Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Det det fint ut Inger. Men glöm inte att tänka in ditt bottensubstrat samt hur tjock lager du tänkt dig. Låt säga 5-8 cm sand så lär många av dina bottenplacererade rötter att hamna i sanden. Det blir snyggt när man placerar rötterna blandat i och på sanden, men också om rötterna ligger på små/stora stenar. På ”köpet” får man spännande skrymslen mellan sten och trä. Kanske så även en lite stökig miljö som fångar ett intresse hur fisken försvinner in och kommer ut på annat ställe. Kanske inga vidare tips, men ändå roligt när fler engagerar sig. Jag är nyfiken på slutresultatet, men stressa inte för den sakens skull.

    Kommentar

    • Jenny_E
      • July 2004
      • 661

      Ursprungligen postat av Inger H
      Pillat lite till, men bara lite. Funderar på om jag ska såga itu roten som hänger på staget i två delar, sedan placera dom liggande/uppåt. Ser konstigt ut med en så pass tjock rot som hänger som den gör.

      Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN3012.JPG
Visningar: 287
Storlek: 714,6 KB
ID: 2406881
      Jag tycker den ser bra ut! På bilderna inte alls för tjock, men går det att skjuta bak den lite?

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av ICC
        Det det fint ut Inger. Men glöm inte att tänka in ditt bottensubstrat samt hur tjock lager du tänkt dig. Låt säga 5-8 cm sand så lär många av dina bottenplacererade rötter att hamna i sanden. Det blir snyggt när man placerar rötterna blandat i och på sanden, men också om rötterna ligger på små/stora stenar. På ”köpet” får man spännande skrymslen mellan sten och trä. Kanske så även en lite stökig miljö som fångar ett intresse hur fisken försvinner in och kommer ut på annat ställe. Kanske inga vidare tips, men ändå roligt när fler engagerar sig. Jag är nyfiken på slutresultatet, men stressa inte för den sakens skull.
        Med bottensubstratet kommer ju inredningen högre upp, det är bra det. Har nog tänkt lite sten också, men sjåpig som jag är, så har jag fått för mig att just sten rubbar PH. Är himla rädd för det. Jag kan absolut inget om vattenkemi, så kanske jag har helt fel?
        Jag sågar nog itu den där hängande roten, tror jag...
        ICC, jag uppskattar verkligen att du engagerar dig .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Jenny_E

          Jag tycker den ser bra ut! På bilderna inte alls för tjock, men går det att skjuta bak den lite?
          Jodå Jenny, jag har testad, men det ser inte bättre ut. Just den där roten som den är placerad "stör" mig.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            Välj sten som inte påverkar pH så går det fint

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              A-ha, förlåt mig. Trodde du inredde med dina rötter så som du visar på bilderna...för att sedan fylla på med sanden. Men då förstår jag, din tanke är att lyfta upp allt innan sanden åker i

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av ICC
                A-ha, förlåt mig. Trodde du inredde med dina rötter så som du visar på bilderna...för att sedan fylla på med sanden. Men då förstår jag, din tanke är att lyfta upp allt innan sanden åker i
                Förhoppningsvis ska jag få till inredningen som den ser ut nu på ett ungefär, men först ska rötterna blötläggas. Det tar ju sin lilla tid innan dom blir vattenmättade, en månad eller så kanske. Ibland så förstår man lite tokigt när man läser .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Mats, om du kikar in, vad tror du om den hängande grenen, som jag skrev om lite tidigare?

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Halloj Inger!
                    Är bara inne en vrålkortis, massor att göra idag.
                    Jag återkommer lite senare i eftermiddag eller ikväll.
                    Jag tycker det ser bra ut, men skall kika lite mer noga på bilderna senare - och så kommer du med all säkerhet få toppentips av alla fina akvarister under dagen.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Halloj Inger!
                      Är bara inne en vrålkortis, massor att göra idag.
                      Jag återkommer lite senare i eftermiddag eller ikväll.
                      Jag tycker det ser bra ut, men skall kika lite mer noga på bilderna senare - och så kommer du med all säkerhet få toppentips av alla fina akvarister under dagen.


                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ja av mig får du inga tips Inger. Jag försöker bara lära genom att titta och följa med diskussionen . Tycker det är sagolikt vackert, redan från första högen så detta är överkörs men följer noga.....

                        Kommentar

                        • Jenny_E
                          • July 2004
                          • 661

                          Ursprungligen postat av Inger H

                          Jodå Jenny, jag har testad, men det ser inte bättre ut. Just den där roten som den är placerad "stör" mig.

                          //Inger
                          Då ska du ju inte ha den så såklart, om den stör dig!
                          ​​​har du testat med den liggande?

                          Ang sten så påverkar de flesta sorter inte pH. Kalk är ett av undantagen. Jag gillar kolsten, mig veterligen neutral.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Ja av mig får du inga tips Inger. Jag försöker bara lära genom att titta och följa med diskussionen . Tycker det är sagolikt vackert, redan från första högen så detta är överkörs men följer noga.....
                            Haha, du är kul du Thomas

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Jenny_E

                              Då ska du ju inte ha den så såklart, om den stör dig!
                              ​​​har du testat med den liggande?

                              Ang sten så påverkar de flesta sorter inte pH. Kalk är ett av undantagen. Jag gillar kolsten, mig veterligen neutral.
                              Som jag skrev tidigare, så har jag funderat på att såga roten mitt itu, och placera dom liggande/uppåt, men är lite tveksam. Kanske blir det några stenar eller inte

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Inger, du har pm.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...