Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Glömde ju att skriva att det var led - och jag gillar varmvitt, smaken är som baken... Jag får helt enkelt testa med fler snabbväxande, så får jag se om det funkar.
    Tack för länken

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Har du fått i några snabbväxande växter i burken nu? Hur funkar det i så fall?

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Jag har suttit länge nu och funderat över vad jag skall skriva. Nando, jag håller på att avveckla mina kar, två är tomma nu, det tredje töms till helgen. Senast det hände var för två år sedan, jag sålde allt, men då var vårat vatten otjänligt för både människor och djur. Vi fixade till det efter konstens dyra regler och fick ett kanonvatten, ett vatten som kommer från "våran"sjö.
        Jag skulle inte ha startat om igen med sprillans nya kar egentligen, eftersom intresset då inte var lika starkt som det hade vartit, men tänkte att det kommer nog. Det sista halvåret har intresset sakta men säkert falnat. Lite av anledningen - tror jag i alla fall, beror på att jag alltid måste beställa fiskar, som att köpa grisen i säcken typ. Kvaliteten på det jag har beställt har inte alltid varit bra, det senaste året riktigt usel enligt mig. Jag har fått fel kön, väldigt magra fiskar, fiskar som har haft parasiter och fiskar som har dött bara efter några veckor, det är inte kul. Jag har inte skrivit om allt det tråkiga i tråden och som ni säkert har märkt, så har det blivit få inlägg av mig på slutet, Har önskat att vi här uppe i norrland hade haft en Kent i Nol
        Känner mig lite som en svikare...
        Kram alla

        //Inger





        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Ursprungligen postat av Inger H
          Jag har suttit länge nu och funderat över vad jag skall skriva. Nando, jag håller på att avveckla mina kar, två är tomma nu, det tredje töms till helgen. Senast det hände var för två år sedan, jag sålde allt, men då var vårat vatten otjänligt för både människor och djur. Vi fixade till det efter konstens dyra regler och fick ett kanonvatten, ett vatten som kommer från "våran"sjö.
          Jag skulle inte ha startat om igen med sprillans nya kar egentligen, eftersom intresset då inte var lika starkt som det hade vartit, men tänkte att det kommer nog. Det sista halvåret har intresset sakta men säkert falnat. Lite av anledningen - tror jag i alla fall, beror på att jag alltid måste beställa fiskar, som att köpa grisen i säcken typ. Kvaliteten på det jag har beställt har inte alltid varit bra, det senaste året riktigt usel enligt mig. Jag har fått fel kön, väldigt magra fiskar, fiskar som har haft parasiter och fiskar som har dött bara efter några veckor, det är inte kul. Jag har inte skrivit om allt det tråkiga i tråden och som ni säkert har märkt, så har det blivit få inlägg av mig på slutet, Har önskat att vi här uppe i norrland hade haft en Kent i Nol
          Känner mig lite som en svikare...
          Kram alla

          //Inger
          Förstår vad du går igenom, det är inte roligt att det går åt fel håll hela tiden.

          Jag håller åxå på att avveckla mina akvarium, dock har jag beslutat att försöka ha kvar mitt 720 och absolut mitt 200 liters akvarium.
          Försöker nu göra det enkelt utan massa näringsmedel och kolsyra, RO vatten mm.

          Resterande saker kommer jag efter diskussion med Jörgen på Herkules zoo stuva undan så länge.

          Akvarieorylar får man inte mycket för när man säljer dom kanske en 1/4 del av nypriset.

          Det beror ju på vad man säljer åxå, kan ju vara något man får mer för.

          Jag får inte mindre för sakerna nu en om ett halvår år.

          Han påtalade att han hade haft flertalet kunder som sålt alt och efter tre månader ångrat sig och fått köpa nytt igen. Bara rengör sakerna ordentligt innan man förvarar dom.

          Så mitt beslut blir att ha lite is i magen på att sälja tills jag märker att jag inte tänker på sakerna eller skapar ett nytt behov.

          Som med den dyra stälningen jag skruvade ihop till en kostnad på 7500kr med både nytt och begagnat. Som idag skulle inbringa kanske 2000kr om jag sålde den.

          Önskar att det skulle fungera för dig och att du hade haft lättare att få tag på det den fisk du verkligen vill ha.

          Ha det gott
          Mvh Nicklas.

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            Ja du gör rätt om du inte tycker det är roligt längre. Vi gör ju det här just av den orsaken så när lusten för akvarium försvinner blir det ju bara jobbigt.
            Jag har ju haft akvarium konstant i över trettio år och det har gott så långt att jag annonserat ut, men jag har ångrat mig och fortsatt.
            Efter alla år har jag blivit med Kampfisk och han är ju en personlighet min Nelson.
            Små Dvärggrodor har jag heller inte testat än. Och de verkar ju hur charmiga som helst.
            Spara det kar du tycker bäst om, vem vet vad du får lust med? Något du aldrig haft innan kanske?
            // Annicka

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Det var verkligen tråkigt att höra (läsa) Inger. Samtidigt förstår jag ju ditt beslut. Det känns bara orättvist och fel att du, på grund av var du bor, inte ska kunna välja bland fina, friska fiskar i butik och att du därför behövt gå på så många minor att lusten tagit slut.

              För mig är du en del av Zoopet och en av dem vars trådar inspirerade mig så mycket att jag fick lust att själv skriva här. Jag hoppas verkligen att lusten kommer tillbaka längre fram och att du då återkommer till din tråd. Till dess önskar jag dig allt gott!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Håller med övriga. Verkligen trist att du släcker, men fullt förståeligt - just med tanke på allt bök det innebär för dig att skaffa fisk på ett vettigt sätt.
                Jag tycker också att du kan vänta med att sälja av allt du äger och har. Spara några kar och lite övrig utrustning, man vet aldrig när lusten att dra igång ett kar kryper på.
                Hoppas att vi snart får se dig här igen!

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  I väntan på att lusten återkommer och ha något att pyssla med, prova guramis mycket lättare att få tag på och en fisk som inte alls är så tokig i ett art akvarium.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Tack snälla för era inlägg, men det jag känner är att - som min morfar ofta sa, "allt har sin tid", och den tiden känns som nu. Just nu ser jag fram mot våren - trädgården och alla frön som kommer att gro inomhus och senare vidare i växthuset
                    Jag kommer att följa dom trådar som jag alltid gillar.

                    //Inger



                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Tack snälla för era inlägg, men det jag känner är att - som min morfar ofta sa, "allt har sin tid", och den tiden känns som nu. Just nu ser jag fram mot våren - trädgården och alla frön som kommer att gro inomhus och senare vidare i växthuset
                      Jag kommer att följa dom trådar som jag alltid gillar.

                      //Inger


                      Trädgård och växter är åxå avkopplande, såg bilderna på din trädgård i din tråd

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Hej Inger.
                        jag har ju inte så mycket att tillägga, har älskat din tråd där du frikostigt delat med dig av både erfarenheter och känslor. Hoppas som sagt att du sparar något kar som du kanske smyger igång igen om ett tag. Att du sedan finns kvar här på forumet känns bra, så fortsätt gärna att kommentera ibland.
                        Du kommer vara saknad

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av c90368
                          I väntan på att lusten återkommer och ha något att pyssla med, prova guramis mycket lättare att få tag på och en fisk som inte alls är så tokig i ett art akvarium.
                          Maths, vet inte om du är lite ironisk nu - "känner" ju dig lite under åren som har gått . Jag tycker att guramis är vackra att se på, men ingen art som inresserar mig.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Hej Inger.
                            jag har ju inte så mycket att tillägga, har älskat din tråd där du frikostigt delat med dig av både erfarenheter och känslor. Hoppas som sagt att du sparar något kar som du kanske smyger igång igen om ett tag. Att du sedan finns kvar här på forumet känns bra, så fortsätt gärna att kommentera ibland.
                            Du kommer vara saknad
                            Thomas, jag längtar til lördagens uppdateringar, blir spännande att se vad ni hittar på. Och du, glöm inte att slå på ljudet under inredningens gång när ni filmar!

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av Inger H

                              Maths, vet inte om du är lite ironisk nu - "känner" ju dig lite under åren som har gått . Jag tycker att guramis är vackra att se på, men ingen art som inresserar mig.

                              //Inger
                              Inte alls ironisk, det finns intressanta fiskar även i guramis släktet, men kanske inte Guldguramis och Mosaik...

                              Men ett artkar med Honugsguramis och några små malar och kanske lite räkor...



                              Senast redigerad av c90368; 23 January 2020, 19:39.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av c90368

                                Inte alls ironisk, det finns intressanta fiskar även i guramis släktet, men kanske inte Guldguramis och Mosaik...

                                Men ett artkar med Honugsguramis och några små malar och kanske lite räkor...



                                Ja den är vacker

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...