Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av LoGeek
    De är jättefina!
    Tack

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Funderar lite på, varför apisarna inte käkar upp äggen, som amanoräkorna släpper ifrån sig på rötter och rutor

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • smajlet
        • January 2018
        • 1374

        Ursprungligen postat av Inger H
        Funderar lite på, varför apisarna inte käkar upp äggen, som amanoräkorna släpper ifrån sig på rötter och rutor

        //Inger
        Amanoräkor släpper larver som ser ut som upp och nervända utropstecken.

        Om dom inte släpper äggen innan det stadiet.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          Ursprungligen postat av Inger H
          Funderar lite på, varför apisarna inte käkar upp äggen, som amanoräkorna släpper ifrån sig på rötter och rutor

          //Inger
          Låter mer som snigelägg...? Har aldtig sett mina Amano släppa ifrån sig okläckta ägg...

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av LoGeek

            Låter mer som snigelägg...? Har aldtig sett mina Amano släppa ifrån sig okläckta ägg...
            Tänkte just säga, att jag har inga sniglar, men det har jag visst det kom jag på . "Red-racer" snäckor har jag ju, hur glömsk kan man bli - pinsamt värre . Såklart är det deras ägg. Men undringen är fortfarande densamma, varför käkar inte apisarna äggen, kanske smakar dom pyton?

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Väldigt få fiskar äter snigelägg. Tippar att de är lite hårda så det känns som ett skal.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av LoGeek
                Väldigt få fiskar äter snigelägg. Tippar att de är lite hårda så det känns som ett skal.
                Så måste det vara

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Jag har en undring till. Detta är mitt 125-literskar med väldigt få fiskar, det startades upp i januari. Konstigt "fenomen", som jag aldrig har haft tidigare under årens lopp, jag har inga som helst problem med det gröna, utan tar bort dessa grönalger vid varje VB, som görs på ett ungefär var 10:e dag. Finns inga andra alger i karet, bara dessa som återkommer exakt på samma ställe hela tiden. Inga kemiska tillsatser eller gödning tillförs. Bara en undran och inget som stör mig egentligen

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN3021 - kopia.JPG
Visningar: 211
Storlek: 725,0 KB
ID: 2407314
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Halloj Inger!
                    Algerna du har låter jag experterna orda om - jag vill bara säga att det är riktigt fina kar du har.
                    Skall bli spännnde att se vad du hittar på med den nya inredningen!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Halloj Inger!
                      Algerna du har låter jag experterna orda om - jag vill bara säga att det är riktigt fina kar du har.
                      Skall bli spännnde att se vad du hittar på med den nya inredningen!
                      Tack för dom orden Mats . Ja, vi får väl se om någon kan svara på "fenomenet". Visserligen står karet nära ett fönster, men persiennerna är nere hela tiden och ljuset som sipprar in ändå ska väl karet tåla tycker man. Jag tycker också det ska bli spännande med nya inredningen, det är tålamodsprövande med rötterna, dröjer ett bra tag innan dom är vattenmättade. Håkan säger att det är nyttigt för mig att testa mitt tålamod .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        Lite liten bild men ser ut som GDA ( green dust algae). Den är ett fenomen i sig som man faktiskt inte riktigt vet så mycket om än. Den går att bli av med men kan vara lite knepigt och tålamodsprövande. Klart är dock att den trivs bäst i starkt ljus vilket brukar medföra att den i milda fall är mest på framrutan där den får ljus från två håll. Den kan även sätta sig på inredningen, och förefaller då mycket mörkare, men det är samma alg.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Några Ancistrus är ett latmannaknep för att bli av med problemet

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av LoGeek
                            Några Ancistrus är ett latmannaknep för att bli av med problemet
                            Det blir icke någon Ancitrus i något av mina kar, då är jag hellre olat

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Ursprungligen postat av Inger H

                              Det blir icke någon Ancitrus i något av mina kar, då är jag hellre olat

                              //Inger
                              Ha ha... jasså, jag älskar ancistrus

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av LoGeek

                                Ha ha... jasså, jag älskar ancistrus
                                Det där näst sista ordet var väl att ta i, men du har ju lagt till en ironisk smiley, så jag antar att du inte menar vad du skriver .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...