Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Ja, tänk om det vore så enkelt
    //Inger
    Inger, det är just så enkelt det är.

    Jag sitter och tittar på de bilder du lade upp på förra sidan. Precis som "smajlet" säger ser rötterna/inredningen på bild ett, i princip, klar ut - jag tänkte exakt samma sak.

    Det enda du behöver göra är att möjligtvis planera några olika "lager" av de grenar/rötter du har - så att du får de mest massiva längst ner (det brukar bli bäst i längden).
    Sedan ger du dig på en typ av inredning som ibland kallas "Kaosinredning" - i kombination med "Torrinredning".

    Nu har du ju (jag säger det igen) världens chans att helt fritt labba med alla dina rötter, utan vatten, växter och fisk - så länge du bara orkar.

    Du kan prova att väldigt detaljerat planera varje trädetalj, eller så ger du dig hän och "kaosar" ner materialet i karet, ungefär som du gjort på bilderna.

    Ofta kan man nå fantastiska resultat genom att kombinera kaos med planering - börja med kaoset, betrakta, ändra, lyft, lägg till och dra ifrån.
    Eller så planerar du först en scape som du sedan modifierar och labbar runt med.
    Det senare exemplet är nog det vanligaste, men de flesta gör på det viset när karet är igångkört med vatten, växter och fisk...
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 August 2019, 11:50.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Inger, det är just så enkelt det är.

      Jag sitter och tittar på de bilder du lade upp på förra sidan. Precis som "smajlet" säger ser rötterna/inredningen på bild ett, i princip, klar ut - jag tänkte exakt samma sak.

      Det enda du behöver göra är att möjligtvis planera några olika "lager" av de grenar/rötter du har - så att du får de mest massiva längst ner (det brukar bli bäst i längden).
      Sedan ger du dig på en typ av inredning som ibland kallas "Kaosinredning" - i kombination med "Torrinredning".

      Nu har du ju (jag säger det igen) världens chans att helt fritt labba med alla dina rötter, utan vatten, växter och fisk - så länge du bara orkar.

      Du kan prova att väldigt detaljerat planera varje trädetalj, eller så ger du dig hän och "kaosar" ner materialet i karet, ungefär som du gjort på bilderna.

      Ofta kan man nå fantastiska resultat genom att kombinera kaos med planering - börja med kaoset, betrakta, ändra, lyft, lägg till och dra ifrån.
      Eller så planerar du först en scape som du sedan modifierar och labbar runt med.
      Det senare exemplet är nog det vanligaste, men de flesta gör på det viset när karet är igångkört med vatten, växter och fisk...
      Jag håller just nu på att torrinreda Mats . Blev så jädrans inspirerad när jag läste ditt inlägg, kommer kanske snart en bild på kaoset

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Jag håller just nu på att torrinreda Mats . Blev så jädrans inspirerad när jag läste ditt inlägg, kommer kanske snart en bild på kaoset
        //Inger
        Härligt! Bara ös på, Inger!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Första försöket, ser lite platt ut på bild, i karet ser det riktigt bra ut . Grenen till vänster har jag hängt i staget.
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN3006.JPG
Visningar: 180
Storlek: 690,5 KB
ID: 2406634
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H
            Första försöket, ser lite platt ut på bild, i karet ser det riktigt bra ut . Grenen till vänster har jag hängt i staget.
            Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN3006.JPG
Visningar: 180
Storlek: 690,5 KB
ID: 2406634
            Det ser gôtt ut!
            I det läge du är nu är det viktigt att inte fundera så mycket på om det är "snyggt" eller inte. Med andra ord är det för tidigt att börja prata om; "flytta den eller den pinnen hit eller dit".
            Jag tycker gott du kan addera fler inredningsdelar - luta dig tillbaka och bara betrakta inredningen, visualisera olika scenerier med växter o.s.v.
            Vila några timmar, gå tillbaka till karet och se det med ny blick - ändra och dona så länge du har lust.
            Vad som slår mig när man i olika trådar följer någon som gör som du nu är att själva inredningsarbetet enbart tar några timmar. Man gör några snabba ändringar och så skall det ösas i vatten och fisk. När detta är gjort kommer den vanliga tveksamheten; "nä, det blev inte bra, jag är inte nöjd" o.s.v.
            Våga att kräma på med massvis av inredningsmaterial, flytta runt och röj rejält med det material du har tillhands - det finns ju oändliga möjligheter!

            Sedan menar inte jag att man skall hålla på med denna typ av inredning in absurdum, men efter ett tag, låt oss säga några dagar, kanske en vecka, så infinner det sig en scape som liksom känns rätt och riktig - det klickar till och man har nått en punkt där inredningen är klar - eller så klar den kan bli i just det momentet. Då kan sand och vatten adderas, sedan fortsätter man när de nya förutsättningarna är tillagda.

            Det jag beskriver ovan är bara en av många inredningstekniker man kan använda sig av. Ibland har man en redan klar vision av hur den inredning man strävar efter skall se ut, och då bygger man den. Det finns alltså inga regler, rätt eller fel, utan många sätt att uppfylla den vision man ser med sitt inre öga.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

              Det ser gôtt ut!
              I det läge du är nu är det viktigt att inte fundera så mycket på om det är "snyggt" eller inte. Med andra ord är det för tidigt att börja prata om; "flytta den eller den pinnen hit eller dit".
              Jag tycker gott du kan addera fler inredningsdelar - luta dig tillbaka och bara betrakta inredningen, visualisera olika scenerier med växter o.s.v.
              Vila några timmar, gå tillbaka till karet och se det med ny blick - ändra och dona så länge du har lust.
              Vad som slår mig när man i olika trådar följer någon som gör som du nu är att själva inredningsarbetet enbart tar några timmar. Man gör några snabba ändringar och så skall det ösas i vatten och fisk. När detta är gjort kommer den vanliga tveksamheten; "nä, det blev inte bra, jag är inte nöjd" o.s.v.
              Våga att kräma på med massvis av inredningsmaterial, flytta runt och röj rejält med det material du har tillhands - det finns ju oändliga möjligheter!

              Sedan menar inte jag att man skall hålla på med denna typ av inredning in absurdum, men efter ett tag, låt oss säga några dagar, kanske en vecka, så infinner det sig en scape som liksom känns rätt och riktig - det klickar till och man har nått en punkt där inredningen är klar - eller så klar den kan bli i just det momentet. Då kan sand och vatten adderas, sedan fortsätter man när de nya förutsättningarna är tillagda.

              Det jag beskriver ovan är bara en av många inredningstekniker man kan använda sig av. Ibland har man en redan klar vision av hur den inredning man strävar efter skall se ut, och då bygger man den. Det finns alltså inga regler, rätt eller fel, utan många sätt att uppfylla den vision man ser med sitt inre öga.
              Japp, jag försöker att inte tänka "snyggt", men då är det de där med "lådutseendet" och att det brukar se tomt ut upptill (som det gör i min skalle ibland). Fler rötter måste till längs botten. Jag brukar ha en scape att gå efter, som sällan blir som jag har tänkt, men nu härjar jag fritt .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Härligt att höra att du härjar fritt! Tycker det ser lovande ut men om du har fler rötter så ös på! Kanske några grövre och högre i bakkant?

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Har du också tänkt att ha stenar?

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Kul att följa detta

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Har du också tänkt att ha stenar?
                      Bakkanten lämnar jag tills vidare. Nja, tror inte att jag skall ha några stenar. Jag är lite tveksam till sten, eftersom stenar kanske kan sabba mitt stabila och braiga PH som jag har nu. Fast det beror väl på vilken sorts sten, men jag är inte kunnig nog "vilken sten".

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av LoGeek
                        Kul att följa detta
                        LoGeek, tror bestämt, att det är första gången du kikar in i min tråd - kul

                        //Inger

                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Hur går det med inredningen? Får du till något du gillar?

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Hur går det med inredningen? Får du till något du gillar?
                            Jag har inte ändrat på något än, letar filmer på YT, kanske jag hittar någon scape där dom jag gillar. Jag har ju ingen "plan" att gå efter, det är svårare då. Fast å andra sidan blir det kanske bättre om jag härjar hej vilt, så får det bli som det blir .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              OK! Ja, det är svårare utan plan. Samtidigt har man ju oändliga möjligheter så Gissar att du inreder främst för någon apistogramma?

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Jag har inte ändrat på något än, letar filmer på YT, kanske jag hittar någon scape där dom jag gillar. Jag har ju ingen "plan" att gå efter, det är svårare då. Fast å andra sidan blir det kanske bättre om jag härjar hej vilt, så får det bli som det blir .
                                //Inger
                                Inger!
                                Det är ju inte första gången vi gaggar inredning. För min egen del kommer idéer, visioner och inspiration av sig självt, i skallen.
                                Skulle du kunna beskriva hur du helst av allt vill att din inredning skall se ut, eller är det den grejen som blir svår?
                                Har du några favoritinredningar bland de kar du sett/ser i trådarna här på forumet, eller på nätet? Det skulle vara kul att liksom se vad det är du inredningsmässigt går igång på.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...