Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Jag tycker också att det känns kul med räkor nu. Det fanns några extra bonusar i transportpåsen upptäckte jag efter ett tag. Dom små prickarna på baksidan av karet är millimeters små bebisar - skoj, hoppas att dom överlever

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0685.JPG Visningar:	0 Storlek:	147.2 kB ID:     	2419262
    Senast redigerad av Inger H; 02 July 2020, 10:52.
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • pereli

      • March 2005
      • 269

      Ursprungligen postat av Inger H

      Nja, jag får inte till riktig skärpa med macroobjektivet, men det gör inget

      //Inger
      Det är inte så ovanligt. När man använder macroobjektiv så blir skärpedjupet ganska kort. Dessutom är det lite svårare att sätta fokus exakt genom glaset på fiskar som är enfärgade eftersom kamerans/objektivets autofokussystem använder kontrast för att fokusera.

      Men bilderna blev fina i alla fall, speciellt på den blå räkan
      Min fotoblogg

      http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av pereli

        Det är inte så ovanligt. När man använder macroobjektiv så blir skärpedjupet ganska kort. Dessutom är det lite svårare att sätta fokus exakt genom glaset på fiskar som är enfärgade eftersom kamerans/objektivets autofokussystem använder kontrast för att fokusera.

        Men bilderna blev fina i alla fall, speciellt på den blå räkan
        Japp jag vet, men i det större karet (144L) får jag ok skärpa på mina amanos trots att dom befinner sig ganska så långt bak i karet, så jag skyller på ljussättningen - bra att ha något att skylla på - aldrig fotografens fel

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Så fina räkor och kul med några bonusar också!

          Kommentar

          • pereli

            • March 2005
            • 269

            Ursprungligen postat av Inger H

            Japp jag vet, men i det större karet (144L) får jag ok skärpa på mina amanos trots att dom befinner sig ganska så långt bak i karet, så jag skyller på ljussättningen - bra att ha något att skylla på - aldrig fotografens fel

            //Inger
            Precis, fotografen gör aldrig fel
            Min fotoblogg

            http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Fotografen har i alla fått bra skärpa på ögat Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0690.JPG
Visningar: 202
Storlek: 290,5 KB
ID: 2419385
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Vilken häftig bild!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Toppenfin bild!
                  Kjell brukade ju alltid säga - i fototrådarna förr i tiden - att; bara fokus ligger på ögat så blir det en bra bild.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Toppenfin bild!
                    Kjell brukade ju alltid säga - i fototrådarna förr i tiden - att; bara fokus ligger på ögat så blir det en bra bild.
                    Japp, det är precis det jag har i minnet, fast det inte alltid blir rätt

                    Tack Nando

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Japp, det är precis det jag har i minnet, fast det inte alltid blir rätt
                      Tack Nando
                      //Inger
                      Men denna gången blev det jädrarimej rätt!


                      Kommentar

                      • pereli

                        • March 2005
                        • 269

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Fotografen har i alla fått bra skärpa på ögat Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0690.JPG
Visningar: 202
Storlek: 290,5 KB
ID: 2419385
                        Tjusigt
                        Min fotoblogg

                        http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av pereli

                          Tjusigt
                          Det är ögat när det är som bäst , men det är kul att fota lite nytt.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            Ser fram emot att få se lite mer bilder och gärna filmer för det vore kul att känna in miljön i dina kar, speciellt det lilla räkkaret är jag nyfiken på Ett litet tips till räkor som jag snappade upp av en odlare är att lägga en hög med lite mindre stenar där räkorna kan dra sig tillbaka och lägga sin rom, alltså en liten barnkammare.
                            Jag vet inte om det hade med saken att göra men sen jag fixade min hög med stenar så har det faktiskt blivit räkbäbisar 2 ggr nu faktiskt, ska tillägga att jag har ju fisk i karet och då kanske stenröset är mer avgörande för att lyckas?.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av åheim
                              Ser fram emot att få se lite mer bilder och gärna filmer för det vore kul att känna in miljön i dina kar, speciellt det lilla räkkaret är jag nyfiken på​ Ett litet tips till räkor som jag snappade upp av en odlare är att lägga en hög med lite mindre stenar där räkorna kan dra sig tillbaka och lägga sin rom, alltså en liten barnkammare.
                              Jag vet inte om det hade med saken att göra men sen jag fixade min hög med stenar så har det faktiskt blivit räkbäbisar 2 ggr nu faktiskt, ska tillägga att jag har ju fisk i karet och då kanske stenröset är mer avgörande för att lyckas?.
                              I # 9483 ser du 144-liters från start, dom andra bilderna hur det ser ut idag med övervuxen mossa som jag tänker klippa senare för att använda i 54-liters nanot.
                              Sedan dom två minikaren. Bra tips där på en liten barnkammare, jag tror att jag ska ha några små rasboror i detta kar. Nu har jag räknat till femton gula minisar.
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Härligt att höra att det puttrar på så fint i dina kar, Inger! Topp!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...