broccoli
                  //Inger
                  Aha, då är du ju redan klar med matbiten.
                  Funkar inte Broccoli (jag har inte heller haft så goda resultat med detta) så skippa det bara. Byt lite vatten så går nog lukten bort.
                  Allt gott, Inger!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Jag har också testat broccoli och tyckte det luktade mycket om vattnet då. Tror inte att det var något fel men gillade inte lukten alls. Har, utöver sedvanligt räkfoder, kört zucchini efter det, det luktar inte alls.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Jag har också testat broccoli och tyckte det luktade mycket om vattnet då. Tror inte att det var något fel men gillade inte lukten alls. Har, utöver sedvanligt räkfoder, kört zucchini efter det, det luktar inte alls.
                      Skönt att ditt vatten också luktade, då har jag nog inte förstört något

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Du har nog inte förstört något. Det luktar ju ”illa” när man kokar och äter det själv också

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          Kul att Curvcikliderna trivs så bra utifrån din beskrivning. Det är så man vill att det ska utveckla sig ju

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Här kommer en bild på just nu lekande curvciklider.


                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0768.JPG Visningar:	0 Storlek:	134.4 kB ID:     	2420627
                            Senast redigerad av Inger H; 26 July 2020, 08:14.
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Jättefin bild! Men filmen lyckas jag inte öppna.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Jättefin bild! Men filmen lyckas jag inte öppna.
                                Tänk att jag förstod det nästan, jag kan se klippet men inte ni andra. Grrr, jag blir så jädrans förbaskad när jag inte fattar vad jag gör för fel, derssutom har YT gjort om en del sen jag laddade upp en film sist. Jag får nog hålla mig till foton

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...