Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Nando
    Har du möjlighet att snickra ihop ett ”testkar”, dvs med rätta mått men bara ramar och bottenplatta så kan du ju torrinreda i det lite på prov först?
    Ja, jag har försökt med torrinredning under alla år, men blir aldrig nöjd, därför att när jag sedan fyller på med vatten, så ser det helt annorlunda ut. Jag lovar, jag ska testa igen, lite mer material måste först införskaffas

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Ja, jag har försökt med torrinredning under alla år, men blir aldrig nöjd, därför att när jag sedan fyller på med vatten, så ser det helt annorlunda ut. Jag lovar, jag ska testa igen, lite mer material måste först införskaffas
      //Inger
      Inger, tricket med torrinredning är att testa initiala (där var det där ordet igen) idéer.
      När du torrinreder ditt kar kan du göra massor av varianter, sätta dig ner med ett glas vin, och titta, visualisera och ändra om hur mycket och ofta du vill.
      När en inredning börjar närma sig något som känns bra noterar du vilka inredningsdetaljer som skall vara med och var dessa, på ett ungefär, skall placeras.
      Sedan vattenmättar man inredningsmaterialet, och placerar detta i det i torra karet igen. Efter detta kan man addera sand och fylla på vatten.
      På detta följer en ny inredningsfas med vatten, bara att möblera runt tills man återigen blir hyfsat nöjd.
      När man tycker inredningen har satt sig på ett bra sätt kan man börja fundera på växter och annan garnering.
      Det fina med detta sätt att inreda är att man hela karet till sitt förfogande - torrt och/eller vattenfyllt - utan fiskar.


      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Inger, tricket med torrinredning är att testa initiala (där var det där ordet igen) idéer.
        När du torrinreder ditt kar kan du göra massor av varianter, sätta dig ner med ett glas vin, och titta, visualisera och ändra om hur mycket och ofta du vill.
        När en inredning börjar närma sig något som känns bra noterar du vilka inredningsdetaljer som skall vara med och var dessa, på ett ungefär, skall placeras.
        Sedan vattenmättar man inredningsmaterialet, och placerar detta i det i torra karet igen. Efter detta kan man addera sand och fylla på vatten.
        På detta följer en ny inredningsfas med vatten, bara att möblera runt tills man återigen blir hyfsat nöjd.
        När man tycker inredningen har satt sig på ett bra sätt kan man börja fundera på växter och annan garnering.
        Det fina med detta sätt att inreda är att man hela karet till sitt förfogande - torrt och/eller vattenfyllt - utan fiskar.

        Ska försöka göra som du beskriver Mats, dessutom addera ett par glas vin under torrinredningen gång, man får ju liksom lite mer inspiration då .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Ska försöka göra som du beskriver Mats, dessutom addera ett par glas vin under torrinredningen gång, man får ju liksom lite mer inspiration då .
          //Inger
          Låter gôtt!
          Låter man det dessutom gå flera dagar eller veckor med att studera den inredning man pillar med så upptäcker man massor av grejer som man vill ändra och flytta på - och vad kan vara bättre än att göra detta i ett kar utan fisk i?
          Denna process är något jag verkligen gillar med att inreda ett nytt kar - långsamt och vackert!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Låter gôtt!
            Låter man det dessutom gå flera dagar eller veckor med att studera den inredning man pillar med så upptäcker man massor av grejer som man vill ändra och flytta på - och vad kan vara bättre än att göra detta i ett kar utan fisk i?
            Denna process är något jag verkligen gillar med att inreda ett nytt kar - långsamt och vackert!
            .... fast jag har aldrig inrett något kar med fisk i

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H

              .... fast jag har aldrig inrett något kar med fisk i

              //Inger
              Bra!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Malawi_forever

                Några timmar och några öl.

                Malawi är rätt tacksamma att tillåta inredning under "aktivt boende". De visar lite om man är på rätt väg.
                Bra!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Ursprungligen postat av Inger H

                  Ska försöka göra som du beskriver Mats, dessutom addera ett par glas vin under torrinredningen gång, man får ju liksom lite mer inspiration då .

                  //Inger
                  Om du har lust att dokumentera processen med foton och låta oss ”hänga med” vore det jätteroligt! Jag gillar att se en ny scape ta form från början

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Malawi_forever

                    Några timmar och några öl.

                    Malawi är rätt tacksamma att tillåta inredning under "aktivt boende". De visar lite om man är på rätt väg.
                    Jag har även haft Malawi (i 6 månader)i, men vi kom inte riktigt överens. Jag tror faktiskt inte att någon art av akvariefisk uppskattar en massa bökande i karen när det gäller att inreda, men jag kan ha fel

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Jenny_E
                      • July 2004
                      • 661

                      Spännande med nytt 250liters. Tror det blir något liknande hos mig i höst Fast siktar in mig på desto mer pinnar och rötter.
                      De här trådarna väcker alltid sug efter dvargciklider tycker jag, men har inte helt lyckats med dem tidigare.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Jenny_E
                        Spännande med nytt 250liters. Tror det blir något liknande hos mig i höst Fast siktar in mig på desto mer pinnar och rötter.
                        De här trådarna väcker alltid sug efter dvargciklider tycker jag, men har inte helt lyckats med dem tidigare.
                        Försök igen, du kanske bara har satsat på lite svårare apisar?

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Nando

                          Om du har lust att dokumentera processen med foton och låta oss ”hänga med” vore det jätteroligt! Jag gillar att se en ny scape ta form från början
                          Nando, det kommer jag att göra när det blir dags

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Härligt! Jag längtar till hösten

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Jag får inte länkarna att fungera.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Jag får inte länkarna att fungera.
                                Så här blev det en gång förut också, en massa text - fattar nada??
                                Kanske ska jag radera och börja om?? Kanske jag som har gjort nåt fel??

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...