Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av c90368
    Håller med dig Inger, Kurvciklider är en mycket trevlig fisk som har hamnat lite i "bakvattnet" av någon anledning, som jag inte förstår.
    Håller med c90. Dessutom har jag prickat rätt - i alla fall finns en hane och en hona, dessa två simmar sen igår hela tiden tillsammans, dom andra två är jag osäker på tills vidare

    //Inger


    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Fattar inte heller varför kurvcikliderna får så lite uppmärksamhet. De är fantastiskt vackra och intressanta - och hur söta som helst!
      Kul att du har dessa, Inger!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Fattar inte heller varför kurvcikliderna får så lite uppmärksamhet. De är fantastiskt vackra och intressanta - och hur söta som helst!
        Kul att du har dessa, Inger!
        Ja visst är dom söta, dessutom leende hela tiden

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Blev lite fotosugen ikväll. Första bilderna på en av kurvciklidhonorna som vaktar rom på en sten långt in i bushen. Liksom sin kusin L dorsigera så blir även kurvciklidparet stundstals svart när "fienden" blir alltför närgångna. Har anat att någonting har varit på gång - en sten har putsats i två dagar
          Några bilder på mina växter, första gången under alla år som jag får minijava på vuxna java - så kul . Weepingmoss växer sig så fint, även så mina cryptocoryner. Ingen växtnäring eller andra tillsatser.

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0484.JPG Visningar:	0 Storlek:	558.9 kB ID:     	2418238Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0483.JPG Visningar:	0 Storlek:	499.5 kB ID:     	2418239Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0480.JPG Visningar:	0 Storlek:	530.3 kB ID:     	2418240Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0459.JPG Visningar:	0 Storlek:	654.8 kB ID:     	2418241
          Senast redigerad av Inger H; 04 June 2020, 19:39.
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Jisses, vad fint du har fixat med karet, inredning och hela klabbet - fiskarna inräknade!
            Det var allt en jädra tur att du drog igång ett kar igen!
            Riktigt härligt att följa ditt nya projekt, Inger!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0454.JPG
Visningar: 206
Storlek: 722,7 KB
ID: 2418246
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Jisses, vad fint du har fixat med karet, inredning och hela klabbet - fiskarna inräknade!
                Det var allt en jädra tur att du drog igång ett kar igen!
                Riktigt härligt att följa ditt nya projekt, Inger!
                Ja du Mats, jag fattar inte själv varför karet beter sig som det gör - allt bara tummen upp just nu (törs nästan inte skriva det), hoppas att det fortsätter så

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Det ser verkligen frodigt och vackert ut i karet! Så kul med rom också! Du är tillbaka med besked Inger. Det gillas

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Det ser verkligen frodigt och vackert ut i karet! Så kul med rom också! Du är tillbaka med besked Inger. Det gillas


                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Självklart förstår jag varför karet funkar så bra - i alla fall just nu funkar det. För mig beror det på det berömda och uttjatade tålamodet - vilket inte borde vara uttjatat, Dom flesta av oss har inte "tid" att vänta på att karet naturlig ska "gå in sig" under ett antal veckor - gäller i högsta grad undertecknad. Tanken från början gällande mitt kar var sex veckor men det blev fem (har aldrig väntat så länge). Dom fula kiselalgera som jag altid brukar få massor av har inte visat sig, och än så länge bara njuter jag av allt som händer i karet

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Hmm, Tänkte just det i går men orkade inte skriva, visst ger det resultat att sitta på händerna
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • TurtleTurd
                          • November 2019
                          • 131

                          Vackert Inger. Eller vågar man säga att det ser smutt ut
                          Fantastiskt hur du fått dina växter så frodiga utan några tillsatser av näring m.m.
                          Jag ser och lär av mästarna (eller jag lär mig i alla fall förhoppningsvis av mästarna )

                          Mvh TT

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Hmm, Tänkte just det i går men orkade inte skriva, visst ger det resultat att sitta på händerna
                            Japp, tänk att det ska ta så många år att inse att ha bråttom inte lönar sig. Den finns ju en här vars namn också börjar på M, och som han har tjôtat i så många trådar att låta karet mogna i många veckor. Att sitta på händerna är absolut att rekommendera!

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av TurtleTurd
                              Vackert Inger. Eller vågar man säga att det ser smutt ut
                              Fantastiskt hur du fått dina växter så frodiga utan några tillsatser av näring m.m.
                              Jag ser och lär av mästarna (eller jag lär mig i alla fall förhoppningsvis av mästarna )

                              Mvh TT
                              Tack TT, smutt låter behändigt tycker jag, tänker själv använda det ordet vid tillfälle

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Nu är jag ganska säker på att det är två hanar och två honor jag har. Här några bilder på dom vackra hanarna, honorna är också vackra men lyckades inte att få några bra bilder på dom.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0521.JPG
Visningar: 337
Storlek: 415,2 KB
ID: 2418340Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0528.JPG
Visningar: 345
Storlek: 325,9 KB
ID: 2418341Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0533.JPG
Visningar: 336
Storlek: 370,8 KB
ID: 2418342Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0536.JPG
Visningar: 336
Storlek: 333,8 KB
ID: 2418343Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0537.JPG
Visningar: 337
Storlek: 325,1 KB
ID: 2418344

                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...