Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Ursprungligen postat av Fanbyalperna
    En regnskur förstör ingen sommar.
    Vilket bra uttryck!!
    Omsätt det i verkligheten Inger, för nu är vi nyfikna på ditt kar och dess fortsättning...

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Då skall jag klargöra att jag på intet sätt har menat något negativt i mina kommentarer till Inger, och jag har inte heller uppfattat något illa menat av Inger!
      Så, då tror jag den grejen är avklarad, iallafall vad mig och Inger anbelangar.

      Att utrycka sig i skrift är en konst man bör öva sig noga på.
      På ett forum som detta blir det väldigt lätt så att man missuppfattar varandra genom slarvigt skrivna, eller för den delen tolkade kommentarer.
      Om vi bortser från rena stavningsfel, särskrivningar och annat som stör flödet i en text, så är just tolkning en av de vanligaste anledningarna till missuppfattning.

      Om vi tar Ingers och mina "ordväxlingar" i denna tråd som exempel, så ser man snabbt att de har pågått under ganska lång tid och att det ibland blivit lite tvära kast.
      Men, vi känner varandra ganska bra, jag och Inger, trots att vi aldrig träffats irl.
      Det har under åren blivit så att jag lärt mig, på ett ungefär, hur Inger skriver och reagerar - och vice versa.
      Jag kan förstå att någon som kanske inte läst så många av våra meningsutbyten genom åren kan uppfatta mig som en jävla redig inredare (bara för att ta ett lösryckt exempel), och kanske Inger som "känslig för andras åsikter". Det kan faktiskt se så ut i ren text, trots att det inte är så egentligen.

      Vi går ibland förbi varandra när vi skriver. Några förklarande rader kan oftast lösa upp ett missförstånd.



      Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 September 2019, 11:29.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Då skall jag klargöra att jag på intet sätt har menat något negativt i mina kommentarer till Inger, och jag har inte heller uppfattat något illa menat av Inger!
        Så, då tror jag den grejen är avklarad, iallafall vad mig och Inger anbelangar.

        Att utrycka sig i skrift är en konst man bör öva sig noga på.
        På ett forum som detta blir det väldigt lätt så att man missuppfattar varandra genom slarvigt skrivna, eller för den delen tolkade kommentarer.
        Om vi bortser från rena stavningsfel, särskrivningar och annat som stör flödet i en text, så är just tolkning en av de vanligaste anledningarna till missuppfattning.

        Om vi tar Ingers och mina "ordväxlingar" i denna tråd som exempel, så ser man snabbt att de har pågått under ganska lång tid och att det ibland blivit lite tvära kast.
        Men, vi känner varandra ganska bra, jag och Inger, trots att vi aldrig träffats irl.
        Det har under åren blivit så att jag lärt mig, på ett ungefär, hur Inger skriver och reagerar - och vice versa.
        Jag kan förstå att någon som kanske inte läst så många av våra meningsutbyten genom åren kan uppfatta mig som en jävla redig inredare (bara för att ta ett lösryckt exempel), och kanske Inger som "känslig för andras åsikter". Det kan faktiskt se så ut i ren text, trots att det inte är så egentligen.

        Vi går ibland förbi varandra när vi skriver. Några förklarande rader kan oftast lösa upp ett missförstånd.


        Halloj Mats, nu har jag lugnat ner mig lite och jag tänker inte låta MF trycka ner mig här på forumet efter hans hemska inlägg. Han känner ju mig inte ens, så jag fattar helt enkelt ingenting. Att MF kan missuppfatta dina och mina inlägg till varann kan jag förstå, men MF:s inlägg till mig går ju inte att missförstå.

        Jag är med, glädjen från mina vänner som skriver i min tråd väger upp det tråkiga. Jag har varit igång med inredningen sen nio i morse, men måste gå ifrån lite då å då för att liksom smälta intrycken

        Fanbyalperna; Tack, så kul att se dig igen här på forumet, Norrlänning som du också är .
        Nando; Jag är med .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Härligt Inger!

          Kommentar

          • cambru

            • September 2008
            • 209

            Jag läser alltid med glädje vad du skriver och hoppas att du kommer fortsätta! Du kommer att få ett kanonkar med dina rötter, det ser mycket lovande ut

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              Jag kan lova dig Inger att ingen här uppfattar dig på annat sätt än en mycket ödmjuk och nyfiken akvarist!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av åheim
                Jag kan lova dig Inger att ingen här uppfattar dig på annat sätt än en mycket ödmjuk och nyfiken akvarist!
                Tack för dom orden Nando, Camilla och åheim, uppskattas verkligen

                åheim, du som är teknisk kunnig, har satt ett Aquael turbo 1000 i detta 250-literskar som jag just har inrett. Tror du att det räcker? Har ju annars ett Eheim 2217 att tillgå.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  Det räcker långt men diffusermunstycket bör man inte använda på turbofiltret för den halverar flödet. Ska du inte köra ett gäng Oskars i karet så räcker det troligen mycket väl, prova dig fram för det finns ingen färdig mall för hur mycket ett filter klarar av. Måste du rengöra det mer än varje månad så kan ytterfilter kanske behövas....

                  Som exempel driver jag ett 180L med endast ett mindre spongefilter med en luftpump med 200L/tim där jag har ca 25st 4-5cm stora fiskar.
                  Senast redigerad av åheim; 08 September 2019, 10:37.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av åheim
                    Det räcker långt men diffusermunstycket bör man inte använda på turbofiltret för den halverar flödet. Ska du inte köra ett gäng Oskars i karet så räcker det troligen mycket väl, prova dig fram för det finns ingen färdig mall för hur mycket ett filter klarar av. Måste du rengöra det mer än varje månad så kan ytterfilter kanske behövas....
                    Okey, brukar aldrig använda diffusermunstycket, jag är påläst .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av ICC

                      Vilket bra uttryck!!
                      Omsätt det i verkligheten Inger, för nu är vi nyfikna på ditt kar och dess fortsättning...
                      ICC, jag tycker också att det är ett väldans bra uttryck, jag kommer att omsätta det i verkligheten

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Hur går det? Har du fler bilder?

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Hur går det? Har du fler bilder?
                          Inte än men snart, är klar nu (tror jag), men måste putsa rutorna

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Spännande!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Så här blev det till slut. Som jag alltid brukar skriva när jag har inrett något kar, så tar jag tacksamt emot kritik . Catappalöven flyter fortfarande, men sjunker nog snart.

                              Bild 1- höger sida.
                              Bild 2- väster sida.
                              Bild 3 - hela karet.

                              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        DSCN3056.JPG Visningar:	0 Storlek:	777.6 kB ID:     	2408104Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        DSCN3054.JPG Visningar:	0 Storlek:	762.7 kB ID:     	2408105Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        DSCN3057.JPG Visningar:	0 Storlek:	609.2 kB ID:     	2408106
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Som det ser ut nu saknas något i vänsterhörnet, men det kommer svärdplantorna ta hand om, smart placerade. I övrigt
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...